Re: Spiritus familaris [lång]
"
...så du får skylla dig själv för att jag i hög grad kommer att prata om andra spel, nu "
Bara bra, för jag behöver inspiration från andra källor än DoD.. Se första raden i trådstarten..
"
Djuren fungerar som en bra indikator på själve magikerns personlighet, eftersom vi tillskriver djur fler egenskaper än vi kanske oftast tänker på /.../ Därtill kan de lätt göras till färgstarka SLP i sin egen rätt, och eftersom de är djur, monster eller rent av magiska konstrukter har SL ganska gott om spelrum för att ge dem excentriska och ovanliga karaktärsdrag."
För hamnbytare så brukar jag köra med att det djur som spelaren väljer även formar dess personlighet.. Så spelaren får välja ett djur utefter sin påtänkta personlighet eller så får denne helt sonika skriva på rollpersonen ett personlighetsdrag som brukar förknippas med djuret.. Apropå hamnbytare.. Jag undrar om man kan säga att det är en typ av spiritus familaris?
Jag brukar förklara fenomenet hamnbytare med att två själar kan födas i samma kropp, precis som tvillingar kan befrukta samma ägg (ja, jag är medveten om att det finns tvåäggstvillingar också).. Schizofrena personer delar exempelvis två (eller flera) människosjälar.. Hamnbytare delar en djursjäl och en människosjäl (vi bortser från andra raser för närvarande).. Skulle man kunna tänka sig att vissa magiker blir hamnbytare istället för att få en spiritus familaris?
Jag är numera helt inne på att husandens och trollkarlens medvetande är förknippade med en länk.. Därav kan de känna av varandras känslostämningar eller ha insikt i vad den andre kan tänkas göra (eller utför, om de inte är tillsammans).. Man skulle kunna säga att de till och med delar medvetande i viss mån, även om så inte är fallet.. Lite som tvillingar faktiskt.. Jag funderar lite på om magiker med husandar har lättare att få barn som är hamnbytare, just för den delade-själven-grejen? Det är inget som borde täckas i regler, men som kan uppmärksammas.. Ungefär som jag brukar tycka att hamnbytare är vanligare hos älvfolk..
Ja, jävla tjat om hamnbytare.. Det var ju andekompanjoner det handlade om..
Tillbaka till ämnet..
"
I de spel jag har som innehåller familiarii i någon form finns det dock också distinkta regelmässiga fördelar av dem, "
Anledningen till varför jag inte har tagit tag i att skriva ihop regler för husandarna (så familarii stavas verkligen med två i, eller är det en engelsk företeelse?) är för att jag vill försöka använda samma regler till allting.. Jag vill ha regler för att
sluta pakter, men jag kommer antagligen att bara baka in de reglerna som besvärjelser..
Magikerstavars förmågar kan man köpa och hur många poäng man får att spendera beror på hur hög magikerns PSY är.. Magikern kan köpa fler förmågor till staven om denne höjer sin PSY-mängd..
"
...för de ger alla förbättringar till magikerns egna förmågor och förbättras också i takt med honom på så vis att de överlever bättre och blir mer användbara..."
Jag tilltalas rätt mycket utav den här, just för att magikerstavarna kan utvecklas med magikern.. Givetvis borde en husande göra detsamma.. Husandarna har också den stora fördelen att de torde få erfarenhet för de saker de gör.. En katt som smyger mycket borde bli bättre på att smyga..
Jag funderar på hur en spelare ska kunna köpa förmågor till sin husande.. Jag funderade på att husandens PSY skulle avgöra hur bra förmågor som spelaren kan köpa till denne, men att PSY:n inte kan vara högre än magikerns.. Då skulle man få in att mäktigare magiker skulle ha mäktigare husandar.. Å andra sidan så kan jag lika gärna köra direkt med att magikerns egen PSY styr hur många poäng som spelaren får att spendera på sin husande.. Det följer magistavreglerna och gör hela systemet mer konsekvent..
Den som har läst min korta text om
magikerstavar vet att magikerakademier brukar ge en stav till magiker som ett värdebevis för att de är en fullfjädrad magiker.. Där kan de sedan välja om de vill binda staven till sig, för att få en kraftfull hjälp till sitt egna magiutövande och strövande i världen.. Jag skulle kunna tänka mig att mer naturnära magikerlärare (shamaner, animister, spiritister, häxmästare) istället kan skänka sin utgångselev en husande.. Ungefär som presenterna en student får vid utgång..
Fast det jag mest är tankebrydd åt är hur många själar som magikern kan binda upp sig med.. Ska jag begränsa det till endast en, så att en magiker som har en husande aldrig kan skaffa sig en magikerstav, om denne inte först avsäger sig förbundet med anden? Ska jag begränsa en magiker till [BC för PSY] bindningar (Jag använder BC rätt mycket i mina regler)? Då skulle en magiker kunna ha flera spiritus familaris eller flera magikerstavar? Jag har redan en tanke på en begränsning av hur många magiska föremål en magiker kan skapa.. Ska jag inkludera magikerstavar/husandar i den begränsningen också?
"
Vad som betraktas som en familjär ande varierar nog helt beroende på spel. I DoD är en homunculus en familari, till exempel; i D&D är den det inte, men där kan man ha såväl drakar som odöda som familarii. Andra humanoider lär nog vara sällsynta som familarii, dock."
Jag tilltalas numera utav tanken att två människor skulle kunna "dela medvetande", så att ena är "master" och den andra är "slave", för att använda mig utav en datorterm.. Den ena underböjer alltså sin egen vilja och blir automagiskt en husande till den andre.. Frågan är lite också
hur man binder samman två själar.. Ingår man ett avtal med en redan existerande individ eller åkallas det en ande till en nyligen avliden kropp, för att reanimera kroppen?
Jag skulle nog vilja säga man kan göra på båda sätten.. Antingen sluter (eller tvingar på) ett avtal mellan de två redan levande individerna eller så kan man exempelvis få in en elementarande i en djurkropp.. På så sätt så kan man skapa eldsprutande igelkottar eller vattenandande katter.. Fast egentligen vill jag inte ha flera olika tabeller för alla "om det blir såhär"-situationer.. Oavsett om det är en drakande, en förfädersande eller bara ett själsförenande så tycker jag allting ska följa samma regler och använda sig av samma förmågeuppsättning..
Men du ser.. Anledningen till varför jag ens startar denna tråd är för att jag vill passa in spiritus familari-reglerna i alla andra magiregler som jag har skapat..
Det är lättare att komma ihåg konsekventa regler än undantagsregler för varje delmoment i karaktärsskapandet.. Helst skulle jag vilja snacka om besatta föremål (elementarföremål exempelvis) också och magiskt intelligenta föremål, för de borde också formas in i reglerna..
"
Därtill kan man ju ha något bruk av nästan alla djur - en varg är en till kämpe i strid, en katt kan smyga sig in..."
Dessutom så är de sällskap.. Jag menar, folk idag skaffar ju sig sällskapsdjur.. Om vi ska ta
_-olle-_s exempel på en
ball husande så har vi ett ypperligt sällskapsdjur (som i detta fall slagit slint lite).. Jag vill ha fler förslag på husandar ni gillat..
"
(I DoD -91 förklaras familarii som särskilda djurandar som magikern har rätt att knyta till sig som del av en uråldrig pakt, men det vet du förstås redan.)"
Jag misstänkte något sådant, men var lite tveksam eftersom jag tog hänsyn till Magikerns... Det är så sällan jag läser i DoD-böckerna att jag börjar glömma allting som står i dem..
/
Han som förhoppningsvis nu lyckades visa varför han lade tråden på DoD-forumet