Nekromanti Spelvärld.

drakponken

Veteran
Jag hade tänkt göra ett rollspel som har sin botten i mytologi. En liiiten grund i Norr bor de tre folken Mägin, Dägin och Jägin (ungefär som Människor dvärgar och jättar). Söder om Isinhavn (en stad) bor litet längre resa tar dig till Grezexfolket som lever under skräck för de vildsinta Minotaurerna. Detta är en liten försmak . Har ni reflektioner på min Värld eller egna världar svara gärna

Rickard

Urverk speldesign
Detta är en liten försmak . Har ni reflektioner på min Värld...
Eh, det är jättesvårt att reflektera över en sådan minimal försmak.

---

...eller egna världar svara gärna
Själv skriver jag på en spelvärld som handlar om London under förra sekelskiftet. Under dagarna är allting normalt men om kvällen sveper skymningsdimman genom staden och förändrar karaktären på staden. Skuggor växer likt blommor uppför väggarna, småfåglarna blir små taniga humanoider, ormar simmar omkring runt hustaken och kastar ett vagt vitt sken ner mot gatorna. Någonstans i staden har det samlats några stycken som har någonting gemensamt. Det är en ung springsjas med den gråa kepsen på sned, en knegare som jobbar i en fabrik som tillverkar moln, en maskerad överklassdam som flyr tristessen och sällar sig till de lägre klasserna och en gangster som svarar för den nya teknologin. Överklassen är fast i den viktorianska eran medan brottsligheten står för framtiden och utvecklingen. Det är deras förtjänst att neonlampor ger färg åt natten. Det är deras förtjänst att automobilar tuffar fram på gatorna tillsammans med droskor.

Överallt sveper skymningsdimman förbi och omformar London efter sin egen logik. Skymingen är starten för att tända gaslyktorna i staden. Dimman är täcket som krafterna gömmer sig bakom. Svaret på krafterna söker de fyra efter med ljus och lykta.

/Han som snart ska börja speltesta spelet igen

Pom

Swashbuckler
Det låter kul med med de tre olika storlekarna på folk i norr. Jag tycker du skall utnyttja det mycket så att de bor på samma platser men har väldigt lite med varandra att göra. Pyttesmå dvärgar kilar omkring i sina små hus och gryt, människorna har sina byggnader. Jättarna kliver över människokvarteren i enstaka kliv och har sina torn som når upp till molnen.

Rickard

Urverk speldesign
Pom said:
Det låter kul med med de tre olika storlekarna på folk i norr. Jag tycker du skall utnyttja det mycket så att de bor på samma platser men har väldigt lite med varandra att göra. Pyttesmå dvärgar kilar omkring i sina små hus och gryt, människorna har sina byggnader. Jättarna kliver över människokvarteren i enstaka kliv och har sina torn som når upp till molnen.
Ja, och när jag läste om greznexfolket så tänkte jag att de fanns i samma stad men åts av minotaurerna (ungefär som katterna och mössen i Resan till Amerika).

/Han som inte kunde bestämma sig om minotaruerna skulle vara fientliga mot mägin eller inte, men det vore ballare om minotaurerna även åt de pyttesmå dvärgarna, samsades med människorna och tillbad jättarna

Pom

Swashbuckler
Minotaurer som tillber jättar vore riktigt kul. Jättarna kanske tycker minotaurerna är söta med sina små horn och gulliga tutanden.

Krille

Super Moderator
drakponken said:
Jag hade tänkt göra ett rollspel som har sin botten i mytologi.
Förutom det som tidigare sagts (dvs att det är så sablans lite beskrivet att man inte kan ha någon åsikt om det), vilken mytologi har du i botten?

drakponken

Veteran
OK jag gör en ny preview:

Högst upp i norr bor de tre folken Dägin, Mägin och Jägin. Dägin är de korta, sällan mer en 4 fot långa, de tillber oftast bergets gud Bjålgn. De smider fantastiska saker, mest kända är de för sina magiska ringar, framförallt då "Däne Rigns Niedn"(de nio ringarna) dessa sägs garantera en plats i de fallnas tempel i norr. De sägs också frysa otrogna och fega till en is som inte smälter fören offret har dött av ålder.

Greznex är ett sorts Romar-grekfolk fast med låg teknologi pga av förtryck frn de väldiga minotaurerna. De har bott nära havet i urminnes tider bott nära havet och börjar nu bygga upp en väldig flotta för att invadera de andra folken längre söderut. De tillber i hemlighet mäktiga gudar i skepnad av människor som enligt profetiorna ska rädda dem från minotaurerna.

Ännu längre söderut bor Falh-khazerna ett folk som bygger väldiga byggnadskomplex och ökenstäder. Deras relioner är splittrade å ena sidan finns det de som tillber Artgudarna blandningar av djur och humanoider eller blandningar mellan Djur och andra djur eller humanoider och andra humanoidarter Ex: Khothalh en solbrännd gud med lejonhuvud och klor. Och de som tillber den ände guden "han som inte får nämnas vid namn" för då kommer ma förvandlas till sand som aldrig får vatten.

Hinner inte skriva mer, ska åka iväg nu

Krille

Super Moderator
Krilles standardfråga

Åkej. Det var en rätt helt vanlig fantasyvärld.

Nu kommer Krilles standardfråga: vad gör man? Eller är det en värld där man i likhet med alla andra fantasyvärldar helt enkelt... äventyrar? Finns det en ståry eller metaplott?

drakponken

Veteran
Re: Krilles standardfråga

De flesta äventyrar inte. I likhet med många mytologier så är de flesta "vanliga" men så finns det få legendariska hjältar och några mellan dem. Om man är en Greznex så är man antingen med i någon komplott för att driva ut minotaurerna eller så dyrkr man dem och försöker bli mer lik dem. De tre folkens största mål(som få uppnår) är att komma yill templet i norr, en extremt farofylld väg. Falh-khazerna försöker förmodligen förstöra för den motstående religonen. Alltså handlar det inte om:"kom en svartklädd man sade att vi skulle döda orcher och drakar. Nu köper vi bra svärd och gör utmaningar för att köpa XP". Utan om motsättningar mellan ländernas fallanger och religösa mål. I övrigt skall det vara en väldigt grym värld med blodiga krig.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Krilles standardfråga

Vad är det meningen att spelarnas rollfigurer ska göra? Är det meningen att de ska tillhöra den äventyrande minoriteten eller ska de vara en del av den "vanliga" massan?

/Anders

antorax

Swordsman
"Vad ska man göra" OT

Bra fråga att ställa tycker jag. Men om lite jobbig på något vänster. Visst gillar jag metaplottar och underliggande konspirationer i världen som SL kan snudda vid mer eller mindre. Men måste man ha något specifikt som karaktärerna ska göra? Och om man kommer fram till att någon sorts överhängade konflikt i världen finns, vad finns det för kriterier?

drakponken

Veteran
Re: "Vad ska man göra" OT

Inga överhängande konflikter av typen världskrig utan snarare interna konflikter i länderna. Men en del konflikter kommer ju att finnas greznexerna(eller snarare minotaurerna) är ju ganska intresserade av att mucka gräl och ta härraväldet över mindre länder. Sedan har jag börjat fundera på ett/flera östasiatiskt inspirerade land/länder, de skulle kanske kunna mucka lite krig
med de andra. Angående äventyrare är nog de tre folken i norr de
mest lämpade pga a större frihet och äventyrslust.

Krille

Super Moderator

Fryksdal said:
Men måste man ha något specifikt som karaktärerna ska göra?
Antingen är det implicit ("äventyrare äventyrar, det är ju det äventyrare gör, man gör precis som i Drakar&Demoner/Eon/D&D"); eller så är det explicit ("rollpersoner är rebeller som gör uppror mot det onda galaktiska imperiet"). I båda fallen har man något specifikt som karaktärerna ska göra.

Det finns en skillnad: det implicita bygger på tradition. Det förutsätts helt enkelt att man bara gör som man alltid har gjort. Problemet är om man aldrig har gjort det man alltid har gjort, då har man ingen aning om vad man ska göra. Dessutom uppstår ett problem om man inte riktigt köper varför man ska göra det som man alltid har gjort. För handen på levern, "äventyrare äventyrar" är en rätt kass anledning till att äventyra.

Det explicita talar inte bara om vad man ska göra till någon som aldrig har gjort det, det ger också en tydligare anledning att äventyra till dem som inte köper att äventyrare bara äventyrar. Skulle man sedan ha spelare som gillar att äventyrare äventyrar så är det ju bara att skita i det explicita.

Så man behöver inte någonting specifikt som rollpersonerna ska göra, men det underlättar ofantligt. Därför gillar jag rollspel som svarar på frågan "vad gör man?".

Fryksdal said:
Och om man kommer fram till att någon sorts överhängade konflikt i världen finns, vad finns det för kriterier?
Vi talar inte nödvändigtvis om en överhängande konflikt. Vi talar bara om vad rollpersonerna ska göra och möjliga anledningar. "Rollpersonerna är hårda detektiver som utreder brott" är ju inte mycket till konflikt, men det ger definitivt rollpersonerna något att göra.

Och det är allt jag vill ha: svaret på frågan "vad gör man?".

drakponken

Veteran

Vad man TYPISKT (det är inga måsten) gör: De tre folken är de som mest "äventyrar" de utforskar outforskade nya platser, reser på haven i stora skepp,de plundrar länderna längre söderut, rikedom är ett stort mål. De försöker alltid visa mod i strid och försöker alltid förtjäna en plats i templet i norr. Vapenträning är obligatorisk. Griptämjarna tämjer gripar, försöker stiga i hiarkin, bli framgångsrika ta reda på greznexernas hemligheter,de försöker också störta minotaurerna, som de hatar. greznexerna försöker konspirera mot minotaurerna, en rollperson kanske är en lönnmördare med mål att döda minotaurborgmästaren(i brist på bättre ord).Falh-khazerna försöker förmodligen döda den andra religonens präster eller så är man arkitekt och försöker bli bäst, rik och berömd.

drakponken

Veteran

Beror på, med vilket folkslag?meningen är att det ska vra olika beronde på vad man spelar.