Nekromanti sponsring?

neowyn

Swordsman
Tänkte att jag äntligen skulle sponsra sajten men när jag tryckte på knappen blev jag lite förvirrad. Stämmer det att det är Euro som jag skickar?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag har ingen större koll på Paypal och den som har koll på sponsringen är tyvärr inte tillgänglig för tillfället. Däremot verkar det som att det stämmer att det är i euro man sponsrar. Det gör förstås ingen egentlig skillnad annat än att man får räkna om lite. 100 kronor är typ 10 euro. Pengarna hamnar på Paypalkontot och kan därifrån användas som vilken valuta som helst, om jag förstått saken rätt.

Dimfrost

Special Circumstances
Ja, man kan betala med paypal oavsett valuta, precis som ett kontokort. Däremot vet jag inte hur det är med växlingsavgifter och så, men i den lilla skala vi opererar lär det inte vara något som man egentligen behöver bry sig om.

/Dimfrost

Foggmock

Myrmidon
Paypal och valutor

Paypal omvandlar hela tiden till vad man har inställt för standardvaluta. Jag har till exempel dollarz (eftersom det blir billigare att stoppa in SEK som blir dollar på kontot, än att betala iväg SEK som ska omvandlas för att bli dollars på mottagarens konto), och trådstartaren har nog euro som inställd valuta. Man kan ändra till SEK om man vill, och då ha koll på hur många SEK man skickar till Rollspel.nu.

neowyn

Swordsman
Re: Växelkurser...

kursen är inte så svår det var mer så att jag ville inte sponsra 10 gånger mer än vad jag hade tänkt (snålt va). allternativt 20 gånger mindre.
Jag är lite så när det gäller pengar, jag vill gärna ha lite kontroll

neowyn

Swordsman
funkade inte med ekort

någon som testat att köra med swedbanks ekort och paypal?
Utgångsdatumet verkar inte funka som det skall så det lirar inte att köra igenom betalningen

Foggmock

Myrmidon
Re: funkade inte med ekort

Innan jag skaffade Visa så körde jag alltid en helt vanlig BG-överföring. Man får BG- och OCR-nummer att använda på Paypalsidan (man väljer typ "Add funds") och sen är det som att betala vilken räkning som helst. Sätter man inget datum som förfallo så förs de över ASAP.

Mattis

Swordsman
Hur mycket pengar "behövs" för att driva servern, i rena kostnader? Jag förstår självklart att de som lägger ner tid på wrnu också förtjänar en slant, men det är inte det jag frågar efter nu.

Hur mycket pengar "behövs" det för att uppgradera till den nya versionen av forumsystemet? I det här fallet kanske det är enklare att räkna på antal timmar som krävs och gångra det med hundra, för jag antar att själva mjukvaran är gratis.

Dimfrost

Special Circumstances
Om det skulle bli tal om att uppskatta kostnaden för nedlagd arbetstid får man nog ta i lite mer, för jag misstänker att Gardener tar betydligt mer än hundra kronor i timmen för programmering. :gremsmile: Jag är rätt säker på att uppgraderingen kommer när Gardener väl har tillräckligt med tid att lägga ned, inte när det finns tillräckligt mycket pengar.

/Dimfrost

Mattis

Swordsman
Hur mycket jobb är det att flytta över all data på servern till en annan server och köra därifrån istället? Det finns säkert någon annan entusiast (Troberg) som har mer tid att sköta om sidan.

Troberg

Sinister eater
Hur mycket jobb är det att flytta över all data på servern till en annan server och köra därifrån istället? Det finns säkert någon annan entusiast (Troberg) som har mer tid att sköta om sidan.
Min tid är tyvärr mer begränsad än så. Dessutom är det antagligen ett rejält jobb att uppgradera forumsprogramvaran, jag vet hur mycket jag moddat den för RPG Lab, och Gardener har moddat betydligt mer för Rollspel.nu. Alla dessa moddar måste modifieras och flyttas till den nya versionen, och det är jobbigt.

Mattis

Swordsman
Alltså, det känns som det aldrig kommer bli gjort för att ingen har tid. Kan man inte bara låsa hela forumet och döpa om det till arkiv.rollspel.nu och låta forum.rollspel.nu peka till ett nytt forumsystem? Att bara flytta användare (fick jag lära mig igår kväll) ska inte vara något problem.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Det finns säkert någon annan entusiast (Troberg) som har mer tid att sköta om sidan."

Tyvärr fungerar det inte så om inte den entusiasten är du. Det råder alltid stor brist på entusiaster, särskilt tekniskt kunniga sådana. :gremfrown:

Troberg

Sinister eater
Alltså, det känns som det aldrig kommer bli gjort för att ingen har tid. Kan man inte bara låsa hela forumet och döpa om det till arkiv.rollspel.nu och låta forum.rollspel.nu peka till ett nytt forumsystem? Att bara flytta användare (fick jag lära mig igår kväll) ska inte vara något problem.
Nja, det är inte att flytta data som är den stora grejen, det är att genomföra alla programändringar man gjort igen i den nya versionen. UBB.threads, även i den nya versionen, är omoddat ganska blekt jämfört med den moddade variant som körs nu. Lägg till det sådant som bara måste funka, typ integrering av användarhantering med andra delar av siten, så blir det mycket jobb.

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Jamen jag tycker det är ett utmärkt förslag, troberg har ju rätt inställnings till tryckfrihet initiativtagande och rättseende. Tror han skulle sköta jobbet utmärkt utan att blanda in egna personliga känslor. Säga vad man vill om Trobergs åsikter, men när det kommer till drift och teknikst kunnande av en sådan tjänst så är han nog bland de bästa!