Re: "Vad ska man göra" OT
Fryksdal said:
Men måste man ha något specifikt som karaktärerna ska göra?
Antingen är det implicit ("äventyrare äventyrar, det är ju det äventyrare gör, man gör precis som i Drakar&Demoner/Eon/D&D"); eller så är det explicit ("rollpersoner är rebeller som gör uppror mot det onda galaktiska imperiet"). I båda fallen har man något specifikt som karaktärerna ska göra.
Det finns en skillnad: det implicita bygger på tradition. Det förutsätts helt enkelt att man bara gör som man alltid har gjort. Problemet är om man aldrig har gjort det man alltid har gjort, då har man ingen aning om vad man ska göra. Dessutom uppstår ett problem om man inte riktigt köper varför man ska göra det som man alltid har gjort. För handen på levern, "äventyrare äventyrar" är en rätt kass anledning till att äventyra.
Det explicita talar inte bara om vad man ska göra till någon som aldrig har gjort det, det ger också en tydligare anledning att äventyra till dem som inte köper att äventyrare bara äventyrar. Skulle man sedan ha spelare som gillar att äventyrare äventyrar så är det ju bara att skita i det explicita.
Så man behöver inte någonting specifikt som rollpersonerna ska göra, men det underlättar ofantligt. Därför gillar jag rollspel som svarar på frågan "vad gör man?".
Fryksdal said:
Och om man kommer fram till att någon sorts överhängade konflikt i världen finns, vad finns det för kriterier?
Vi talar inte nödvändigtvis om en överhängande konflikt. Vi talar bara om vad rollpersonerna ska göra och möjliga anledningar. "Rollpersonerna är hårda detektiver som utreder brott" är ju inte mycket till konflikt, men det ger definitivt rollpersonerna något att göra.
Och det är allt jag vill ha: svaret på frågan "vad gör man?".