Nekromanti [SPOILER] De Fördömdas Sista Hopp [SPOILER]

MovinGalt

Warrior
I köp-äventyret "De fördömdas sista hopp" så finns det en SLP som heter Istrin Likätare (alla som har läst det borde veta vem han är :gremwink:)

Nå, det står på sidan 55. att han är en människomagiker som var mycket mäktig. Om man sedan läser på sidan 68 i samma bok, om hans "stats" så ser man att han har PSY 24.
Hur kommer det sig, en människa kan som högst ha 19 i PSY (Tauper), men han lyckas ha 24?

På sidan 17. i grundboken står det att PSY inte kan höjas på något sätt efter födseln...

Han har kanske tillgång till genmanupulationer (N2) måhända?

/MovinGalt - vill också ha 24 i PSY

Krille

Super Moderator
"Hur kommer det sig, en människa kan som högst ha 19 i PSY (Tauper), men han lyckas ha 24?"

Han är en spelledarperson. Spelledarpersoner täcks inte av rollpersonsgenereringsregler. Visste du inte det?

Ymir

Liten kantbaron
Tja, genom att slå 'Intelligent' eller så på bakgrundstabellerna borde man ju kunna få en PSY på 21, iallafall.

Är Istrin en människa fortfarande, för övrigt? Har han inte uppgått i någon slags andeform? Kan tänka mig att förutsättningarna ändras lite då.

- Ymir, som diggar Nekkma Andeblidare

Ezzy

Warrior
mm... slår man "extraordinert intelligent" och får 21 och är taup så har man 22 slår man sedan "intelligent" (+1 i PSY) så har man ju 24. :C) inga problem.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Jag vet inte om jag håller med på de regeltekniska förklaringarna där ("men man kan ju slå 'intelligent' på bakgrundstabellen..."), han är ju trots allt lite av en hjälte-SLP (och då ska man ha lite tuggmotstånd). Kolla på färdigheterna t ex.

Förklaringar kan vara gudagåva, övernaturligt (inte bara extraordinärt) intelligent, pakt med en demon som gjorde bla-bla-bla, osv...

Dessutom så har han ju gjort Trollbane - en artefakt som knappast kan tillverkas med Mystik & Magis regler (om man inte har 3'000 i alkemi, och det har han ju inte), så min rekommendation är att inte gräva ned sig i regler alltför djupt. Om det är viktigt för ståryn så, what the hell :gremsmile: - kör på det och hitta på nån bortförklaring.

MovinGalt

Warrior
Om det är viktigt för ståryn så,
Njae, det kan jag inte påstå. Läste bara igenom äventyret och tyckte att Istrin var så cool att jag ville göra mig en egen nekromantiker, :gremwink: men det verkar som om det får bli en svagsinnad en (PSY 18). Nåja, man kan inte få allt här i världen...

:gremgrin:

/MovinGalt - är missnöjd med 18

MovinGalt

Warrior
Spelledarpersoner täcks inte av rollpersonsgenereringsregler. Visste du inte det?
Nåja, i min enfaldighet trodde jag att de åtminstonde liknade "vanliga hjältar" :)gremshocked:) och inte körde sitt eget race...jag brukar dock inte slå fram mina SLP:s om ni undrar...

/MovinGalt

P|uT0NiUm

Swashbuckler
..."men det verkar som om det får bli en svagsinnad en (PSY 18)"...

Men skärp dig, min senaste nekromantiker har Psy 13 (den före hade Psy 15) så du behöver inte känna dig dålig :gremwink:. 18 är ju max, for gods sake! Dvs om du inte spelar alv/taup/nåt annat spec.

(förresten så är 13-Psy-nekromantikern taup, så egentligen skulle han ha haft 12)

MovinGalt

Warrior
Jo jag vet att 18 är mycket, :gremwink: bara skämtade...24 är oerhört-extremt-jätte-enormt-bra som jag har förstått det...

men 16-18 vill jag i alla fall ha, annars är jag inte mé!

/MovinGalt - Hoppas på att slå bra...

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: [OT] De Fördömdas Sista Hopp [OT]

Okej, jag ber om ursäkt. Min skämtsamma ådra över internet är inte särskilt välutvecklad.

:gremfrown:

MovinGalt

Warrior
Re: [OT] De Fördömdas Sista Hopp [OT]

Du behöver inte be om ursäkt, det kanske var ett dåligt skämt (är bra på sådana, tycker iaf mina kompisar... :gremblush:)

/MovinGalt