Nekromanti Spelvärld

Kanturi

Swordsman
Jag har suttit och klurat på mitt egna lilla rollspel och jag har gjort regler, färdigheter och vapen. Nu är det bara en spelvärld, rollforumlär etc som saknas, men denna tråden inriktas på spelvärlden. Jag har bestämmt mej att det ska vara typ norden i nutid, men, det ska inte vara som vår nutid, jag funderar på om det har hänt något stort för kanske hundra år sedan som har gjort spelvärlden som den är. Jag har funderat på vad som skulle hända om Axelmakterna vann andra världskriget. Skulle det kunna vara en "kul" spelvärld där man antingen spelar an antinazi som försöker att ta död på nazzasarna eller en nazesoldat som är allmänt elak (tycker bättre om det första alternativet). Jag fudnerar på om detta är ett för stort projekt, och kanske lite för... ja, vad ska man säga... "otillåtet" är det väl inte men ni fattar nog vad jag menar... vbad tycker ni om detta? har någon nån bättre idé på en spelvärld? nån annan händelse kanske?

Tack på förhand

//Emil "Kanturi" Nises

Kanturi

Swordsman
Haha, det fanns redan :gremtongue: det visste jag inte :gremfrown: aja, jag får nog komma på något annat, tack iaf Wilper...

//Emil "Kanturi" Nises

Olle Linge

Snigel
Allt finns...

...i alla fall på ytan. Jag tycker att du ska släppa målet att skapa något som ingen någonsin tänkt på, för du kommer med väldigt hög sannolikhet inte att lyckas och då blir du bara besviken. Jag byggde min spelvärld på ett riktigt ballt koncept jag trodde var unikt, bara för att upptäcka att en novell skrevs om just det för femtio år sedan.

Grejen är att många saker liknar varandra till ytan och det är det ingen fel med. Inte alls. Om vi tar din värld till exempel. Jag har läst The Man in the High Caslte och Fatherland, båda handlar om en värld där axelmakterna vann andra världskriget. Är böckerna lika? Nej! Det är de inte. Det finns ganska många spel som har gemensamma element men som ändå blir helt olika. Låt dig inte hindras av att något tänkt i samma banor innan.

Kanturi

Swordsman
Re: Allt finns...

Men jag tänkte att om någon redan hade gjort ett svenskt rollspel med samma tema så är det la lika bra att göra något annat...

Olle Linge

Snigel
Okej då [ANT]

Svenska rollspel är relativt lätträknade, så jag antar att det går att göra något unikt där om man vill. Välj något du tycker verkar riktigt intressant och kör på det.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Tja, bara för att något redan finns så hindrar ju inte det att man sätter igång för att göra något bättre.

Trots att Drakar och Demoner fanns så gjorde ju folk Khelatar, Eon, Gemini, en svensk utgåva av D&D, Västmark, Zhoria och en massa små indie-spel, och de flesta kan nog hålla med om att vart och ett av de spelen är starkare än DoD på någon front. Tycker man att den fronten är viktig så skall man ju givetvis köra hårt och bygga spelet ändå.

När jag börjat jobba med Höstdimma så släpptes Götterdämmerung efter ett tag (Jag hann först ut i offentligheten med en fullt spelbar "dogmaversion" dock.) ändå fortsätter jag, dels för att det är skoj, och sedan tror jag nog att mitt spel är bättre i slutändan.

Så ge inte upp bara för att någon annan har tänkt liknande tankar, för någon har alltid tänkt liknande tankar, bara man söker tillräckligt vitt och brett. :) Gör det du vill bara.

Jambu

Swordsman
Och dessutom...

...så är det ju inte som om Tredje Riket för tillfället ligger på ett så välutvecklat stadium heller.