Nekromanti Spiritus familaris

Rickard

Urverk speldesign
Vilka sprititus familaris tycker ni är de coolaste i fantasyn och varför? Vad har man egentligen en spiritus familaris, eller "husande" som jag ibland kallar det, till egentligen? Jag menar, de finns ju mest till för att vara en ball grej till trollkarlen.. För ärligt talat, vad har magikern för nytta av en varg som springer runt och drägglar, äter massvis med kött och luktar illa? Ett får hade jag förstått, för då hade den trollkunnige haft lite nytta utav den..

Vad tycker ni man ska få för effekter av en husande? Jag funderar på att helt enkelt ge dem samma förmågor som en magiker kan erhålla från en magikerstav.. Eller ska jag göra regler för totem? Det känns för shamanaktigt i min smak..

Sedan funderar jag lite på vad husandarna har för form och vad det egentligen är för något.. Är det bara en djurande som magikerna åkallat för att ta plats i en kropp? Är det ett djur som magikern delar sinne med? Är det ens ett djur? I Magikerns Handbok kan man få lägre drakar och demoner som spiritus familaris men jag tycker det är lite att ta i.. Vad mer kan man i så fall betrakta som spiritus familaris? Kan man ha en annan människa som det? En golem? Odöda? Elementarer? Gudar? För om man kan ha en drake, så varför inte en odöd?

/Han som gillar det där med att dela sinne

DODswe4

Hero
Coolaste vet jag inte. Ibland kan anden göra andra saker än Trollkarlen, då kan man få nytta av den.

Det beror ju helt på anda och vad för form den har, men som en stav fast även andra grejer, många andrar har ofta en förmåga (i alla fall då vi spelar) som sprider skräck, den kan helt enkelt skrämma folk.

Nej egentligen inte, ja magikern bör ha något kopling till djuret/varelsen. Annan människa måste kanske vavra hjärn tvättad om man vill få det att fungera. Golem borde gå samma med odöd och elementarer, men Gudar tyckar jag inte ska gå.

_-olle-_

Veteran
Jag tycker egentligen att familaris över huvud taget är ganska underliga om dom ska behandlas som någon form av standard. Det är klart att det kan dyka upp kufiska magiker som skaffat en magisk korp, men som du säger, dom är inte bra för så himla mycket. Personligen så tycker jag att familari har blivigt för mycket av en institution för att vara roligt att skapa antingen NPCs eller PCs med dom... om man då bortser från den deprimerade Farghafast och hans två råttor, Irm och Imri!

Feliath

Swashbuckler
Nu har du din vana trogen ställt en väldigt generell fråga i DoD-forumet, så du får skylla dig själv för att jag i hög grad kommer att prata om andra spel, nu :gremsmirk:

Jag är hursomhelst väldigt förtjust i familjära andar som koncept. Djuren fungerar som en bra indikator på själve magikerns personlighet, eftersom vi tillskriver djur fler egenskaper än vi kanske oftast tänker på - rävar är sluga, katter är självständiga, korpar är visa, örnar är ädla och stolta et cetera. (Det förutsätter förstås att man får välja, och inte slår som i Magikerns Handbok.)
Därtill kan de lätt göras till färgstarka SLP i sin egen rätt, och eftersom de är djur, monster eller rent av magiska konstrukter har SL ganska gott om spelrum för att ge dem excentriska och ovanliga karaktärsdrag.
På så vis har familiarii en berättarmässig funktion, och alltså är det inte nödvändigt med regelfunktioner.

I de spel jag har som innehåller familiarii i någon form finns det dock också distinkta regelmässiga fördelar av dem, så jag har lite svårt att se din invändning. I Magikerns Handbok till DoD -91 får man ju slå fram särskilda förmågor på en tabell; de är nästan alltid brukbara, och i vissa fall rejäla fördelar (som den som låter magikern dela kropp med sin familiari om han dör). I Magiboken till Chronopia har alla familiarii på förhand avgjorda förmågor som, i för Chronopiamoduler vanlig ordning, är rätt brötiga, och dessutom är många av dem härligt quirky (som igelkotten man kan klämma på för att använda som tändare), det är en av de få modulstycken jag gillar till det spelet. I D&D 3E är familiarii väldigt behändiga, för de ger alla förbättringar till magikerns egna förmågor och förbättras också i takt med honom på så vis att de överlever bättre och blir mer användbara - särskilt som spejare. Det finns - förstås - också feats för den som vill fokusera på sin familiari, som gör den starkare.
Därtill kan man ju ha något bruk av nästan alla djur - en varg är en till kämpe i strid, en katt kan smyga sig in på trånga ställen och speja, en örn kan flyga med meddelanden et cetera. Det kräver ingen magi.

Vad som betraktas som en familjär ande varierar nog helt beroende på spel. I DoD är en homunculus en familari, till exempel; i D&D är den det inte, men där kan man ha såväl drakar som odöda som familarii. Andra humanoider lär nog vara sällsynta som familarii, dock.
(I DoD -91 förklaras familarii som särskilda djurandar som magikern har rätt att knyta till sig som del av en uråldrig pakt, men det vet du förstås redan.)

/Feliath - gulaktig dibbuk

Rickard

Urverk speldesign
Re: Spiritus familaris [lång]

"...så du får skylla dig själv för att jag i hög grad kommer att prata om andra spel, nu :gremsmirk:"
Bara bra, för jag behöver inspiration från andra källor än DoD.. Se första raden i trådstarten..

"Djuren fungerar som en bra indikator på själve magikerns personlighet, eftersom vi tillskriver djur fler egenskaper än vi kanske oftast tänker på /.../ Därtill kan de lätt göras till färgstarka SLP i sin egen rätt, och eftersom de är djur, monster eller rent av magiska konstrukter har SL ganska gott om spelrum för att ge dem excentriska och ovanliga karaktärsdrag."
För hamnbytare så brukar jag köra med att det djur som spelaren väljer även formar dess personlighet.. Så spelaren får välja ett djur utefter sin påtänkta personlighet eller så får denne helt sonika skriva på rollpersonen ett personlighetsdrag som brukar förknippas med djuret.. Apropå hamnbytare.. Jag undrar om man kan säga att det är en typ av spiritus familaris?

Jag brukar förklara fenomenet hamnbytare med att två själar kan födas i samma kropp, precis som tvillingar kan befrukta samma ägg (ja, jag är medveten om att det finns tvåäggstvillingar också).. Schizofrena personer delar exempelvis två (eller flera) människosjälar.. Hamnbytare delar en djursjäl och en människosjäl (vi bortser från andra raser för närvarande).. Skulle man kunna tänka sig att vissa magiker blir hamnbytare istället för att få en spiritus familaris?

Jag är numera helt inne på att husandens och trollkarlens medvetande är förknippade med en länk.. Därav kan de känna av varandras känslostämningar eller ha insikt i vad den andre kan tänkas göra (eller utför, om de inte är tillsammans).. Man skulle kunna säga att de till och med delar medvetande i viss mån, även om så inte är fallet.. Lite som tvillingar faktiskt.. Jag funderar lite på om magiker med husandar har lättare att få barn som är hamnbytare, just för den delade-själven-grejen? Det är inget som borde täckas i regler, men som kan uppmärksammas.. Ungefär som jag brukar tycka att hamnbytare är vanligare hos älvfolk..

Ja, jävla tjat om hamnbytare.. Det var ju andekompanjoner det handlade om.. :gremsmile: Tillbaka till ämnet..

"I de spel jag har som innehåller familiarii i någon form finns det dock också distinkta regelmässiga fördelar av dem, "
Anledningen till varför jag inte har tagit tag i att skriva ihop regler för husandarna (så familarii stavas verkligen med två i, eller är det en engelsk företeelse?) är för att jag vill försöka använda samma regler till allting.. Jag vill ha regler för att sluta pakter, men jag kommer antagligen att bara baka in de reglerna som besvärjelser..

Magikerstavars förmågar kan man köpa och hur många poäng man får att spendera beror på hur hög magikerns PSY är.. Magikern kan köpa fler förmågor till staven om denne höjer sin PSY-mängd..

"...för de ger alla förbättringar till magikerns egna förmågor och förbättras också i takt med honom på så vis att de överlever bättre och blir mer användbara..."
Jag tilltalas rätt mycket utav den här, just för att magikerstavarna kan utvecklas med magikern.. Givetvis borde en husande göra detsamma.. Husandarna har också den stora fördelen att de torde få erfarenhet för de saker de gör.. En katt som smyger mycket borde bli bättre på att smyga..

Jag funderar på hur en spelare ska kunna köpa förmågor till sin husande.. Jag funderade på att husandens PSY skulle avgöra hur bra förmågor som spelaren kan köpa till denne, men att PSY:n inte kan vara högre än magikerns.. Då skulle man få in att mäktigare magiker skulle ha mäktigare husandar.. Å andra sidan så kan jag lika gärna köra direkt med att magikerns egen PSY styr hur många poäng som spelaren får att spendera på sin husande.. Det följer magistavreglerna och gör hela systemet mer konsekvent..

Den som har läst min korta text om magikerstavar vet att magikerakademier brukar ge en stav till magiker som ett värdebevis för att de är en fullfjädrad magiker.. Där kan de sedan välja om de vill binda staven till sig, för att få en kraftfull hjälp till sitt egna magiutövande och strövande i världen.. Jag skulle kunna tänka mig att mer naturnära magikerlärare (shamaner, animister, spiritister, häxmästare) istället kan skänka sin utgångselev en husande.. Ungefär som presenterna en student får vid utgång..

Fast det jag mest är tankebrydd åt är hur många själar som magikern kan binda upp sig med.. Ska jag begränsa det till endast en, så att en magiker som har en husande aldrig kan skaffa sig en magikerstav, om denne inte först avsäger sig förbundet med anden? Ska jag begränsa en magiker till [BC för PSY] bindningar (Jag använder BC rätt mycket i mina regler)? Då skulle en magiker kunna ha flera spiritus familaris eller flera magikerstavar? Jag har redan en tanke på en begränsning av hur många magiska föremål en magiker kan skapa.. Ska jag inkludera magikerstavar/husandar i den begränsningen också?

"Vad som betraktas som en familjär ande varierar nog helt beroende på spel. I DoD är en homunculus en familari, till exempel; i D&D är den det inte, men där kan man ha såväl drakar som odöda som familarii. Andra humanoider lär nog vara sällsynta som familarii, dock."
Jag tilltalas numera utav tanken att två människor skulle kunna "dela medvetande", så att ena är "master" och den andra är "slave", för att använda mig utav en datorterm.. Den ena underböjer alltså sin egen vilja och blir automagiskt en husande till den andre.. Frågan är lite också hur man binder samman två själar.. Ingår man ett avtal med en redan existerande individ eller åkallas det en ande till en nyligen avliden kropp, för att reanimera kroppen?

Jag skulle nog vilja säga man kan göra på båda sätten.. Antingen sluter (eller tvingar på) ett avtal mellan de två redan levande individerna eller så kan man exempelvis få in en elementarande i en djurkropp.. På så sätt så kan man skapa eldsprutande igelkottar eller vattenandande katter.. Fast egentligen vill jag inte ha flera olika tabeller för alla "om det blir såhär"-situationer.. Oavsett om det är en drakande, en förfädersande eller bara ett själsförenande så tycker jag allting ska följa samma regler och använda sig av samma förmågeuppsättning..

Men du ser.. Anledningen till varför jag ens startar denna tråd är för att jag vill passa in spiritus familari-reglerna i alla andra magiregler som jag har skapat.. :gremsmile: Det är lättare att komma ihåg konsekventa regler än undantagsregler för varje delmoment i karaktärsskapandet.. Helst skulle jag vilja snacka om besatta föremål (elementarföremål exempelvis) också och magiskt intelligenta föremål, för de borde också formas in i reglerna..

"Därtill kan man ju ha något bruk av nästan alla djur - en varg är en till kämpe i strid, en katt kan smyga sig in..."
Dessutom så är de sällskap.. Jag menar, folk idag skaffar ju sig sällskapsdjur.. Om vi ska ta _-olle-_s exempel på en ball husande så har vi ett ypperligt sällskapsdjur (som i detta fall slagit slint lite).. Jag vill ha fler förslag på husandar ni gillat..

"(I DoD -91 förklaras familarii som särskilda djurandar som magikern har rätt att knyta till sig som del av en uråldrig pakt, men det vet du förstås redan.)"
Jag misstänkte något sådant, men var lite tveksam eftersom jag tog hänsyn till Magikerns... Det är så sällan jag läser i DoD-böckerna att jag börjar glömma allting som står i dem..

/Han som förhoppningsvis nu lyckades visa varför han lade tråden på DoD-forumet

morkbollen_UBBT

Warrior
Jag haller med Olle om att det inte ska se som standard. Jag personligen ser det inte som nagra fordelar utom de valdigt sjalvklara. For mig ar en familiari ett husdjur for en magiker. Nagot dom plockat upp pga av olika skal och man ska helst behandla dom som det. Formagor visst, men personligen tycker jag det ar roligare om korpen bara ar intelligent och agerar van och radgivare.

Visst man kan val anvanda dom att speja pa fiender, doda rattor eller vad som, men jag tycker inte att familiari ar mer an en cool grej.

Men jag gillar rattor, dom ar harda. For andra sorters familiaris sa tycker jag att man ska se det hela pa samma satt som med vanliga djur. Varfor har magiker familiaris?

Om man tittar pa min syn tycker jag allt skulle kunna fungera som ar likvardig en van, hjalpreda eller dyl. Alltsa skulle en skelett katt vara ok, om den bara agerar lite karleksfullt mot sin skapare eller en golem(om den kan tanka pa natt satt).

Dock sa ser jag familiaris som ett husdjur och darfor fungerar bara lagre stende varelser(visst en demon prins kanske skulle kunna ha en mannisko familiari, men det vore val lite kinky) sa manniskor eller maktigare varelser skulle inte fungera...

cogitare

Swashbuckler
Spiritusar är roliga tillägg till Trollkarlar och deras arsenal. De har behandlats i ett antal moduler till olika DoD-versioner som jag antar att du redan har läst eller känner till.

Vad jag tycker är viktigt är att man inte låter Spiritusarna bli för mäktiga eller ge för tuffa förmågor. Eller att man balanserar ut förmågorna med nackdelar. Klassikern finns i gamla Expert(tror jag) där man förlorar grundegenskapspoäng om Spiritusen går och dör(och eftersom det oftast rör sig om mindre djur så är det väl rätt lätt hänt).

Annars tycker jag att klassiska förmågor som att magikern kan se genom Spiritusens ögon och liknande är stämningshöjande och bra och inte allt för mäktigt. Att Spiritusen boostar Magikerns krafter väldigt ser jag ingen vidare poäng med. Andra lämpliga förmågor är att de kan fungera som batterier för magikern som kan dra PSY-poäng ur dem(eller låna dem kanske låter bättre) samt om det rör sig om en varg eller dylikt djur kunna använda dem som vakter eller spanare(fåglar, fladdermöss e.dyl.).

C.

Rickard

Urverk speldesign
"Jag haller med Olle om att det inte ska se som standard."
Min tanke är att begränsa det till endast naturmagiker.. Ok, det kommer inte finnas någon regel om det, men det kommer att stå att magikern måste ha tillgång till en viss magiker under sin uppväxt.. Jag funderar på om jag ska ha att skapa en husande som en besvärjelse.. Mitt besvärjelsesystem är rätt generella..

Min fundering har också gått i att en magiker kan antingen dela sinne med en magikerstav (eller andra fokuseringsobjekt) eller med en husande.. Se det långa inlägget i denna tråd..

"For mig ar en familiari ett husdjur for en magiker."
Därav mitt namn "husande".. Jag utgick från ordet "husdjur" när jag hittade på termen.. Men det är en intressant tanke du har.. Så du menar att magikern har omformat sitt husdjur till att bli mer magisk, ungefär som denne har skapat magiska föremål? Jag ska försöka ha det i åtanke när jag börjar forma lite regler och bakgrundstext om husandar..

"Dock sa ser jag familiaris som ett husdjur och darfor fungerar bara lagre stende varelser"
Hur definierar du "lägre stående varelse"? Jag vet att det är rätt lätt att tänka sig, men jag behöver ändå något som säger "Om det är [såhär] så är varelsen lägre stående".. Annars kan någon säga att kvinnor eller mörkhyade är lägre stående.. Går du på intelligens så kan jag inte hålla med om att svartfolk och jättar är lägre stående varelser..

Jag skulle lätt kunna tänka mig att vissa underdåniga människor kan tänka sig att bli husandar.. Just för att de kan få magiska förmågor.. Igor skulle kunna vara en husande till Frankenstein exempelvis.. Den stora skillnaden mellan att ha en intelligent varelse och en ointelligent är just förmågan att styra dem.. Igor kan ju hugga sin mästare i ryggen, något jag finner svårt att tänka mig att ett djur gör... Hmm, såvida den inte är intelligent.. Hehe.. Ett äventyr börjar formas i mitt huvud.. :gremwink:

/Han som kanske ska göra skillnad på att dela sinne och att ha en husande, men varför i så fall?

Rickard

Urverk speldesign
"Vad jag tycker är viktigt är att man inte låter Spiritusarna bli för mäktiga eller ge för tuffa förmågor."
Jag tänker inte förbjuda bra förmågor, för det finns alltid andra som kan tycka sådana är balla att ha med.. Däremot så kommer jag att balansera förmågorna eftersom spelaren får köpa dem med poäng.. När jag hittade på olika stridstekniker (22 kb) så satte jag en hög kostnad på alla de stridstekniker som jag egentligen ogillade, som dödande anfall, slå medvetslös och avväpning.. Likaså satte jag låg kostnad på de tekniker jag tyckte var vettiga.. Samma princip kommer husandeförmågorna att följa..

Jag kommer att sno en del förmågor från magikerstavarna och här är väl de som jag antagligen kommer att använda mig utav.. Ni får ha lite överseende med att det är direkt kopierat från filen, så om det exempelvis står BV så kan ni tänka er att det står KP..

Besvärjelselagrare: Magikern får en extra plats minnesplats i staven jämfört med hur många denne normalt får ha i minnet. Magikern tappar kunskapen om besvärjelsen från sitt eget minne när denne lägger in besvärjelsen i staven och kan aldrig lära sig den så länge denne är bunden till staven. Besvärjelsen lyckas alltid när den läggs men kan endast läggas med en E1. Dock kan fokusering ändra på det.

Fokusering: Ger en extra E i valfri besvärjelse per köpt nivå när besvärjelsen läggs. Magiker måste besitta kunskap i den besvärjelse som bonusen ska gälla. Olika inriktningar är olika förmågor.

Fysisk kanalisering: Genom beröring kan magikern dra KP från staven till kostnad av staven BV. Utbytet tar 1 SR per utbyten KP. Magikern kan när som helst offra KP för att bättra på BV:t igen, upp till det maximala BV:t. Om staven utsätts för fysiskt våld (eller besvärjelsen KNÄCKA) så att BV:t sänks, så får magikern lika många KP i skada på totala KP som poäng BV:t sänktes med.

Förbättrad grundegenskap: Ökar en GE med 1 per köpt nivå. Olika inriktningar är olika förmågor.

Hjälp vid PSY-dueller: +5 på PSY vid PSY-dueller per köpt nivå.

Lokalisera staven: Magikern känner riktningen till staven precis som om denne har lagt en VARSEBLIVNING efter staven. Räckvidden är PSY×100 meter.

Magimotstånd: För varje köpt nivå beskyddas ägaren och staven av en ANTIMAGI E1.

PSY-källa: För varje köpt nivå kan magikerna ladda in 2 PSY i staven. Dessa kan magikern använda när som helst och magikern kan om så vill ladda in nya PSY-poäng i staven. Denne tar PSY från sig själv eller från en frivillig till att ladda in i staven.

Se och höra via staven: Magikern kan koppla bort sin syn och/eller hörsel för att iaktta allting 360° runt omkring staven. Magikern kan använda sin eget HÖR för att lyssna via staven. Räckvidden är PSY×10 meter.

Storleksförändring: Staven kan minskas till en tiondel av sin normala storlek eller ökas till det fyrdubbla.

Telepatikanal: Magikern kan telepatiskt kontakta en person per köpt nivå som har en egen stav med samma förmåga. Magikern kan känna var den andra befinner sig och kan kontakta denne telepatiskt. Räckvidden är PSY×100 meter för lokaliseringen och PSY meter för telepatin.

Utgångspunkt: Magikern kan lägga besvärjelser via staven och använda den som utgångspunkt istället för att utgångspunkten ska vara magikern. Staven kan vara som längst PSY×10 meter ifrån magikern om detta ska gå.

Dessa är de jag direkt spontant kan tänka mig att använda som förmågor till husandar.. Vissa behöver jag tänka över och andra kanske förändra lite.. Men utgångspunkten är att vissa av förmågorna kan endast magikern använda och vissa förmågor kan båda nyttja.. Fast först av allt behöver jag reda ut vad fanken en husande är för något.. Vad är det för sorts andar som kan användas som en familari?

"Eller att man balanserar ut förmågorna med nackdelar. Klassikern finns i gamla Expert(tror jag) där man förlorar grundegenskapspoäng om Spiritusen går och dör(och eftersom det oftast rör sig om mindre djur så är det väl rätt lätt hänt)."
Jag har aldrig gillat den regeln.. Jag har aldrig gillat nackdelsreglerna för magikerstavar i "Magikerns..." heller.. Mycket för att magikern redan har spenderat erfarenhet (BP) och ett PSY-poäng permanent.. Att bli av med staven eller att husanden går bort gör att magikern har förlorat sin investering och måste spendera kostnaden igen för att få en ny.. Ungefär som om magikern köpt ett föremål som blir stulet eller en häst som blir dödad.. Att bli av med tillgången är alltså en nackdel i sig..

/Han som antagligen inte kommer att inkludera tabeller för vilka sorts varelser en magiker kan använda som husande utan kommer att inkludera det i något textflöde

solvebring

Superhero
Jag har inte läst allt i tråden så noga, men jag tänkte i alla fall skriva det som är relevant för min del i ämnet.

Familiaris
Ett djur som magikern delar sinne med. Han kan komunisera med detta via telepati, ställa en fråga/order, om inte detta överstiger djurets intelligens så kan magikern ibland se om djuret fattat. T.ex. Magikern ber djuret vakta, djuret ser upp på magikern och ger denna en trogen min. Jag som SL har bestämt, slagit etc. om djuret uppfattat - kanske var detta en frågande min, kanske var detta ett svar. Det vet inte magikern men den upptäcker ganska snabbt då handlingen/händelsen som har med ordern att göra om djuret har uppfattat den. Har magikern en groda/padda kanske det inte blir så mycket mer än "hoppa!" och grodan hoppar... Jag vet inte om jag löst detta helt idiotiskt, eller om det ens är bra, dåligt - jag har inte funderat över det så mycket. Då någon spelare skaffat en familiaris har jag bara spelat fram detta, inte läst i någon regelbok, det är istället en framspelad, oskriven husregel.

Sedan när det kommer till vilket djur, så får magikern ha vilket djur/kanske någon varelse av annan typ han vill i princip, inom vissa gränser dock, vanliga djur. Jag låter ju inte folk ha drakar etc. som familiaris, inte heller "ulvar", andar etc. Detta är ju sällsynta saker, eller mäktiga, vilket jag inte finner särskillt lämpligt. Vill något ha ett mäktigt/eller sällsynt djur så får denne banne mig övervinna det och binda det till sig också - vilket inte är så lätt med en drake t.ex. :gremwink: Det som är vanligt bland vårat spelfölje är hundar, vargar, ormar, ödlor, kanske en häst om det är en Paladin etc. Ibland anpassat till magikern, ibland bara ett djur som denna tycker om.

Varför?
Hm, jag har själv varit en magiker med ett familiaris en gång. Detta hade jag liksom bara en vanlig person har ett husdjur, dock ville jag ha närmare kontakt med det eftersom detta var möjligt - kärlek och närhet, intresse, av ett husdjur helt enkelt. Jag antar att det är en anledning, en vanlig anledning - folk har husdjur, familiariset blir då ett husdjur med närmare kontakt som man kanske ibland kan ha lite större nytta av. Jag har just nu en snubbe i ett följe som har en väldigt giftig orm, den drar han nytta av då folk skall avlida om man säger så...

Vet inte om detta har gett något eller om jag ens hade så mycket att säga, men hoppas att jag sade något vettigt i alla fall.

Krille

Super Moderator
"För ärligt talat, vad har magikern för nytta av en varg som springer runt och drägglar, äter massvis med kött och luktar illa?"

...du har inte läst Fantomen, va? "Det är inte en hund, det är en varg!"

Men liksom, du ställer en mycket bra fråga: vad har man en familiarus till egentligen? I DoD har man inte så stor nytta av den - där är den bara en ROV med i vissa fall möjlighet till anfall. Det finns besvärjelser som ger en samma fjärrspaningspotential utan att riskera att bli av med sin fyrfota vän. Så jag tycker att DoDs familiarusar, oavsett sort, är skittrista.

Jag har faktiskt inte hittat något spel där en familiarus är verkligt cool. I stället får jag vända mig till en webbserie, "The Errant Story" av Michael Poe, som bland annat innehåller en hemsk liten djävulsflicka (halvalvmagikern Meiji) och hennes familiarus (Ellis, svart bevingad talande katt).

Interaktionen mellan Meiji och Ellis är helt obetalbar! De är... tja, allt annat än såta vänner. Ellis har definitivt tillräckligt mycket självinsikt för att bjäbba emot Meiji, och Meiji är tillräckligt hetlevrad för att bjäbba tillbaks. Ellis är så underbart cynisk och tyken att man kunde tro att han vore göteborgare, eller nåt: "oh right, I'm not supposed to talk about stuff like how [your mother's] basically some slut that accidentally had you after she got drunk and horny for some frolicking with an elf one night... my bad. I keep forgetting that. ...heh."

Strax efter den kommentaren så visar det sig även att Ellis har en oförstörbarhetsbesvärjelse på sig, inte för att tåla en massa överfall från hemska monster, utan för att Meiji lätt tappar humöret och därmed blastar på med en och annan eldboll på kattfan!

Så med andra ord: en familiarus tror jag gör sig bäst som en rollperson. Annars kan man inte interagera med den lika bra, och vad är då nöjet med dem?

cogitare

Swashbuckler
Jag tänker inte förbjuda bra förmågor, för det finns alltid andra som kan tycka sådana är balla att ha med.. Däremot så kommer jag att balansera förmågorna eftersom spelaren får köpa dem med poäng.. När jag hittade på olika stridstekniker (22 kb) så satte jag en hög kostnad på alla de stridstekniker som jag egentligen ogillade, som dödande anfall, slå medvetslös och avväpning.. Likaså satte jag låg kostnad på de tekniker jag tyckte var vettiga.. Samma princip kommer husandeförmågorna att följa..
Låter bra. Balanserade kostnader är A och O i såna här sammanhang.

Kommenterar endast de förmågor som jag tycker är särskilt bra/dåliga.

Besvärjelselagrare: Magikern får en extra plats minnesplats i staven jämfört med hur många denne normalt får ha i minnet. Magikern tappar kunskapen om besvärjelsen från sitt eget minne när denne lägger in besvärjelsen i staven och kan aldrig lära sig den så länge denne är bunden till staven. Besvärjelsen lyckas alltid när den läggs men kan endast läggas med en E1. Dock kan fokusering ändra på det.
Helt ok med en förmåga som ger magikern möjlighet att hålla fler besvärjelser i minnet(INT+PSY/4 är begränsningen annars av?) men att den även automagiskt lyckas tycker jag är lite overkill.

Förbättrad grundegenskap: Ökar en GE med 1 per köpt nivå. Olika inriktningar är olika förmågor.
Denna gillar jag inte alls. Om du kör med klassiska DoD-regler så kan man höja grundegenskaper via HP. Att ge möjligheten att höja grundegenskaper via XP så rubbas balansen tycker jag. Särskilt eftersom det bara är tillgängligt för Trollkarlar.

Lokalisera staven: Magikern känner riktningen till staven precis som om denne har lagt en VARSEBLIVNING efter staven. Räckvidden är PSY×100 meter.
Mkt bra förmåga. Me like :gremsmile:

Magimotstånd: För varje köpt nivå beskyddas ägaren och staven av en ANTIMAGI E1.
Usch nej. Alltför mäktigt! Har aldrig varit särskilt förtjust i permanenta ANTIMAGI-förmågor. Betänk att t.ex. drakmagi alltid är E1(om du inte husreglat detta) och det gör magiker praktiskt taget immun mot detta samt att besvärjelsen slungas tillbaka. Om du ändrar det till SKINGRA E1 för varje nivå så är det fortfarande oerhört mäktigt men mer ok enligt mitt tycke.

Storleksförändring: Staven kan minskas till en tiondel av sin normala storlek eller ökas till det fyrdubbla.
Ser enorm komedipotential här med gigantiska kaniner och liknande. Hur påverkas grundegenskaper och liknande av detta. Det är som sagt rätt fett att ha en "instant Honmonster" på axeln i form av en spindel.

Utgångspunkt: Magikern kan lägga besvärjelser via staven och använda den som utgångspunkt istället för att utgångspunkten ska vara magikern. Staven kan vara som längst PSY×10 meter ifrån magikern om detta ska gå.
Bra och användbar förmåga.

Jag har aldrig gillat den regeln.. Jag har aldrig gillat nackdelsreglerna för magikerstavar i "Magikerns..." heller.. Mycket för att magikern redan har spenderat erfarenhet (BP) och ett PSY-poäng permanent.. Att bli av med staven eller att husanden går bort gör att magikern har förlorat sin investering och måste spendera kostnaden igen för att få en ny.. Ungefär som om magikern köpt ett föremål som blir stulet eller en häst som blir dödad.. Att bli av med tillgången är alltså en nackdel i sig..
Antar att vi helt enkelt har olika filosofier här :gremsmile:

C.

Rickard

Urverk speldesign
Jag vet inte om jag ska kommentera dina kommentarer, för det är dina åsikter och jag kan ju liksom inte ändra på dem.. Fast jag kanske ska ge en förklaring över hur jag har tänkt.. Jag får tacka för dina kommentarer, eftersom jag måste tänka över mina ståndpunkter medan jag formulerar dem i text.. Det är jättebra att göra på det sättet..

<center>Besvärjelselagrare</center>
"Helt ok med en förmåga som ger magikern möjlighet att hålla fler besvärjelser i minnet(INT+PSY/4 är begränsningen annars av?) men att den även automagiskt lyckas tycker jag är lite overkill."
Tanken, när någon annan hittade på förmågan till en magikerstav, var att det var som ett försämrat SIGILL.. Jag håller med om det du säger och förmågan kommer antagligen bara att ge extra minnesplatser för besvärjelser till en billigare förmågekostnad..

<center>Förbättrad grundegenskap</center>
"Denna gillar jag inte alls. Om du kör med klassiska DoD-regler så kan man höja grundegenskaper via HP."
Det gör jag men jag har upptäckt att ingen magiker hittills har tagit det.. Grundegenskaper, förutom PSY, är egentligen inte viktig för magiker.. Sedan så måste man höja en grundegenskap med 2-3 poäng för att det ska göra någon vettig skillnad (höja BC).. Poängkostnaden för det kan man lika gärna spendera på andra, ballare, förmågor.. :gremsmile:

<center>Magimotstånd</center>
"Usch nej. Alltför mäktigt! Har aldrig varit särskilt förtjust i permanenta ANTIMAGI-förmågor. Betänk att t.ex. drakmagi alltid är E1(om du inte husreglat detta) och det gör magiker praktiskt taget immun mot detta samt att besvärjelsen slungas tillbaka."
Jag håller med om att det är för mäktigt.. Det här är en förmåga som jag starkt överväger.. När jag var mindre (10-14 år) så körde jag med att ANTIMAGI blockade alla besvärjelser av samma E och att de slungades tillbaka.. När jag sedan läste i boken så får alla besvärjelser göra ett motståndsslag för att ta sig igenom.. Sedan har jag börjar köra med att besvärjelsen bara skingras och inte slungas tillbaka, så jag hade faktiskt glömt bort hur ANTIMAGI faktiskt fungerar egentligen..

<center>Storleksförändring</center>
"Ser enorm komedipotential här med gigantiska kaniner och liknande. Hur påverkas grundegenskaper och liknande av detta. Det är som sagt rätt fett att ha en "instant Honmonster" på axeln i form av en spindel."
Ja, jag tycker det här var en jätterolig förmåga på trästavar (förminska ner den till en trollpinne att vifta med) men den blev ännu roligare på en familaris.. :gremsmile: Jag tänkte sätta en rätt hög kostnad på den här förmågan och sedan ignorera att den finns.. Det brukar funka.. :gremsmirk: För jag tror inte mina extraregler är bättre än någon annans..

Nä, men allvarligt talat.. Det där är så himla krångligt att förklara att jag helst låter bli.. Förhållandet mellan STO och längden i centimeter är inte den bästa.. Å andra sidan har jag löst det genom att plocka bort STO från mina grundegenskaper..

<center>Utgångspunkt</center>
"Bra och användbar förmåga."
Särskilt finurlig är den i kombination med "Se och lyssna via dess sinnen".. :gremsmile:

/Han som borde ta sig lite lunch nu

Rickard

Urverk speldesign
Re: Spiritus familiarus

"...du har inte läst Fantomen, va? 'Det är inte en hund, det är en varg!'"
Du menar att alla underskattar krittret som är med den skäggige, gamle mannen med en stav och spetshatt, tills de förstår att det är en magikers spiritus familiarus? Jo, det är en bra tanke..

"Jag har faktiskt inte hittat något spel där en familiarus är verkligt cool. I stället får jag vända mig till en webbserie, 'The Errant Story' av Michael Poe, som bland annat innehåller en hemsk liten djävulsflicka (halvalvmagikern Meiji) och hennes familiarus (Ellis, svart bevingad talande katt)."
Jag ska försöka ta en titt på den (Ja, jag lovar - det är inget som jag bara säger den här gången).. Hmm.. 29 månader och jag ser att den kommer ut ungefär 3 gånger i veckan, vilket blir.... *överslagsräkning* runt 300 sidor.. Jaja.. Jag har nog inget för mig senare ikväll..

"Så med andra ord: en familiarus tror jag gör sig bäst som en rollperson. Annars kan man inte interagera med den lika bra, och vad är då nöjet med dem?"
Faktiskt har jag haft i tankarna att ha en hund (typ Lassiestuk) som rollperson, men det är lite större möjligheter att ha en familiarus istället.. Bra idé..

Annars så ger husanden spelledaren en chans till att få ha en rollperson.. När det bara är 1-3 spelare så brukar jag slänga in en rollperson som en följeslagare, som ibland kan hjälpa rollpersonerna på rätt spår.. Följeslagaren ger också mig en möjlighet och avkoppling att få kunna koncentrera mig att rollspela en enda roll..

/Han som nu sett skrivit det som står i ämnesrubriken med olika stavningar och antagligen är hans eget sätt helt fel

Oddnic

Veteran
Slav som slav

Varför inte en vacker ung kvinna som familiari till den gamle gubben... och kanske en ung, stark, mörk man som familiari till häxan.

morkbollen_UBBT

Warrior
Japp inte latt att definera, men rollspel ar inte ett hoppkok av regler utan an varld(en cool en ocksa kan man ju iaf hoppas). Som sagt haller jag med Olle att familiarisar(hmmm) inte ar vardagsmat, men a andra sidan ser jag samma sak pa magikers stavar. Visst manga kanske har det, men i mina varldar traffar man sallan mer an ett dussin magiker under sin livstid.

Annars tycker jag att Krilles inlagg ar det basta, jag tycker det anda sattet att se pa familiaris ar ju som en extra SLP, inte spelare(skulle nog bli pafrestande i langden). Dom kan ha formagor visst, men det ar inte vad det hela handlar om. Det handlar om att dom ar en extra liten cool sak. Visst man kan val ha en vacker ungmo, men det ar ingen familiari utan en slav eller tjanare.

Darfor ser jag inte att man kan ha svartfolk eller jattar eller natt annat i den stilen. Dom har inte det speciella forhallandet som finns mellan en magiker och hans familiari. Jag tanker i husdjursbanorna, det som kan kallas husdjur, kan aven kallas familiari. Du skulle aldrig kunna kalla en svart nisse ditt husdjur, aven om du gjorde det skulle det vara med en konstig kansla. Nej, det ar inte det dom ar, det ar darfor jag sa att kanske en demon skulle kunna ha en manniska, for det blir en lite kinky kansla.

Att T.ex Dracula har ett speciellt forhallande till , detta ser inte jag som familiari, utan snarare som demontjanare eller dyl.

Allt detta ar bara min defination, sa det ar mer ord markning, sa kanske kan du forklara narmare pa varfor du vill ha med dom, vad for syste dom kommer spela.

Juste, jag tycker inte familiaris ar husdjur som magiker gor magiska, utan bara en liknande relation.

som vanligt allt for langt....

Kimon

Swordsman
Vilka sprititus familaris tycker ni är de coolaste i fantasyn och varför?

De koolaste är ju de som spelas bra av spelledaren och som är passar trollkarlens personlighet och/eller miljö bra. Har aldrig varit med om att en spelare spelar en familarii men varför inte. Det låter som en kul idé.

Vad har man egentligen en spiritus familaris, eller "husande" som jag ibland kallar det, till egentligen?

Till många saker vill jag mena. Vargen i ditt exempel kan ju användas både som jägare och som vakt vid de tillfällen då man färdas ensam. Ofta har ju djur åtminstone ett sinne som är skarpare än människan och ofta fler. De kan upptäcka saker tidigt och meddela magikern. Fåglar och andra luftburna varelser är ju utmärkta spejare om terrängen så medger och väcker inte särskilt mycket uppmärksamhet om någon skulle se dem. Det gör dem också till utmärkta spioner och de kan ta sig till platser som är svåra för magikern att ta sig till. Dessutom kan de användas som budbärare.

Vad tycker ni man ska få för effekter av en husande?

Kommunikation tycker jag är något av ledordet och jag ser gärna effekter som förbättrar kommunikationen mellan trollkarlen och familariin. Detta skulle kunna vara att den telepatiska räckvidden kan utökas, att familariins talförmåga blir bättre och att familariin kan lära sig nya färdigheter. Exakt vilka färdigheter är ju begränsat av hur familariin ser ut, men INT-baserade borde den ju kunna lära sig. Kanske till och med magi?

Vidare tycker jag att trollkarlen borde kunna få dra nytta av sin familariis förmågor. Man skulle kunna tänka sig att en trollkarl som har en falk som familarii kan få bättre syn. En björnfamilarii kanske kan ge trollkarlen bättre STY eller mer KP. Och om bandet mellan de två blir tillräckligt starkt så kanske man kan tänka sig att trollkarlen kan ta familariins hamn och möjligen också tvärtom. Trollkarlen skulle kunna få förmågan att tala med djur av samma typ som sin familarii. Som en begränsad form av TALA MED DJUR (TALA MED KRÅKOR), kanske också rudimentär kontroll av varelser av samma art som familariin.

Trollkarlen borde också ges möjlighet att påverka familariins egenskaper då den inträder i trollkarlens tjänst. Möjlighet alltså att dribbla lite med familariins grundegenskaper, färdigheter och utseende.

Sedan funderar jag lite på vad husandarna har för form och vad det egentligen är för något.. Är det bara en djurande som magikerna åkallat för att ta plats i en kropp? Är det ett djur som magikern delar sinne med? Är det ens ett djur? I Magikerns Handbok kan man få lägre drakar och demoner som spiritus familaris men jag tycker det är lite att ta i.. Vad mer kan man i så fall betrakta som spiritus familaris? Kan man ha en annan människa som det? En golem? Odöda? Elementarer? Gudar? För om man kan ha en drake, så varför inte en odöd?

Ja, det är onekligen en intressant vinkel att ha annat än djur som familarii. Varför inte en okynnig liten "demonette" som familarus. Elementarmagiker skulle kunna binda elementarer i andra kroppar (djur är väl lämpligt) och som du skrev i ett annat inlägg så skulle man då kunna få en eldsprutande igelkott eller salamander, en vattenandande katt, eller en flygande myrslok (erhm) :gremgrin: . Nekromantiker borde ju få ha reanimerade djur eller annat som familarii. Något tilltalar mig med tanken på en zombiegam som kan flyga.

Rickard

Urverk speldesign
Mycket bra tankar [NT]

/Han som märker att Kimon hade samma tankar som Han och som kommer att överväga att ta med allting som skrevs (för nu sparar han ner tråden på datorn)

[ QUOTE ]
Vad har man egentligen en spiritus familaris, eller "husande" som jag ibland kallar det, till egentligen?

[/ QUOTE ]

Oj, det var en bra fråga. Det första jag kopplade till är myterna om häxor i vår egen värld. Dessa hade ju enligt en del berättelser djur i sin tjänst och i det fallet ser jag det mer som djävulens djur än häxans, dvs att djuret var en länk mellan häxa och djävulen.

På samma sätt skulle man kunna tänka familiarus i rollspel som en länk mellan magikern och en mäktig kraft, t.ex. en gud, ande, demon, magin i sig själv, etc. Då skulle magikern kunna kommunicera med sin kraftkälla genom familiarusen. På sätt och vis skulle familiarusen vara en fysisk manifestation av den länk magikern har till sin kraftkälla.

Familiarusen skulle då kunna öka magikerns kraftpotential och kanske ge bättre kontroll på magin.

Sorry om jag svamlar utanför DoD's ramar, jag blev bara så fascinerad av frågeställningen.

Nkari

Veteran
För mig är en familjaris någon varelse med en 10 årings intelekt, ibland har den mycket större intelekt men då är den också mycket mer själv ständing.. en familjaris har ju kufiska magiker som bor i ett torn mitt i ingen stanns, sällskaps djur som han kan prata med, och som svarar osv..

kanske kan se genom familjarens ögon, snacka telepatiskt osv.. men så mycket mer tycker jag inte en familjaris ska göra..