Jag sitter och finurlar på nåtslags artikelliknande sak eller så om spelvärldar i rollspel. Fokus skulle ligga på lite tankar jag har kring vad som rent funktionellt är bra att ha med snarare än t.ex hur kartor ritas eller om man ska ha med lokala seder eller inte. Ett ganska abstrakt perspektiv. Tanken är att knyta an lite lagom till fästytor och sådant också.
Märk väl: Det här är framför allt funderingar för oss som faktiskt bryr oss om spelvärlden. Forgeiter med inställningen "spelvärld doesn't matter" etc är jag inte rå intresserade av åsikterna hos. Primärt ligger fokus på trad/neotradspel.
För mig är neotrad ett uttalat medvetet tradspelande. Jag undviker gärna begreppet "indie". Jag vill bygga teorier som utvecklar det traditionella rollpersonsinlevelsefokuserade rollspelandet, inte tvinga in metasnack eller spelarmakt eller annat från The Forge. Bara så ni vet.
Så; jag sitter och funderar lite sådär inledande... Vad har vi egentligen spelvärldar till? Jag tänker mig att vi primärt har två målgrupper att ta hänsyn till, med viss överlappning - Spelare och Spelledare. Om vi ser dem som roller snarare än som personer (en och samma person kan vara båda vid olika tillfällen) så blir det lite enklare.
Var och en av dessa målgrupper använder den världsbeskrivning som finns i grundböckerna på olika sätt. Nu inkluderar jag till exempel yrkesbeskrivningar och sådant i rollpersonsskaparkapitlet och sådant i "världsbeskrivning"...
Spelledaren vill...
...Hitta inspiration till äventyr (även om olika spelledare finner olika saker inspirerande)
...Hitta kampanjkoncept (Rollpersonerna är X och gör Y)
...Få en känsla för världen (för att kunna förmedla den)
Spelaren vill...
...Få en känsla för världen (för att kunna delta i samspelet, att ha en gemensam bild av hur saker funkar, känns och ser ut)
...Hitta sätt att bilda sin rollpersons identitet (via färdigheter, bakgrunder, förmågor, samhälsställning, personer/konflikter/ideologier att ta ställning till, etc)
Jag funderar på om det här är tillräckligt heltäckande. Kommer ni på saker som inte kan sägas ingå i ovanstående?
(Nästa steg sedan är att fundera på hur dessa behov bäst tillgodoses...)
Märk väl: Det här är framför allt funderingar för oss som faktiskt bryr oss om spelvärlden. Forgeiter med inställningen "spelvärld doesn't matter" etc är jag inte rå intresserade av åsikterna hos. Primärt ligger fokus på trad/neotradspel.
För mig är neotrad ett uttalat medvetet tradspelande. Jag undviker gärna begreppet "indie". Jag vill bygga teorier som utvecklar det traditionella rollpersonsinlevelsefokuserade rollspelandet, inte tvinga in metasnack eller spelarmakt eller annat från The Forge. Bara så ni vet.
Så; jag sitter och funderar lite sådär inledande... Vad har vi egentligen spelvärldar till? Jag tänker mig att vi primärt har två målgrupper att ta hänsyn till, med viss överlappning - Spelare och Spelledare. Om vi ser dem som roller snarare än som personer (en och samma person kan vara båda vid olika tillfällen) så blir det lite enklare.
Var och en av dessa målgrupper använder den världsbeskrivning som finns i grundböckerna på olika sätt. Nu inkluderar jag till exempel yrkesbeskrivningar och sådant i rollpersonsskaparkapitlet och sådant i "världsbeskrivning"...
Spelledaren vill...
...Hitta inspiration till äventyr (även om olika spelledare finner olika saker inspirerande)
...Hitta kampanjkoncept (Rollpersonerna är X och gör Y)
...Få en känsla för världen (för att kunna förmedla den)
Spelaren vill...
...Få en känsla för världen (för att kunna delta i samspelet, att ha en gemensam bild av hur saker funkar, känns och ser ut)
...Hitta sätt att bilda sin rollpersons identitet (via färdigheter, bakgrunder, förmågor, samhälsställning, personer/konflikter/ideologier att ta ställning till, etc)
Jag funderar på om det här är tillräckligt heltäckande. Kommer ni på saker som inte kan sägas ingå i ovanstående?
(Nästa steg sedan är att fundera på hur dessa behov bäst tillgodoses...)