Nekromanti Spelwebben och wrnu - hur gick det?

Helmgast
Har det gått som Yassilus och eventuella medarbetare tänkt sig? Själv tycker jag det verkar som om aktiviteten på Spelwebben är för låg. Jag tror att det skulle kunna åtgärdas genom att de båda slogs ihop. Iallafall forumen. Alltså - en forumsstartsida som innehåller kommers-rollspel, indierollspel, kortspel, figurspel, ditten och datten.

Går det att göra? Nån som tror det skulle bli bättre?

DODswe4

Hero
Jag tror det skulle bli bättre, det var skönt att kuna lalla runt på Allmäna forumet dörrut, nu har det (Tack Yassilius) lagts tillbacks för beskådning. Det är en mycket god ide.

Rickard

Urverk speldesign
Aktiveteten på Spelwebben är låg jämfört med på forumen, ja.. Jämfört med trafiken förut på allmänna spelforumet? Ingen aning.. Det smarta (såhär i efterhand naturligtvis) hade varit att ha en länk till Spelwebben från forumsidan där Allmänt spelforum förut hade varit och sedan kunnat använda samma användare på Spelwebben som man har på wrnu.. Jag vet inte hur jobbigt det (sista) hade varit att göra men det hade nog blivit en hel del jobb.. Då skulle en del av forumtrafiken kunna drösa över till Spelwebben..

/Han som tycker det borde finnas en Döda-forum-sektion där de övergivna/borttagna forumen finns, såsom Allmänna spelforumet, Första april redaktionsforumet, Gemeniforumet och (hehe) Föreningsforumet

EchonCique

Hero
Svar: Det rullar.

Aktiveteten på Spelwebben är låg jämfört med på forumen, ja.. Jämfört med trafiken förut på allmänna spelforumet? Ingen aning.. Det smarta (såhär i efterhand naturligtvis) hade varit att ha en länk till Spelwebben från forumsidan där Allmänt spelforum förut hade varit och sedan kunnat använda samma användare på Spelwebben som man har på wrnu.. Jag vet inte hur jobbigt det (sista) hade varit att göra men det hade nog blivit en hel del jobb.. Då skulle en del av forumtrafiken kunna drösa över till Spelwebben..
Mycket som kan tänkas och tyckas kring det hela, dock bör man hålla en enkel poäng i minnet hela tiden: Spelwebben och www.rollspel.nu är helt separata webbsajter och har inget inbördes informationsutbyte eller annat samarbete. Därmed är det inte något som är genomförbart att använda sig av samma användardatabas för forumen då de båda är helt separata webbplatser, plus att användarna som registrerat sig här har gått med på ett avtal som vi med all säkerhet skulle bryta OM vi skulle konvertera över användardatabasen till Spelwebben.

Däremot kunde den gamla redaktionen väl fattat ett beslut om att länka till Spelwebben från det Allmänna spelforumet, om Spelwebbens redaktion gått med på det. Det är som så att ingen webbplats tar ett beslut som påverkar den andra utan att båda parter är överrens om beslutet ifråga.

I min mening är det en självklarhet att dessa båda webbplatser har helt olika syften, mål och inriktning. Vi publicerar primärt våra egenskapade spel samt information och textmaterial kring de spel som vi själva spelar mest på Spelwebben. Det är en webbplats dedikerat åt vår lust att utveckla och pyssla med bräd-, strategi- och figurspel i första hand.

Om andra har annan syn på Spelwebben, så kan det påpekas ännu en gång - det är INTE en klon av www.rollspel.nu fast med fokus på nytt spelområde.

Sedan skulle man inte spara forumtrafik om man skulle hänvisa vissa diskussioner till Spelwebbens forum då det drivs av samma server som också driver www.rollspel.nu. :gremsmile:

Mvh
Yyrkoon
Redaktör Spelwebben & www.rollspel.nu

Rising

Vila i frid
Jag var nog den som postade mest på wrnu's spelforum, men jag kan nog ändå påstå att medan den fanns så var det mest ett OT-forum för wrnu-forumiter. Med det menar jag att man lättade på trycket på det forumet; skrev lite om C64, Munchkin, gamla amiga- och segaspel, typ, och kanske jiddrade lite om Talisman för att reda ut vilka expansioner det egentligen fanns till spelet. Diskussionerna handlade visserligen hela tiden om spel, men de var mestadels en kreativ ventil för de forumiter som ville prata om andra spel än rollspel för ett tag, eller en möjlighet för oss att skriva meningslösa "vad gillar ni?"-inlägg på ungefär samma sätt såsom rollspelskultur-forumet till stor del används idag. Du vet; en plats för de forumiter som visserligen vill skriva inlägg, men som antingen är ointresserade av att få veta något, eller som inte har något egentligt rollspelsrelaterat att prata om.

Jag har själv startat många "vad gillar ni?"-inlägg, så ni skall inte känna er utpekade om ni tror att jag talar om er. Jag pratar om mig själv, också. Men jag kan säga på en gång att dessa trådar är rätt meningslösa i längden.

Så, när allt kommer kring tror jag att det var en bra idé att lägga ned wrnu's spelforum och istället låta Spelwebben ta hand om spelen. Att spelwebben fått en lunkande start beror förstås delvis på att de flesta forumiter där redan är wrnu-iter och därför redan har ett forum som deras "hem" på nätet. Det beror nog också på att spelhobbyn i allmänhet är mer livlös än rollspelshobbyn. För egen del är jag visserligen mer spelintresserad än rollspelsintresserad för tillfället (det där går i vågor), men jag vill inte börja blubbra på Spelwebbens forum på allvar förrän jag har ett eget spel att prata om och dela med mig utav.

Men ge spelwebben lite mer tid. Det kommer jag att göra.

Johan K

Gammal & dryg
Vad jag tror skulle vara lite bra är om det kanske kunde bli lite mer reklam för just spelwebben. Så den komme ut mer till gemene man.
Men jag antar att spelwebben behöver lite mer tid att etablera sig, antar att det tog sin lilla tid för wrnu att bli känt...