Nekromanti Spjut fyr alle

O.J

Veteran
Jag vill här slå ett slag(öh...stick) för spjutets användning i EON.
Många som spelar EON tycket att spjut är kasst då killar med äggvapen bryter av deras spjut hela tiden.

Har man någon gång fått lära sig grunderna i medeltida fäktning så vet man att, man alltid bolckerar ett vapen bredsidan på ditt eget vapen i en cirkulär rörelsre på fiendens vapenbredsida för att skydda mot just avbrytning och för att hindra att anfallet glider igenom garnden.
Jag tror att man gör något liknande i kampsport.
Man kommer ju ihåg: wax on, wax off.
Så därför tycker inte jag att man ska sänka Bryt på spjut och andra trävapen direkt.
Jag tycker att om Bryt ska sänkas så måste man som spelare välja att anfalla med sitt äggvapn och på så sätt försöker hugga av finendens spjut.

Wy do they call you O.J ???
Because i kill pepole and get away with it...

Zäta

Veteran
"äggvapen"???

Förlåt, kunde inte låta bli...

"Har man någon gång fått lära sig grunderna i medeltida fäktning så vet man att, man alltid bolckerar ett vapen bredsidan på ditt eget vapen i en cirkulär rörelsre på fiendens vapenbredsida för att skydda mot just avbrytning och för att hindra att anfallet glider igenom garnden.
Jag tror att man gör något liknande i kampsport."

Generellt kan man säga att det finns två sätt att skydda sig i kampsport (förutom ett rent undvikande).

Det bästa är, som du skriver, att försöka "slå" undan din motståndares attack. Att angripa motståndaren attack så att säga. Detta brukar vara rätt svårt, eftersom det kräver att man läst av motståndaren samt hinner reagera.
Den cirkulära rörelsen du beskriver (glöm förresten Karate Kid, har inte med verkligheten att göra) används för att skydda sig mot raka slag och raka stoppsparkar. (S.k pushkick.)

Betydligt vanligare är en simpel blockering, då man helt enkelt slänger upp valfri kroppsdel (arm eller ben) för att skydda ömtåligare ställen på kroppen.

Lyckas man alltså slå undan sin motståndares vapen, tycker jag iallafall det är befogat med BV sänkning.
Nu vet jag inte mycket om svärdsfäktning, men det synes mig enda sättet att parera på!

/Zäta

Bela

Warrior
Jag har för mig att den enda som ger skada på BRYT är anfallaren. Så om spjutbäraren är angripare så är dennes spjut relativt säkert. Men om spjutbäraren blir försvarare och måste parera med sitt spjut så är det svårt att inte få skador på staven.

Bela

SirDr

Veteran
nyfiken..
de röelse som ger en sned vinkling på ditt svärd.. men där du i generel mening gör en blockande rörelse.. vad kallas den?
för hela slaget går ju inte direkt på klingan... utan fördelas i en svepande rörelse (ungefär som kamp med kortpinne då man har annorlunda vinkling på staven för att minska brytrisken.) visserligen en rörelse helt oanpassad för spjut med bara träskaft.. men mig veteligen finns det andra spjut som har en metalbeklädnad en bit längs med skaftet.. kan detta ge effekt?? eller är det lika i vilket fall?

For the Emperor!!!
-Los Templarios Negro

Oceanliner

Warrior
"Många som spelar EON tycket att spjut är kasst då killar med äggvapen bryter av deras spjut hela tiden."

Med tanke på att en STICK-extraskada i bröstkorgen eller magen är i princip dödliga i fem fall utav tio, tycker jag att det är konstigt. Ett spjut gör ju som bekant Ob3T6 i stickskada vilket gör att man lätt kommer över tio med grundskadan. För att inte tala om ifall man blir stucken i halsen eller huvudet...

Men visst stämmer det med att brytvärden borde gälla när man aktivt försöker förstöra motståndarens vapen.

Eller så kan man göra så att lägger man på +OB1T6 på slaget för parering så dubblas brytvärdet i en parering. Så vida inte motståndaren valt att anfalla vapnet med +Ob1T6 i svårighet då måste försvararen ha högre effekt en anfallaren för att få dubbla sitt brytvärde.
Så gör jag ialla fall...

Sedan är det ju bättre att undvika om man använder den frivilliga reglen om tillbaka knuffning.

//Jonas
<A href="http://home.swipnet.se/circle "TITLE="Min hemsida"> http://home.swipnet.se/circle</A>