Spelvanor bland folk på rollspel.nu

Vilket alternativ stämmer bäst in på dig?

• Jag är i princip alltid spelledare

Votes: 20 19.6%
  • Jag är ofta spelledare och mer sällan spelare

Votes: 30 29.4%
  • Jag är spelledare respektive spelare ungefär lika ofta

Votes: 23 22.5%
  • Jag är ofta spelare och mer sällan spelledare

Votes: 16 15.7%
  • Jag är i princip alltid spelare och någon annan är spelledare

Votes: 7 6.9%
  • Jag spelar i huvudsak spel utan uppdelning i spelledare och spelare

Votes: 2 2.0%
  • Jag spelar inte rollspel

Votes: 4 3.9%

• Total voters
    102

luddwig

Lawful evil
Som rubriken lyder är detta en undersökning av spelvanor bland folk som hänger på rollspel.nu. Jag har försökt göra tydliga, ej överlappande svarsalternativ. Det är dock inte osannolikt att jag misslyckats. Vi får se. Jag tänker mig vidare att undersökningen ska vara hyfsat i tiden så svara utifrån pandemiåren 2020-2021.

entomophobiac

Low Prep High Play
Spelleder oftast, och när jag säger "spelleder" menar jag även att jag tar initiativet till samberättade eller spelledarlösa spel; för effekten blir ungefär densamma vill jag mena. Den som kan spelet. Den som organiserar träffen. Den som föreslår spel. Den som läst spelet. etc. Inte bara "den som underhåller" - aldrig det, faktiskt.

Spelar mer sällan, men tackar nästan aldrig nej till en möjlighet!

Dimfrost

Special Circumstances
Det ger en lite knepig känsla eftersom spelledande är så assymetriskt. Det vill säga, om jag är en del av en spelgrupp på fyra personer där alla spelleder lika ofta känns det ju som om gruppen borde bestå av folk som är lika mycket spelare som spelledare, men i själva verket innebär det ju att man är spelare tre gånger så mycket som spelledare. Det vill säga, baserat på känsla ville jag kryssa i att jag spelar och spelleder lika mycket, men inser att jag i praktiken spelleder mindre även om jag kanske är den i gruppen som spelleder mest på sistone.

luddwig

Lawful evil
Spelleder oftast, och när jag säger "spelleder" menar jag även att jag tar initiativet till samberättade eller spelledarlösa spel; för effekten blir ungefär densamma vill jag mena. Den som kan spelet. Den som organiserar träffen. Den som föreslår spel. Den som läst spelet. etc. Inte bara "den som underhåller" - aldrig det, faktiskt.
Jag skrev alternativen utifrån en traditionell spelledarroll där spelledaren både står för vissa förberedelser och fyller en annan funktion vid spelbordet. Har för lite erfarenhet av spelledarlösa spel för att kunna säga något om hur de fungerar i praktiken så om du säger att det blir likartat köper jag det.

terje

xenomorf mystiker
Jag är med i tre olika spelgrupper. I en är jag alltid spelare, i den andra är jag ibland spelledare men oftast spelare och i den tredje är jag oftare spelledare än spelare.

Bifur

Veteran
Röstade på mer SL än spelare (alltså nr 2 uppifrån). För några år sedan var det i princip alltid SL men sedan jag kommit igång med en grupp härifrån och en helt ny fysisk grupp är det betydligt mer varierat.

luddwig

Lawful evil
Jag är i samma läge som @Bifur. För några år sedan var jag i princip alltid spelledare men sedan jag kom igång med en grupp härifrån är det betydligt mer varierat, omkring 50/50.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag borde egentligen välja "jag spelar inte rollspel", men när jag väl spelar så är jag oftare spelledare =)

Dimfrost

Special Circumstances
Jag har en grupp där jag är spelledare lite mer än genomsnittet, men på fyra personer blir det ändå mindre än hälften. Och en annan grupp som hittills bara spelar en evighetskampanj där jag är spelare (förutom något enstaka paus-oneshot), och lite oneshots där jag hittills bara varit spelare. Därmed mer spelare än spelledare, även om jag känner mig som mer spelledare. Det är intressant att tråden fick mig att reflektera över det!

luddwig

Lawful evil
... jag känner mig som mer spelledare.
Samma för mig. Tidigare har jag varit väldigt mycket spelledare. Åren 2020-2021 som undersökningen tar sikte på har jag dock spelat ungefär lika mycket som jag spellett så jag får omvärdera min ställning. Tror samtidigt att det är bra för mitt spel- och äventyrsskapande att jag blir påmind om spelarperspektivet. :)

Genesis

Ni dés ni maître
Jag spelar i huvudsak spel utan den uppdelningen, så det är vad jag röstade på. När jag spelar spel med spelledare varierar det väl. För tillfället är jag spelledare i en PTA-kampanj, men inte den som organiserar eller liknande. Vi är aldrig hos mig och spelar, och det var inte heller jag som tog initiativet till att vi skulle spela just PTA, vad jag minns. Eller i alla fall valdes spelet innan vi valde spelledare. Men ja, ingen är förvånad över att det sällan finns en spelledare när jag spelar rollspel. (Och PTA kunde gott göra sig av med spelledaren, också. Den finns där mest av tradition, skulle jag säga.)

God45

#PrayersForBahakan
Det är nog väldigt nära 50% spelare/spelledare.

Feuflux

omjonasson.se
Lite samma känsla som andra sagt. Känns som jag är spelledare oftare än vad jag faktiskt är det. Max 25% av årets spelpass var med mig som SL.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Efter det att jag börjat skriva rollspelsprodukter åt Eloso upphörde jag att vara spelledare i vår spelgrupp. Det är en fråga om tid och prioritet.

Last edited:

DanielSchenström

Swashbuckler
Förtydligar mitt svar: Jag spelleder varje lördag och står för reservspel ifall något ställs in på fredag då jag vanligtvis är spelare. På fredagarna är vi 6 spelledare som i turordning spelleder några veckor i taget.

Jag tog valet "Jag är oftare spelare" då lördagarna är den dag då det mer ofta ställs in då vi är en mindre grupp än fredagsgruppen.

För min del så har jag spellett en hel del, men det har berott på vilken spelgrupp jag spelat med.
Så det har varit rätt 50/50 faktiskt. Men lutar mer åt SL hållet än spelare. Beror på att idéerna sprutar ut, men inte alla vill spelleda.
Jag trivs i båda rollerna.

ChrilleT

Swordsman
Är nästan alltid spelledare. Har hänt vid något tillfälle att en annan i gruppen kört lite oneshots men överlag så skulle jag gissa på att jag är sl 9 av 10 gånger.

JohanL

Champion
Efter det att jag börjat skriva rollspelsprodukter åt Eloso upphörde jag att vara spelledare i vår spelgrupp. Det är en fråga om tid och prioritet.
Det är det eller att leda det man ändå håller på att utveckla - jag vet att både Robin D. Laws och Kenneth Hite har dealen med sina spelare "här spelleder jag antingen något jag håller på med eller något jag hoppas kunna utveckla till det". :)