De flesta SL komplicerar världen för mycket, jag vet själv av erfarenhet hur det blir efter ett tag. Det är inte bra när RP:na går och letar upp de mäktigaste monstren för att få mycket hjältepoäng/experience/BP ...
En bra ide är att skapa en enkel D&D värld av det. Där dy ska börja plocka bland monstren som finns, för att bestämma graden av seriösitet.
Om du vill ha ett ganska troligt äventyr och värld, så är en mycket bra ide att låta alla RP:a börja som bönder på en bondgård eller något. Glöm bara inte att det är MYCKET viktigt med en enkel bakgrundshistoria till samtliga spelare, favorit mat, sysslesättning osv.
Världen sen då, varför inte helt enkelt bygga upp den systematiskt. Man kan ju tänka sig att drakar är ett ganska onödigt, och samtidigt väldigt ansträngande för spelledare att ha med, det är ju som sagt inte bara för RP:na att gå runt att slakta drakar eller så. Så lägg in drakar endast some legender, som man kan ha hört talas om genom sägner och sagor osv. Gör det samtidigt klart för alla spelare att de sa spela människor, att ha en grupp på 2 barbarer, en högalvisk riddare, 1 grottalv och en troglodyt är ingen lyckad kombination. Låt samtliga varelser förutom människor vara väldigt ovanliga i den värl du skapar. De finns, men samhällena är små och ovanliga, och de blir helt enkelt inte accepterade i en vanlig människostad. Lägg världen enkel. Dessutom måste du tänka på magisystemet. Magi ska vara ovanligt, och inte vara för allmänt bruk. Magi är farligt, man fruktar och respekterar magi. Man bråkar inte med någon som är det minsta magikunnig. Dessutom ska magi oftast vara förbjuden, och magiker jagade av hjältar. Det är farligt att ha magiker i en stad, de kan ställa till med mycket, men dock finns det de städer som tillåter magiker, kanske bara precis, men ändå. Annars så brukar ju magiker inte vara så vanligt över huvud taget, de flesta människor tror inte alls på magiker, och många föräldrar använder deras namn för att skrämma barnen.
Sen en mycket viktig del av rollspelandet är att man verkligen spelar ut karaktären. Ex en bonde ska vara rädd, och undvika att döda någon. En riddare ska vara först ut i striden, nobel och hjältemodig (kan dock variera med tanke på bakgrund etc..)
Kom ihåg att ju mindre spelarna vet om regelsystemet, ju enklare det blir för SL att improvisera. Det ska igentligen bara vara SL som kan regelsystemet utantill, och bra.
God dag~
~Sir Warranty, Knight of the round table - A Castle Camelot division: www.castlecamelot.com
En bra ide är att skapa en enkel D&D värld av det. Där dy ska börja plocka bland monstren som finns, för att bestämma graden av seriösitet.
Om du vill ha ett ganska troligt äventyr och värld, så är en mycket bra ide att låta alla RP:a börja som bönder på en bondgård eller något. Glöm bara inte att det är MYCKET viktigt med en enkel bakgrundshistoria till samtliga spelare, favorit mat, sysslesättning osv.
Världen sen då, varför inte helt enkelt bygga upp den systematiskt. Man kan ju tänka sig att drakar är ett ganska onödigt, och samtidigt väldigt ansträngande för spelledare att ha med, det är ju som sagt inte bara för RP:na att gå runt att slakta drakar eller så. Så lägg in drakar endast some legender, som man kan ha hört talas om genom sägner och sagor osv. Gör det samtidigt klart för alla spelare att de sa spela människor, att ha en grupp på 2 barbarer, en högalvisk riddare, 1 grottalv och en troglodyt är ingen lyckad kombination. Låt samtliga varelser förutom människor vara väldigt ovanliga i den värl du skapar. De finns, men samhällena är små och ovanliga, och de blir helt enkelt inte accepterade i en vanlig människostad. Lägg världen enkel. Dessutom måste du tänka på magisystemet. Magi ska vara ovanligt, och inte vara för allmänt bruk. Magi är farligt, man fruktar och respekterar magi. Man bråkar inte med någon som är det minsta magikunnig. Dessutom ska magi oftast vara förbjuden, och magiker jagade av hjältar. Det är farligt att ha magiker i en stad, de kan ställa till med mycket, men dock finns det de städer som tillåter magiker, kanske bara precis, men ändå. Annars så brukar ju magiker inte vara så vanligt över huvud taget, de flesta människor tror inte alls på magiker, och många föräldrar använder deras namn för att skrämma barnen.
Sen en mycket viktig del av rollspelandet är att man verkligen spelar ut karaktären. Ex en bonde ska vara rädd, och undvika att döda någon. En riddare ska vara först ut i striden, nobel och hjältemodig (kan dock variera med tanke på bakgrund etc..)
Kom ihåg att ju mindre spelarna vet om regelsystemet, ju enklare det blir för SL att improvisera. Det ska igentligen bara vara SL som kan regelsystemet utantill, och bra.
God dag~
~Sir Warranty, Knight of the round table - A Castle Camelot division: www.castlecamelot.com