Nekromanti [spoilers mina spelare]Händelser i Thalamur

Fienden

Hero
Som sagt, spoiler mina spelare.
Om ni signat upp, GTFO!

Så, i alla fall.
Min nya kampanj ska utspela sig i Thalamur,
med en något... Annorlunda Rakhori.
Denna Rakhori har i stort sett total makt över Thalamur,
och kan till och med påverka själva magikraterna.
De trakasserar ständigt folket, och sätter dit medborgare (även oskyldiga)
med alla möjliga anklagelser.
De har ett terrorvälde över Thalamur, och kontrollerar allt som de anser ha med att göra.
Alltid närvarande, alltid korrumperade, och alltid skräckinjagande. ^^

Så, jag vill att mina spelare (ätt Kobinku) ska se Rakhoris fulla förtryck mot folket.
De ska resa genom ett antal byar i Kava och Togos-provinserna (kanske lite i Egor också, det beror på), och jag sitter just nu och funderar på intressanta händelser.

Det behöver ju inte nödvändigtvis vara synligt fysiskt våld från Rakhori när de slår sönder ett värdshus för att ägaren "utgör ett hot mot landet".
Kan vara antingen mer subtil terror, eller helt och hållet orelaterat till kampanjen.

Just FYI, resten av kampanjen ska handla om Rakhoris planer att störta magikraterna, och RPs försök att stoppa detta.
En ätt stöder i hemlighet Rakhori, kan ni gissa vilken? :gremwink:

//Kraetyz, har börjar älska Thalamur

Regmolar

Swashbuckler
Dra in de hjärntvättade hjärntvättargorgoner som beskrivs i Rakhori-kapitlet någonstans (gärna i samband med en person som är viktig för spelarna); det om något borde ju få dem att ta ett beslut ifall de är sega...

Letar du efter exempel på förtryck är det väl annars bara att läsa in sig lite på klassiska diktaturregimer, men att stöta på en by där en massa personer (lämpligen fembarnsfäder) försvunnit sedan Rakhori tog in dem på oklara grunder, eller ungdomar valts ut för att bli en del av säkerhetstjänsten och sedan aldrig synts till igen kan nog vara effektfullt.

Tell

Hero
får jag fråga... varför gör Racorierna detta? Terror är trots allt ett substitut för legitimitet (i klassisk maktanalys), och inte mycket mer. Varför har en situation där rikets regering är undersäld dess säkerhetspolis uppkommit? Varför inviteras inte en utländsk härskare att försöka överta tronen, till någon(-ra) ätters fromma?

När du har svaren på ovanstående tre frågor, så vet du hur förtrycket ser ut, för detta måste, för att bli ysyövertygande, vara i linje med målstrukturen. Det ger system, och därmed något mer nyanserat att arbeta med.

Fienden

Hero
@Regmolar: Ska ta mig lite tittar på Sovjet, Kina och Nordkorea (som för övrigt är mitt favoritland :3)

Och hum-di-hum-spoilerblock kommer förmodligen
att stötas på, inte direkt i början dock.
RP måste ju bli bättre,
och kanske lite med Pwnade av Rakhori först.

Orfeus said:
får jag fråga... varför gör Racorierna detta? Terror är trots allt ett substitut för legitimitet (i klassisk maktanalys), och inte mycket mer. Varför har en situation där rikets regering är undersäld dess säkerhetspolis uppkommit? Varför inviteras inte en utländsk härskare att försöka överta tronen, till någon(-ra) ätters fromma?

När du har svaren på ovanstående tre frågor, så vet du hur förtrycket ser ut, för detta måste, för att bli ysyövertygande, vara i linje med målstrukturen. Det ger system, och därmed något mer nyanserat att arbeta med.
Rakhori började ju som magikraternas hemliga polis,
och då var Rådet (Rakhoris hemliga ledning) underställd magikraterna.
Efterhand har deras makt ökat, magikraterna spenderade
mycket resurser på att utöka och förbättra Rakhori till det yttersta.
Till sist gick detta överstyr, och Rakhori blev FÖR mäktigt.

De har nu egna vapenfabriker, hemliga träningsläger och liknande (i Sidraskogen).
Dessa vet inte magikraterna, de tror sig fortfarande ha kontroll över Rakhori,
och ser inte deras enorma förtryck.
På grund av att Rådet har två medlemmar som är släkt med Sanguis ätt Cartika,
så kan dessa genom denne påverka i viss mån även inne på toppnivå.
Cartika är för övrigt för detta, då de känner till och är för Rakhoris slutliga plan:
Att ta över makten i Thalamur.

Inga utländska härskare sänds efter då Cartika (lustigt nog) motsätter sig detta,
samt att magikraterna inte längre har full koll på Rakhoris Råd.
Dessa arbetar nu väldigt undangömt,
och rapporterna magikraterna får är antingen falska, eller bara en massa dravel.

//Kraetyz, vet inte om någon logik står att finna :S

Regmolar

Swashbuckler
Inga utländska härskare sänds efter då Cartika (lustigt nog) motsätter sig detta,
samt att magikraterna inte längre har full koll på Rakhoris Råd.
Dessa arbetar nu väldigt undangömt,
och rapporterna magikraterna får är antingen falska, eller bara en massa dravel.
Glöm framför allt inte att Thalamur är en isolerad kultur i vad de upplever i en fientlig värld - vilka skulle de bjuda in att ta över? Sabrier, cirefalier, soldier, rauner, dvärgar, alver? (glöm sedan inte att både Colonan och Pereine - även om Rakhori inte kunnat käka dem till frukost - domineras av Daaktroende perenner)

Det finns liksom ingen yttre makt att bjuda in för att hjälpa till, även om man nu skulle avslöja det hela.

Att förtrycket måste rationaliseras har dock en poäng. Kanske jobbar rakhori för fullt på ett nytt krig mot Consaber/Colonan/Pereine i en grad som kräver enormt mycket mer resurser än man egentligen kan få till (tänker 150 000 man här...) med oroligheter och protester som följd, samtidigt som västthalaskerna klagar mer och mer på hur deras resurser går åt till att befästa och förstärka öst. Det skulle nog kunna orsaka problem nog för att leda till ett terrorvälde, särskilt om risken finns att medlemmar i ätterna ställer sig bakom folket ifall de revolterar.

Bara lite förslag.

EDIT: Du borde förresten länka Myrdinors övertagande av krigsmakten på Rakhori någonstans... kanske var hela det sjätte förmörkelsekriget bara kulmen på en plan för att flytta makt från Harim och skadeskjuta Abhixia, och stärka de Rakhori-lojala elementen i Myrdinor genom massrekryteringen av nya medborgare från armén till ätten?

Konspirera på :gremwink:

Fienden

Hero
Rakhoris planer innefatter en återerövring av Pereine och Colonan, ja.
En attack på Consaber vore inte fel efter det.

Cartika, som samarbetar med Rådet, använder Harim som sin stridshandske då dessa ytterst gärna vill ha tillbaks Colonan.
Harim är glada över Cartikas hjälp med att återerövra provinsen, men känner inte till Rakhoris planer att ta över makten.

Till sin hjälp har Harim ätten Abhixia, som de köper Vholsaka-mineral från.
Abhixia har blivit lovade (av Harim) att få tillbaks sin provins i utbyte mot att Harim får ta del av forskningen av Vholsaka.
De är dock inte så oerhört intresserade av detta,
och om de skulle få veta att Harim har samröre med Cartika skulle de säga upp allt samarbete om ingen MYCKET bra anledning att fortsätta ges.

Rakhoris fulla makt är dold,
men Kobinku anar att något är på gång. Detta är när rollpersonerna kommer in.
Deras första uppdrag kommer ta dem upp till Egor, där ätten Sala styr.
Där kommer de att träffa Reformatorer,
som försöker lokalisera handeln (som vi alla vet).
Längre in i kampanjen, när mer avslöjas, kommer RP hjälpa ätten Sala och Reformatorerna för att försvaga hela östsidan genom att göra dessa provinser självständiga och därmed svagare.
I och med detta ryker Harim och Cartika, och Rakhori får avsevärt mindre resurser.

Rakhori kommer att försöka få magikraterna att utropa ännu ett krig mot Colonan.
Harim är nödvändigt för detta, då dessa är mycket intresserade av att få sin makt tillbaks.
Om den Thalaskiska armén, ledd av Myrdinor, marcherar upp till Colonan är det fritt fram för Rakhori att marchera in i An-Thalamur och ta över landet i en enorm kupp.
Om Myrdinor däremot får reda på Rakhoris planer (de motsätter sig Rakhori och anser att armén själv skulle göra ett bättre jobb)
kommer de att göra allt vad de kan för att hindra Cartika och Harim från att attackera Colonan/Pereine.
Att Abhixia handlar med Harim och ger dem Vholsaka-mineral gör ju inget bättre.

Vaganda är hårt för ett krig mot Colonan, Pereine och Consaber,
och då de har bra kontakt med Cartika kommer de att stötta denna idé.
De har viss insyn i vad Cartika håller på med, men så vitt de känner till är det bara Cartika som vill åt makten, inte Rakhori.
Ätten tycker starkt illa om den hemliga polisen på grund av deras förtryck.
Cartikas planer att erövra landet tas lätt på, då man tror att det är Kejsarstaven som är målet för Cartika (vilket i viss mån är sant).
Kejsarstaven anses vara försvunnen och Cartika kommer aldrig finna den utan hjälp.

Men men, tillbaks till ämnet.
Rakhoris terror just nu går mest ut på att hålla folket i schack medan de rustar upp för fullt inne i Sidraskogen.
Missnöjet växer, men en ensam människa kan inte göra mycket mot en Agent.
Det har dock hänt att lynchmobbar bildas i de mindre byarna för att ta ihjäl ovanligt hårda Rakhori.
När detta händer blir det otrevligt för folket när den hemliga polisen skickar efter tio nya agenter i den tidigares ställe.

Andre idéer jag har om saker vore ett jakt på Kejsarstaven,
kanske inne i själva Colonan.
Cartika mot Rakhori mot Kobinku.

... Det var mycket text jag skrev.
Var något relevant/logiskt? Jag är trött, och inte särskilt bra på konspirationer. ;P

//Kraetyz

EDIT: Förlåt för Wall of Text

DesertRain

Hero
Nu har jag inte läst det jättenoga, men men jag tycker att det ser ut att kunna hänga ihop. Det strider ju en del mot officiellt material, men det är ju skit samma.

En sak som kan vara värd att tänka på när det gäller att manipulera magikrater är att de är just MAGIkrater. De är väldigt intelligenta och bör med massor av arbete kunna lista ut vad som pågår, även om de sker diskret. De har ju dessutom sin magi som både hjälpmedel och som vapen.

Om jag fattade det rätt så är Myrdinors nya armé i alla fall delvis stödd av Rakhori (rätta mig om jag har fel). Om så är fallet bör Rakhori gå försiktigt fram när det gäller dem, för annars kan de få 150.000+ soldater efter sig, och det är nog ingenting Rakhori skulle må särskilt bra av.

Lite lösrykta tankar bara, hoppas det ger någonting i alla fall.

Fienden

Hero
Anledningen att magikraterna inte lyckats inse Rakhoris makt är dels på grund av att Sanguis hjälper till att täcka upp för Rådet (Nomo/Krono/Fototropi, han är duktig på fejkande), och för att Rådet arbetar i sitt högfäste i Sidraskogen, som är... Välbevakat. Mycket välbevakat.
Visst har ju magikraterna VISS känsla för vad fan det är som pågår,
men de har långt ifrån sett allt.
Rådet kan ju trots allt också en hel del magi, vissa är även till och med lika mäktiga som magikraterna själva (Orastro var ju den förre Harim-magikraten).

Myrdinors nya armé är inte stödd av Rakhori,
men Rakhori stjäl medlemmar från den armén.
Rakhoris främsta plan för den nya Thalaskiska armén är mest att få den ur vägen.
Någonting som är i Colonan kan inte störa vad man än gör nere på Ifka.

Rakhoris armé är ju fortfarande på uppgång, men de har ju ett enormt träningsläger,
och de smider sina egna vapen.
Detta har även pågått i många år, så de har nog en ganska många man vid det här laget.

Om Rakhori väl har tagit över magikraternas citadell (EPISK strid om det händer) så kommer det att demoralisera den thalaskiska armén något.

Jag vet att det strider mot lite officiellt material, men...
Jag har alltid varit så jävla noga med att allt ska följas till punkt och pricka innan, så jag kände för att ändra på lite grejer.
Känns faktiskt bättre så här.

Tack för input ^^

//Kraetyz, har alldeles för mycket skräp i huvudet

Fienden

Hero
Detta är ungefär det jag har hittills.
Arbetar fortfarande för fullt, men min fantasi är begränsad, och min intelligens likaså.
Kort notis: Rollpersonerna är medborgare, lite halvt högt uppsatta. (en Strai och en Thakal på gränsen till Lektor finns med)

Hamir
Detta är en liten by med endast 150 invånare.
Byn lever främst på fiske, och större delen av männen är fiskare.
Medborgare tas väl om hand, och man fjäskar allt vad man kan för överhögheten.

Händelser: En Rakhorisoldat kommer in på värdshuset.
Värdshusvärden släpper allt vad han har i händerna och rusar för att hjälpa soldaten.
Denne får ett eget bord (de som satt där innan körs bort),
och han serveras mycket fortare än alla andra.

Fiskenäten har saboterats! En fiskare har fått sina nät sönderskurna under natten.
Missdådaren är fiskarens son, som fått ordentligt med stryk kvällen innan,
då han vid matbordet sagt att magikraterna var känslolösa svin som tar deras ägor.
Fadern gav honom smörj, då han trodde att pojken skulle säga något liknande i närheten av Rakhori.

Minder
Fält med olivträd omger denna lilla by som ligger vid Ifkafloden.
Folk här är överlag glada, men något misstänksamma mot de överordnande.

Händelser: Ett antal oliver kastas mot rollpersonerna.
Några ungdomar hade tråkigt, och tänkte att det inte skulle göra så mycket.
Tyvärr fanns det en dold Rakhoriagent i närheten,
och pojkarna tas in till förhör under kvällen även om rollpersonerna inte anmäler det.
Detta kommer att göra dem något ouppskattade.

Khla
En fattig fiskeby.
Utbölingar ses på med misstänksamhet,
och även om medborgare visas vederbörlig respekt
så får de ofta mycket sura blickar.
Om man skulle få för sig att tjuvlyssna kan man höra muttringar om att deras fångst
skänks bort till östsidan, vilket inte är omtyckt. Att Thalakatribunalerna kan gå med på något sådant ses som ett förräderi mot folket.

Tell

Hero
har jag förstått rätt i att du menar att magikraterna är naiva nog att nöja sig med en underrättelsetjänst? i så fall går din tanke ihop utmärkt. Detta kommer dock att ställa ett krav på racorierna:
De måste agera i det fördolda. Magikraterna får inte bli misstänksamma, och ändra sig, och får inte välja att helt enkelt köra över Cartica.

Givet detta krav, hur kan racoriernas förtryck se ut? Framförallt mot medborgarna? Jag misstänker att du kommer att svara "man använder bulvaner" eller något liknande, men vilka bulvaner? Hur rekryteras dem?

Tell

Hero
tillåter mig:

Raunerna. minns jag rätt, så har arginacus en god kontakt med omvärlden, och sala är mest intresserade av att berika sig. Både dessa och Myrdinor torde vara intresserade av att ha en lättmanipulerad barbarkejare (som kan kontrolleras exempelvis genom schamanism), om alternativet är en svårkontrollerad byrokratisk konspiration. Detta sagt; tack för ditt erkännande.

ÄNDRING: förklaring till myrdinors intresse saknas. Denna skulle lyda "myrdinor, som får en hel ryttararmé att leka med som kompliment till sin nyskapade".

Fienden

Hero
Magikerna har ju MER än bara en underrättelsetjänst.
Rakhori sysslar ju även med att sätta folk på plats, samt att agera polis.
Detta gör dem trots deras planer,
för att just fortsätta arbeta på den riktiga planen i hemlighet.

Rakhoris förtryck mot medborgarna består främst i att slumpmässigt sätta dit oskyldiga med falska bevis, bara för att bevisa att de KAN göra det.
Hård bevakning har även satts på många medborgare, så om dessa gör det minsta misstag åker de dit BIG TIME.

Sala och Arginakus skulle mycket väl kunna se en Raun-kejsare,
men resten av ätterna skulle vara så mot detta att det inte skulle kunna genomföras.

Cartika bevakar dessutom nordvästra gränsen, så Raunerna kommer INTE in där.

Tell

Hero
hum. jag var en aning på lyran när jag skrev igår. jag omformulerar min fråga:

Om jag har förstått ditt tidigare inlägg rätt, så bygger racoriernas maktbas för närvarande på att magikraterna tror sig kontrollera dem. Detta medför att de inte har råd att stryka magikraterna mothårs.

Hur legitimerar racorierna sin terror av medborgare, i magikraternas ögon? Varför reagerar inte de senare - varför anser de sig behöva ta till terror för att hantera sin legitimitet?

Var så snäll och ta inte illa vid dig av min ton - den senaste veckan har jag fått den nya informationen att jag framstår som aggressiv, vilket inte är avsiktligt.

(ang rauner... nu var det snarast västsidan jag tänkte på - den som producerar rikets mat, du vet :gremwink: )

Dark Lotus

Warrior
Jag sitter och funderar på om man misspleasar en magikrat så viftar väll dom bara me fingrarna så ser man ut som en omelett sedan? Dom borde väll ligga i nästan samma nivå som drakarna ,något snäpp under iofs? Så det borde va rätt krångligt för Rakhori att ta över igentligen om jag inte tänker fel. ;]

Tell

Hero
uppriktigt sagt, så tycker jag att Kraetyz förklarade just den detaljen riktigt bra. Som du säger, torde det vara ganska svårt att gå i ren konfrontation med ätterna, på grund av deras magiska makt. OM jag har förstått trådstartaren rätt, så handlar det dock om ren manipulation, där magikraterna helt enkelt inte har fått anledning att ifrågasätta Racoriernas lojalitet.

Detta är en rimlig lösning, då makt medför stress, och stress medför visst tunnelseende; ungefär "person x har alltid varit hederlig mot mig, så jag ser ingen anledning till att detta skulle förändras".

Ersätt "person x" med "organisation: racori". Man gör sig inte gärna av med bra verktyg, om man inte misstänker dem aktivt. I magikraternas fall, med en situation som ätternas (9 maktgrupperingar som konkurrerar om tronen), skulle en misstanke medföra att man var tvungen att sabotera hela organisationen, snarare än bara ignorera den, eftersom även ett korrupt organ kan vara till nytta för motståndaren.

Kraetyz: ovanstående är anledningen till att jag tror att ätterna bör ha egna underrättelseorganisationer, utöver racorierna. Om man är någorlunda realistisk, så förbereder man sig som makthavare på att alla, inklusive ens bästa vän, kan förråda en. Sagda förberedelser bygger för det mesta på att man har en "protes" i skuggorna på sidan av scenen, som kan träda i kraft när ens högra hand bestämmer sig för att hoppa av, dvs att man i mån av tillgångar ser till att ha en viss "överskottskapacitet" i sin organisation.

Om racorierna skall ha undgått att upptäckas av dessa, så måste de antingen ha extremt stark legitimitet (i så fall behöver de inte mer "terror" än att ha uniformerad personal i byarna),

eller också måste de ha en extrem legitimitet bland magikraterna, om än inte bland folket (detta skulle resultera i det beteende du tidigare föreslog, och skulle antagligen grundas på -var det Regmolars- förslag om krigsförsörjning; magikraterna använder i detta fall racori som Erik XIV använde Jöran Persson)

eller också måste de vara hiskeligt subtila, och då måste deras terror anpassas efter detta. Vilket antagligen innebär att den inte syns, och att medborgarna helt enkelt inte är medvetna om den. Denna sista form skulle antagligen medföra att bara vissa nyckelpersoner i samhället korrumperades, och att dessa därefter användes som "agents of influence" för att föra samhället i racoriernas önskade riktning.

Problemet med vad du har skrivit hittills, är att racorierna inte blir "the big bad". De blir för beroende av Cartica! Sangius kan när som hälst inför resten av magikraterna avslöja hela konspirationen, och förmodligen bli behandlad som en magikratins hjälte för att han gör det! Vilken hållhake har egentligen Racorierna på Sangius som gör att han inte gör detta? Eller är det helt enkelt så att Racorierna går i Sangi ledband?

Fienden

Hero
@Orfeus, senaste inlägget:
Varje ätt har inte ett eget spionorgan.
Rakhori har, som du beskrev, alltid fungerat. Varför ifrågasätta traditionen?
Tradition är det som styr Thalamur, och har alltid gjort.
Magikraterna litar på Rakhori eftersom dessa anses vara det perfekta verktyget.
De är lite naiva på detta sätt,
men storhetsvansinne är ju också vansinne.

Rakhoris terror är mer subtil mot medborgare än vad den är mot folket.
En medborgare kanske känner sig olustig om tre Rakhoriagenter går precis bakom honom, eftersom han VET att de kan sätta dit honom
för minsta fel han gör och mindre än det.
Om han tar upp det med högre stående åker han dit för att han kritiserar staten.

Mot folket däremot, är Rakhori något mer allsmäktiga.
Om det står en Rakhori i ett gathörn går alla VÄLDIGT försiktigt.
Om någon skulle titta underligt på en Rakhoriagent när han kommer in på ett värdshus tas denne med "på förhör" och visas sedan (blåslagen)
upp dagen efter i ett offentligt tortyrstraff.

Rakhori är inte beroende av Cartika.
Visst hjälper dessa, och det innebär en viss risk att låta Sanguis känna till planerna.
Men du måste tänka på att Sanguis har 2 (TVÅ) stycken släktingar i Rådet.
Dessa båda håller honom under uppsikt.

Men varför skulle Cartika förråda Rakhori?
Sanguis planerar att, under anfallet mot Colonan, finna Kejsarstaven och då bli enväldig härskare över det återupprättade Imperiet.
Han tjänar enormt på att vara en del av Rakhoris planer, han kommer ju få sjukt mycket större makt, kanske till och med som en sjätte Rådsmedlem.

Random: Det är ju Sanguis som importerar Gorgoner åt Rakhori.
Kanske någonting man kan arbeta vidare på?

@Dark_Lotus:
Långt ifrån. Som sagt, Orastro har varit magikrat och de andra ligger inte långt efter.
Och inte ens en magikrat kan stå emot 100k Rakhori-soldater.
Men som Orfeus sade, så handlar det om dold manipulation just nu.
Själva slutstriden, när Rådet tar över helt,
kommer dock kräva väldigt många liv.
Tyvärr så är ju Rakhori-medlemmar hjärntvättade att vara lojala mot organisationen.

@Orfeus:
Magikraterna tror sig ha kontroll över Rakhori, ja.

Rakhori behöver inte legitimera sin terror av medborgarna för magikraterna.
De få rapporter som magikraterna får innehåller "bevis" som gör medborgarna skyldiga.

Magikraterna är inte för det terrorvälde Rakhori utsätter folket för,
de vill bara att riket ska hållas under uppsikt och att folket ska lära sig att veta hut. (ungefär)
Enligt den informationen som de får är detta vad som görs.

Folket skyr Rakhori som pesten, och då de tror att magikraterna stöder vad Rakhori gör växer missnöjet konstant och ett inbördeskrig
eller ett uppror mot staten kan vara på väg.
Detta är ingenting Rakhori bryr sig om, eftersom de vet att ingenting kan stoppa deras elittränade soldater.

Sala handlar med Rauner, ja.
Men, de vet att detta folk är farligt och de är långt ifrån intresserade av att se Thalamur - världens enda civiliserade land -
falla i bitar på grund av att ett barbariskt ryttarfolk tar över.
De använder rauner som en handelspartner, men aldrig längre än så.

Jag tar oftast inte illa vid mig på forum.
Aggressiv vet jag inte om du lät. :gremtongue:

Jag ursäktar för att jag är förvirrande.
I alla fall känns det att jag klantar till saker.
Man är ju rätt så ny på att bygga med komplicerade kampanjer än
"Gå till X, döda Y antal Z." ungefär.
Rätt så skamligt, men är man bara 16 så är man.

Fienden

Hero
Orfeus said:
min salut. din plan kommer att fungera.
Sjukt många tack för att du sade det! =D

Tack för input, allihop!
Jag har fått en mycket klarare bild än vad jag hade innan,
och många idéer om vad som kan hända.

Prata på om Thalamur om ni känner för det,
jag älskar detta Nordkorea/Kina/Ryssland/Sverige. ^^

//Kraetyz, fortsätter arbeta på Äventyr 01