Nekromanti [SPOILER] Gåtor och sånt [SPOILER]

Jokimmolator

Veteran
Jo det var så att jag funderade lite kring gåtor; dvs använder ni dem mycket? Jag tycker att de är mycket roliga att använda, för de kan göra en fartgupp eller hinder i äventyret som Spelarna måste lösa utan att kunna skylla på "otur med tärningarna" eller annat sånt. Om ni inte använder dem får ni väl tänka om eller lämna denna tråd, men om ni använder dem kan ni väl skriva ner de gåtor ni kommer ihåg? Då kan ju nämligen vi andra SLar slippa bry våra hjärnor utan använda varandras gåtor! Och det är därför detta inlägg är en spoiler, för att gåtor och dess svar som kanske kommer att användas till äventyr står här. Alltså: Skriv ner era gåtor här och dela med er av det roliga.
Själv har jag inte varit SL så länge, så jag har inte hunnit hitta på många gåtor, men till ett äventyr hittade jag på följande gåta (skrivet på en magisk dörr):

En värld av ära
En värld av krig
Ha sådant blod
Bär sådant fram

Män av förbannat blod
Män av stål och ära
Stål är nyckeln till flamman
Bär ert blod förbannat - stig in

(Gåtans lösning var att bara alver (och kanske bara hedersamma sådana) kunde komma in, och då bara genom att peka med sitt svärd mot dörren. Innanför dörren fanns en kvinna vars namn var "flamma".)

Till ett mer oseriöst uppdrag hittade jag på följande gåtor:

Den som här vill komma ut
Måste lösa denna knut

(där fanns en ohyggligt invecklad knut som endast kunde lösas genom att hugga av den /images/icons/grin.gif - dvs en gordisk knut)

När du nu ska komma ut
Tryck här

(Tusen år av dumma dvärgar hade inte kommit på att gåtans lösning var att trycka på knappen på ovansidan av en en-och-en-halv-meters-pelare (de var ju dvärgar och såg inte knappen /images/icons/grin.gif))

Någon fler som har gåtor på lager?

Mouja

Hero
På tal om gåtor... Sist jag var SL var det en gåta som öppnade en järndörr men de hade ett galet skelett (det var ju faktiskt jag som var SL) efter sig som gick bärsärk på dem.... gåtan löd så här:
"Om du talar sanning så dödar jag dig med en besvärjelse.
Om du ljuger dödar jag dig med ett svärd"
om jag inte missminner mig gick den så... de hade självklart två alternativ ett svärd och en "scroll".
Det var tre när de började och en när äventyret var slut... Snubbe ett körde ned fingrarna i hålet (som de skulle stoppa svärdet eller "scrollen" i), den andre snubben körde ned en hammare där (då den förste fått bort fingrarna) och den tredje hann inte utan dog nästan på en gång....
Så sunt förnuft är ingenting som fungerar i min spelgrupp =P

Tyckte bara att ni skulle få veta vad jag får stå ut med varje vecka...

Jokimmolator

Veteran
Jag förstod inte riktigt... Vad var det för hål det fanns alltså? Och fanns det något sätt att överleva gåtan? Om du kunde förklara igen så kanske jag hinner hänga med.../images/icons/crazy.gif

Arvid

Warrior
"Om du talar sanning så dödar jag dig med en besvärjelse.
Om du ljuger dödar jag dig med ett svärd"

Svar:
Du dödar mig inte med en besvärjelse.
eller
Du dödar mig med ett svärd

Alltså om man ska svara på "gåtan" utan att bli dödad, jag förstod inte riktigt din förklaring av vad som hänt i er spelgrupp.

Arvid

Warrior
Tre av rollpersonerna fick för sig att bege sig till Orakelplatsen utanför Tiban, då vi spelade de fördömdas sista hopp. De frågade sagitauren och efter att denna svarat på deras fråga och var sedan tvungna att svara rätt på denna för att inte bli dödade. Lyckligtvis klarade de den.

Snabb som fågel i himmel blå
långsam likt oxe som sakta gå
stor som berg vid himlens slut
liten likt blomma vars knopp nyss slått ut
består av någonting
det icke kan finnas i.