Nekromanti Spontana funderingar över Jorgesutmaningen

Foggmock

Myrmidon
Trevligt initiativ. Helt klart. Synd att det inte fick samma uppslutning som Dogmautmaningen.

Hade jag inte stressat fram ett bidrag hade antagligen inte Zaphod gjort det heller, och då hade vi haft ett fiasko av aldrig tidigare skådat slag. Jag tror att tävlingen hade blivit mer intressant ifall man hade gjort reklam för den på Riotminds forum, där alla hardcore dod6:are hänger.

Tiden har varit bra dock - jag hade ju klarat mig bra om inte burken kollapsat. Till synes gick det ju också att panikskriva ihop ett äventyr, både för mig och för Zaphod.

På det stora hela är jag nöjd med mitt äventyr, jag hittar en del småsaker jag hade kunnat fixa om jag satt mig och korrläst det i en halvtimme, eftersom jag bytte spår allt eftersom jag skrev de senare delarna. Spelledarpersonsgalleriet hade kunnat utökas, helst med personbeskrivningar och inte bara värden, men det var det som fick stryka på foten när tiden tröt.

Foggmock - som är imponerad av vad Zaphod fick ihop under två timmar, typ.

Zaphod_UBBT

Swordsman
Ilskeurladdning

Sydkrafts elnät består till stora delar av icke isolerade luftledningar. De här luftledningarna löper alltså totalt oskyddade genom skogen. Detta är ett mycket dåligt, men förhållandevis billigt sätt att leverera ström - om man bara ser till grundkostnaden. Om sydkraft från början hade satt upp åtminstonde isolerade luftledningar skulle vi abbonenter ute på landsbygden slippa omkring 90% av alla elavbrott. Därtill har reparationer av de oisolerade luftledningarna genom åren kostat Sydkraft hutlösa mängder pengar.
När det blir stora strömavbrott, till exempel under vintrarna, då snötyngda grenar går emot ledningarna, skickar Sydkraft ut sina reparatörer. De här reparatörerna är inte absolut nödvändiga när det inte är stora strömavbrott, och därför har Sydkraft under de senaste åren sparkat större delen av sitt manskap. Detta är för att tjäna pengar. Och i och med Sydkrafts monopol på elnätet har folk inget annat val än att dras med dessa dåliga ledningar.
Därtill är också Sydkrafts policy helt enligt den klassiska monopolmodellen. I och med att ingen lämnar dem (för då har de inget elnät alls) är alla avtal skrivna så att de egentligen inte har någon som helst skyldighet att leverera ström till folk.

När till exempel ett träd går emot en ledning slås en automatisk utlösare till och bryter strömmen.

Detta ger effekten att om ett träd bara snuddar vid en av de icke isolerade luftledningarna som går igenom skogen i alldeles för trånga ledningsgator bryts strömmen för ett ögonblick, och det tar 30-60 sekunder innan strömmen automatiskt slår på igen.

Idag blåser det som fanken här nere i Småland.

Strömmen bröts när jag precis skulle trycka på post-knappen och skicka iväg ett låååångt svar på dina tankegångar.

Därför följer sammanfattningen av mitt inlägg:

Ja, det var dålig uppslutning runt utmaningen, men vi borde låta utmaningen komma tillbaka. Till nästa gång får vi tänka om och strukturera om lite. Enligt mig bör det nästa gång vara tillåtet att skriva sitt eget monster och låta äventyret cirkulera runt detta.

Roligt att du är imponerad över vad jag fick ihop på de två timmarna. Jag räknade lite på det, och jag skrev i genomsnitt ungefär 115 tecken i minuten under de hundratrettio minutrarna igår. Och då är ändå layout- och pdf-tid inräknad i de hundratrettio minutrarna. :gremsmile:

Hähä, nu ska jag nog läsa ditt bidrag och se om jag blir något imponerad över vad du fick ihop. :gremwink:

Rasmus, som är riktigt förbannad på Sydkrafts sketna monopolpolicy. De håller på att sätta upp isolerad kabel runt om i landet, men det kommer ta lång tid.

Foggmock

Myrmidon
Re: Ilskeurladdning

Sucks to be you. :gremsmirk:

Efter diverse långa inlägg som har försvunnit för mig på ett annat forum har jag för vana att skriva dem i txt-format först, och sen pejsta in dem och sen posta. Dessa forum har haft en mycket instabil finsk ISP sen innan jul, och den ger spontant från sig DNS-fel ett par tre gånger om dagen. Ana frustrationen när man skrivit ett blaffainlägg och får 'PAGE CANNOT BE DISPLAYED' spottat i ansiktet, och trycker F5 desperat för att försöka skicka samma information varvid forumssystemet säger ifrån att man inte ska spamma, och vid detta tillfälle är informationen förlorad för evigt.

Förresten blir det ju ingen Jorgesutmaning om man får göra egna monster, då blir det en Monsterutmaning. Som iofs släpper in fler versioners dod:are, men tappar lite av känslan av det underbara bestiariet till Dod6. Mer reklam på forumen, och helst en notis på Riotminds forum till nästa år, så tror jag att det kan sparka igång bra. Vi kan iofs ha en ny utmaning ganska snart egentligen, denna blev det ju inte mycket av.

Zaphod_UBBT

Swordsman

"Efter diverse långa inlägg som har försvunnit för mig på ett annat forum har jag för vana att skriva dem i txt-format först, och sen pejsta in dem och sen posta. Dessa forum har haft en mycket instabil finsk ISP sen innan jul, och den ger spontant från sig DNS-fel ett par tre gånger om dagen. Ana frustrationen när man skrivit ett blaffainlägg och får 'PAGE CANNOT BE DISPLAYED' spottat i ansiktet, och trycker F5 desperat för att försöka skicka samma information varvid forumssystemet säger ifrån att man inte ska spamma, och vid detta tillfälle är informationen förlorad för evigt."

Håhå, det har jag gjort lääänge *mallgrodar sig* :gremwink:

Förresten blir det ju ingen Jorgesutmaning om man får göra egna monster, då blir det en Monsterutmaning. Som iofs släpper in fler versioners dod:are, men tappar lite av känslan av det underbara bestiariet till Dod6. Mer reklam på forumen, och helst en notis på Riotminds forum till nästa år, så tror jag att det kan sparka igång bra. Vi kan iofs ha en ny utmaning ganska snart egentligen, denna blev det ju inte mycket av.

Visst blir det en Monsterutmaning istället, men jag menade ju såklart att man då ska skriva monster som passar in i den råa Trudvangska faunan. Vad tycker du? Hur skulle man reglera en sådan sak? Jag menar.. Öh, man kan ju inte tvinga folk att skriva saker som passar in i Trudvang och går på Jorges-linjen.

Visst, vi kan ha en ny utmaning snart, men möjligen ska vi fundera lite vidare på hur den ska läggas upp, om det ska vara en monsterutmaning, om man ska komma med mer riktlinjer eller om allting kanske var bra som det var den här gången.

Rasmus

Foggmock

Myrmidon

Håhå, det har jag gjort lääänge *mallgrodar sig* :gremwink:
Sen är du ju modemsnigel också.. :gremwink:

Visst blir det en Monsterutmaning istället, men jag menade ju såklart att man då ska skriva monster som passar in i den råa Trudvangska faunan. Vad tycker du? Hur skulle man reglera en sådan sak? Jag menar.. Öh, man kan ju inte tvinga folk att skriva saker som passar in i Trudvang och går på Jorges-linjen.

Låter som en bra ide. Isåfall kan man ju fortfarande få in folk som inte har Jorges eller som bara spelar andra versioner, eftersom det finns många typer av monster i Jorges kan det inte vara svårt att skriva ett nytt med Trudvangskänsla.

Visst, vi kan ha en ny utmaning snart, men möjligen ska vi fundera lite vidare på hur den ska läggas upp, om det ska vara en monsterutmaning, om man ska komma med mer riktlinjer eller om allting kanske var bra som det var den här gången.

Jag tycker som sagt allt var bra utom att det var så förbannat lite folk med. Det var ju en liten del av begränsningen, att det skulle vara ett monster från Jorges. Annars kan man lika gärna ha vilken äventyrstävling som helst. men en Jorges-Eller-Trudvangsutmaning tycker jag låter bra. Isånafall kan man ju kräva att monstret är NYTT också, och kanske ha med det som en bedömningskategori. Bästa Monster.

Om du ursäktar tänker jag rusa till cykelbussen nu och senare äta midsommarmat med min släkt. Ha en fin helg.

Quadrante

Grisbonde
Re: Synd om Jorgesutmaningen

Jag tycker det är synd att den inte fick samma uppslutning.Jag kom på kvällen innan avslut att jag skulle vilja vara med, men gav upp då jag inte kan läsa Riotmind sida (macproblem?).. och inte läst nånting om DoD sen gigant.. men en äventyrstävling, hur kan man motstå?
Det borde ha varit stor uppslutning runt den!!

Men drar ni igång en till snart.. skicka ett PM till mig, så är jag med !

mvh

Foggmock

Myrmidon
Testa 'inlämningstråd för Jorgesutmaningen' [NT]

NT = No Text

..den ligger för övrigt längs upp och är klistrad. Cant miss it.

BRA!

Bra äventyr Foggmock och Zaphod. härligt att några fick in sina äventyr iaf. själv hann jag givetvis inte färdigt mitt bidrag så jag skickar väll in det lite senare kanske...

//Simon

Foggmock

Myrmidon
Re: BRA!

vadå hann inte? Jag började skriva mitt klockan ett på natten dagen det skulle vara inlämnat, dvs hade jag 23 timmar på mig. skrev kanske sju timmar sammanlagt, spån och bollplankade inräknat. Zaphod började fundera på att vara med två och en halv timme innan det skulle vara inne för att det inte fanns några andra bidrag än mitt. Som han skriver tog det honom två timmar och tio minuter att skriva sitt.

Så skyll inte ifrån dig, pysen. :gremwink:

Re: BRA!

nehe....jag har jobbat på dagarna och sen har jag inte orkat göra nått på kvällarna...och i helgen va det ju midssommar då vill man ju inte sitta framför datan å uggla....

King Kromm

Hero

Ja, det var dålig uppslutning runt utmaningen, men vi borde låta utmaningen komma tillbaka. Till nästa gång får vi tänka om och strukturera om lite. Enligt mig bör det nästa gång vara tillåtet att skriva sitt eget monster och låta äventyret cirkulera runt detta.
Visst borde den det, Vad sägs om augusti? Då hinner jag nog vara med innan min värnplikt! :gremsmile: Den skulle ju kunna dra igång den 1/8 med sista inmlämningsdag 31/8. Så folket kanske kan ha det i bakhuvet(kanske inte precis börja skriva än... Börja den 1/8!!) Och när det är tävling så kanske man borde ha punkter eller så som äventyren skall cirkulera runt, men egentligen e jag emot det. Känns dumt på nått sät...

King Kromm

Hero

Om det ska bli en ny tävling så tycker jag nog snarare att enda egentliga kravet borde vara att få med "trudvagnskänslan", och kanske ha en eller ett par kategorier, exempelvis "bästa äventyr"(dah??) "bästa stämmning" och något mer, kategorier som "bästa monster" eller "bästa slp" och lite sånt kan ju också fa vara med, men känns inte riktigt lika prestige fyllda. Bästa stämmning e ju det som jag helst hade velat vinna i ett sådant fall.

Troberg

Sinister eater

Om det ska bli en ny tävling så tycker jag nog snarare att enda egentliga kravet borde vara att få med "trudvagnskänslan"
Det hade iofs varit rätt kul om alla hade tilldragit sig i samma område, då hade man kunnat utsätta sin spelgrupp för allihopa i en kampanj. Hade varit kul att se hur olika det hade funkat för olika spelgrupper...

Egentligen så tror jag att det hade varit lättare att få bidrag till en tävling för systemlösa scenarios, då har man direkt utökat både antalet potentiella deltagare och antalet möjliga användningsområden.

King Kromm

Hero

Egentligen så tror jag att det hade varit lättare att få bidrag till en tävling för systemlösa scenarios, då har man direkt utökat både antalet potentiella deltagare och antalet möjliga användningsområden.
Men har det då inte noll med drakar och demoner v.6 att göra? (ja, ibland e det kanske onödigt att påpeka det uppenbara, men inte idag). Och sen så gillar jag inte systemlösa äventyr eller friform eller vad man nu ska kalla det, iofs kan man lätt "modda" till det så det passar in till ett system, men ogillat det endå! Dessutom är det ganska svårt att jämföra ett äventyr i 2:a världskriget med ett i star wars miljö eller vanlig fjantasi.

Troberg

Sinister eater

Men har det då inte noll med drakar och demoner v.6 att göra?
Nej, och det var därför man skulle få fler deltagare. Inte alla spelar DoD.

Och sen så gillar jag inte systemlösa äventyr eller friform eller vad man nu ska kalla det, iofs kan man lätt "modda" till det så det passar in till ett system, men ogillat det endå!
Ärligt talat tänkte jag det inte som friform, utan snarare som att man kan använda dem till godtyckligt system.

Det räcker med en plot i stil med att Bosse bandit rövat bort Vilma våp och spelarna får i uppdrag av Vilhelm våpfader att rädda henna. Dock visar det sig att hon frivilligt rymt med Bosse bandit. Osv. Det räcker med att beskriva karaktärerna i allmänna ordalag, tex är Bosse bandit en stilig bandit med glimten i ögat som är skicklig på att fäktas och mästare med bågen. Att anpassa sånt till ett annat system är lätt.

Dessutom är det ganska svårt att jämföra ett äventyr i 2:a världskriget med ett i star wars miljö eller vanlig fjantasi.
Det är lätt att byta miljö. Bosse bandit kanske är rymdpirat, Vilhelm våpfader är mäktig företagsledare, Bosse är bra på ljussabel och blaster och Vilma våp har öronbullsfrisyr.

Sånt gillar jag.