Nekromanti [Spoilers] Beskriv din kampanj

G

Guest

Guest
Eftersom rollspel.nu har börjat kännas lite fattigt på inspiration och kampanjuppslag så kände jag att det kunde vara bra om folk beskrev sina kampanjer...
Det som vi (eller iallafall jag) vill veta är:
Generella drag
Intressanta händelser (gångna och framtid)
Inspirationskällor

Först ut är väl jag då med min Dark Heresy/GURPS kampanj
Det är spoilers för Aleatores Regales och Göteborgare som kan tänka sig att vara med på detta en gång varannan vecka på X återkommande dag...

Generella drag
Gruppen som nyligen tagits under en ny inkvisitors vingar utreder en man som verkar kunna flytta sig mellan olika platser ögonblickligen utan användning av psykiska krafter eller mutationer...
De har nyligen fångat in honom och förhört honom något påväg till sin inkvisitor, de svar han gett har antytt att han ej vet mycket nog om imperiet eller warpen för en vanlig människa.
I sanning är han inte från imperiet, han kommer från en parallell dimension där tyskland vann andra världskriget och där årtalet nu är ca: 2025 och han är resultat av avel och genmodifikation för att kunna resa mellan världar.
De kommer senare kunna ta sig till en ny värld, en som deras mål inte lagt stor vikt vid, men där gruppen måste lära sig att smälta in för att sedan följa sitt mål eller gå sina egna vägar.

Intressanta händelser (gångna och framtid)
De har nyligen fångat in sitt mål och förhört honom något påväg till sin inkvisitor, de svar han gett har antytt att han ej vet mycket nog om imperiet eller warpen för en vanlig människa.
När de möter Inkvisitorn kommer han ta något av vikt för inkvisitorn och hoppa till en parallell värld och inkvisitorn kommer ge en order på att förfölja honom.
Vid denna händelse kommer gruppens psyker observerat en händelse i warpen som snabbt sluter sig och inser hur han kan använda detta hål för att följa efter.

Inspirationskällor
Dark Heresy för världen spelarna börjar i...

GURPS Infinite worlds, Illuminati, Ancient Greece, Biotech och Ultratech
Kim Stanley Robinsons bok Antarctica
William Gibsons bok Spook Country
Filmen Franklyn
Theravada Buddism
Har alla varit inspirationskällor för världen som de ska komma till.

/Zorbeltuss: Om någon har problem med att läsa det jag skriver hjälp mig att få det bättre...

quisling

Warrior
Vår nuvarande Consaberkampanj.

Generella drag
Grupperna (dör det har varit flera omgångar rollpersoner under flera år) hamnar mitt i en pågående kamp om Consabers framtid. En mängd händelser inklusive Tokonska uppror, stulna cirefaliska spiror, thalasiska agenter, ett lågintensivt krig mot cirefaliska samväldet, mordförsök på drottningen, kyrkliga sekter på Danbréann, en magisk storm och en blodsförbannelse och frakkstammarnas enande är ingredienser.

Consaber är intressant eftersom det finns så många fraktioner att ta hänsyn till. Svärdsadeln mot den nya ämbetsadeln. Fastlandets gammelfeodalism mot Danbréanns renässanskultur. Cirefalierna och Thalaskerna som fiender med representanter och agenter. Daakkyrkan mot Kronan och den gamla tron och mot inre fraktioner. Legio Colonan som agerar både med gemensamma intressen, adliga intressen och varje hus intresse gentemot alla andra. Tokon själva ska vi inte glömma, även om de ofta har fått offerstämpeln i vår kampanj så står de ofta som moraliska segrare.

(några av alla) Intressanta händelser
En cirefalisk storprimas spira stjäls av desertörer och hamnar i klorna på sabriska representanter. En diplomatisk förveckling med inblandning av både adel, krona och rollpersonerna själva leder till att sabriska skepp sänks utanför Colm och krig utbryter. Rollpersonerna, som enbart är tursamma opportunister, flyr med thalasisk och cirefalisk hjälp landet och blir rika på kuppen.

På Danbréann ska turinagaloppen snart äga rum men en magisk storm kan ha sänkt kungens skepp och hela den andra flottan. Så allvarligt är det inte men rollpersonerna som representerar det nya Consaber med adliga handels- och konstintressen samt cirefaliska allianser avstyr en kyrklig konspiration där en riddarorden haft som mål att mörda drottningen och kasta en skugga över det framåtsträvande Danbréann.

Rollpersonerna bevittnade hur floden Sema - som försörjer Calnia med vatten - förvandlades till blod, undersökte dess källa vid Kungsklippan och fann spår av en ritual. De stötte samman med riddare som inte ville väl och fann att frakkstammarna rörde på sig. De varnade vargpasset som först inte lyssnade och överlevde dess fall. Efter mycket om och men kom de till Calnia där en hel också hände och händer just nu - se också tråden Krönika: Consaberkampanjen

Inspirationskällor
Jag vet faktiskt inte, men det är väl något jag läst..

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag skriver lite översiktligt nu, så kanske jag fyller på mer senare. Jag skriver ju krönikor i vanliga fall, så att skriva allt ballt som hänt skulle ju innebära dubbeljobb =)

Länk till kampanjen

Generella drag
Bakgrunden beskrivs här. I korthet: 1967 kom första Gestaltvågen. En Gestalt är en supervarelse - en människa med övermänskliga krafter. Man är Gestalt av något, lite som i nobilis - Gestalt av stormar, av den amerikanska drömmen, eller av styrka. Flera kan vara gestalt av samma sak. Ingen vet varför de dök upp, men det finns ingen magi, inga aliens och inga glömda dinosauriedalar. Ingen har fått sina krafter i en gammabombdsexplosion eller genom att bli biten av en radioaktiv spindel. Men är Gestalt, och det blev man för att... Ja, ingen vet.

Första vågen var liten. Temat där är att de försökte förändra världen, men misslyckades, och är nu likt en bitter hippiehgeneration som blivit cyniska och givit upp.

I kampanjen är det 1987. Rollpersonerna blir Gestalter i Andra Vågen, som startar i och med att rymdstationen Galatea störtar ner och mer eller mindre förintar bland annat Chicago, som är rollpersoneras hemort. Chocago är nu en postapokalyptisk zon, kampanjen går i rött, grått och svart. I Barrington, utanför Chicago, finns stora barracjkläger för överlevande. Amerikanska staten kommer inte med någon vidare hjälp. Och mitt i alltihop: Superhjältar, superskurkar, skumma organisationer, intriger och konspirationer.

De kommer att upptäcka att borgmästaren i själva verket har kopplingar till Humans First och dessutom egentligen är superkurken/formförändraren Deception.

De kommer att få reda på att den mystiske person som brutalt mördat medlemmar ur Humans First i själva verket är en av rollpersonerna (eller ja, hans "mörka sida", hans Gestalt, som har en egen personlighet).

Doktor Null är inte död, hans medvetande finns fångat i "skärvor" som regnat ner över världen. Han är/var teknokinetiker, därav att så många knepiga grejer har "robottema".

Man kommer att få veta att "S" inte står för något superhjältande, utan är den gamla rebellhjälten Subversions sätt att försöka påverka världen efter sin vilja.

De kommer att långsamt introduceras till grejer som utomjordiska civilisationer och även "gestaltdimensionen", som man reser till och har wacky adventures i. Denna "dimension" visar sig sedan vara mänsklighetens kollektiva undermedvetna.

Inspirationskällor

Watchmen
The Invisibles
The Ultimates
Planetary
Doom Patrol
The Authority

Överhuvudtaget mycket iron age/widescreen age-influenser. Vanliga människor med superkrafter är mycket mer intressanta än fyrfärgshjältar som råkar ha civil roll också.

Feuflux

omjonasson.se
Nu har jag varken spelgrupp eller kampanj... men OM jag hade haft det så hade det sett ut såhär:

Idé ett
Spel: Call of Cthulhu
RPna är: Agenter i någon fiktiv europeisk fbi-organisation (tänk arkiv x).
Typiska äventyr: "Folk har hittats omkringirrande i transylvanien med bitmarken på halsen, finns drakula?" - "efter att gravplundrare grävt upp en guldskatt från korsriddartiden på den engelska landsbygden så plågas lokalbefolkningen av horribla mardrömmar, exakt vad är det som grävts upp" - "den urgamla labyrinten på cypern sägs ha en gigantisk diamant i mitten, men alla försök att kartlägga den har misslyckats då det verkar som att labyrinten förändras kontinuerligt. När en man lyckats ta sig in till mitten hittas han skrikande av vansinne en bit därifrån hållandes i diamanten. Vad är det han sett?"
Inspiration: Spökhistorier, Myter, Arkiv X (som ni ser inte nåt cthulhu-mythos direkt)

Idé två
Spel: Serenity RPG
RPna är: Besättningen på ett smuggelskepp av typen Firefly
Typiska äventyr: Som i tv-serien typ: smuggla pryl A till plats B, mer karaktärsfokuserar än idé ett då mycket av äventyrandet bygger på att testa hur spelarna reagerar när deras färdigheter/moral sätts på prov. Mycket humor.
Inspiration: serien+filmen då förstås samt 36 dramatiska situationer