Nekromanti Splatter eller något annat till korven???

Irratic

Veteran
O.K Nu kommer jag säkert upprepa saker som skrivits i forumet tusen gånger innan men ack!!!!!!!
Det jag har ställt mig frågande till är om man alltid ska köra lite mer gore/ splatter i äventyren för att få lite mer brutalitet i känslan eller om man ska köra med den mer snälla varianten ( alltså i fall där det krävs) med ingen direkt splatter tarmar mm utan man anar att något brutalt skett men inga fysiska tecken på detta. Jag har iofs använt dem båda i samma äventyr men man tycks alltid få mer utav blod, tarmar, avföring mm än om man bara får spelarna att ana mord tortyr.
stämmningen kan iofs framhävas mer av mindre blod men den dirketa chock känslan med överaskning uteblir. så jag brukar köra en blandning men vilket tycker ni är mer talande det anade som jag föredrar med en mix eller det uppenbara brutala som chockar lite mer. Detta innebär oxo att man får se lite mer av diverse monster & andra kryp än vad man får i den mer krypande stilen????

Befuzin

Veteran
Att ALLTID köra på ett sätt blir bara trist i längden. Jag anpassar helt enkelt mängden kladd till scenariots utformning och spelarnas önskemål. Ibland blir det ofantliga mängder kladd och ibland blir det på sin höjd att man bara skymtar skuggan av en kniv och hör ett smärtfyllt skrik.

Alien är en riktigt kuslig film, men inte för att den dryper av blod, snarare för att den INTE gör det..

Rising

Vila i frid
Allt utom lök, tack.

Jag är lite skräckelitistiskt nördig och tycker att en berättelse blir bäst med så få utropstecken som möjligt.

Jag blir alltid så himla stolt och nöjd när jag lyckas skrämmas med så små och finstilta medel som möjligt. Folk blir inte massakerade, de försvinner. Något dör på insidan, men de behåller alla sina lemmar. Antiklimax är det nya klimaxet. Tystnad är det nya oljudet. Osv.

Ibland blir det lite för Hitchcockskt utstuderat och konstruerat, då får man lätta på livremmen något och våga sig på lite vulgära "bu!"-skräckmetoder. De fungerar ju onekligen.

Då blir det mest en fråga om vilken sorts splatter, vilken sorts osmakligheter, som fungerar bäst, och vilka som bara blir tröttsamma.

Personligen gillar jag inte krig och förruttnade kroppar något vidare, men är rätt förtjust i att leka med plågade och skrämda barn och djur. Förstöra livet för dem, snarare än att döda dem.

Nå, nog talat om mig, Det där sistnämnda är förresten rätt bra knep att använda i rollspel också.

/Rising
drar osmakliga skämt för att få bli citerad i nästa Piff och Puff-bok.

magoo

Hero
Splatter - gäääääsp!

Jag tillhör skaran (den lilla?) som blir direkt uttråkad av splatter. Alternativt mycket fnissig. Dessutom fungerar det inte när min lilla tunna tjejröst berättar om splatter-scener, då låter det som "blodet droppar", läst av mellanstadieelever.

En fin scen som jag körde sist i Kult var att rollpersonerna kom till en tom, mycket välstädad lägenhet. Det enda som vittnade om ett ev mord var en omkullvält stol och några svaga fläckar på ett av elementen. Jag tror att detta skrämde RP mer än splatter skulle ha gjort - spårlöst försvunnen SLP, mordplatsen doftandes citrus...

Irratic

Veteran
Re: angående cirtus doft!!!

Tjenna!

Kan hållas med men splatter kan vara effektfullt vid de rätta tidpunkterna, & är du säker på att det inte var cirtus doften som skrämde dem... Om man skall ta bort blod skall man använda ättika eller salt, så om de skrubbat lägenheten efter att lekt tusen nålar ( med 3 dm långa rostiga nålar & bambuskott) vore det troligatre om det stank ättika, dessutom om en person mördas så töms oftast tarmarna & blåsa. & en hemsk stank som sitter i i veckor blottläggs, det enda som kan ta bot detta är just ättika, mycket 'ättika om man inte då har tillgång till myrsyra som definitivt luktar värre....
Dessutom kan en ljus kvinlig röst vara bra mycket mer skrämmande än de flesta mans röster om den används rätt

magoo

Hero
Re: angående cirtus doft!!!

Det börjar låta som "husmoderns handbok", modell makaber! Färskt blod går bara fint att torka bort med vilket rengöringsmedel som helst! Det är om det har sugits upp i t ex ett tyg som man måste ta till salt.

Kiss och bajs går också fint att ta bort med vanligt rengöringsmedel, fråga mig, jag är nybliven mamma och expert på att torka skit!

För övrigt så var det spelarna själva som inbillade sig allt hemskt som hänt i lägenheten. Jag erbjöd bara en välstädad lägenhet med en omkullvält stol i, sedan sattes deras morbida fantasier i spinn :)

The hitman's handbook[OT]

Såg en film som var baserad på en sann historia om en tjej som hade skrivit en bok om hur man skulle mörda någon och hur man skulle dölja sina spår för att inte åka fast... Fast den drogs in efter att en kille hade mördat en person efter att ha läst boken... Vet dock inte om det är helt sant eller inte, men det skulle faktiskt vara lite kul att läsa den där boken :gremcool:

Det finns vissa personerna jag skulle vilja "bli av med" :gremwink: