Nekromanti Spontaneous Spell

Necross

Swashbuckler
Nån som vet hur featet Spontaneous Spell funkar egentligen? Om man väljer t.ex. Magic Missile för det, funkar det på en Metamagi-behandlad Magic Missile också (t.ex. en Silent MM på lvl 2)?

Pom

Swashbuckler
Inget bra svar

Jag är för korkad för att efter genomläsning av riktlinjerna för metamagi och featbeskrivningen lösa det här.

Det man kan säga är förstås att featen blir mycket mäktigare om man tillåts spontankasta metamagiska varianter. Det är visserligen en episk feat, men eftersom begränsningen i praktiken försvinner om metamagi tillåts är jag lite inne på att inte tillåta det. Det känns som en sådan där sak som borde ha kommenterats annars.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Med tanke på hur Spontaneous Spell är skriven (min fetstil) …

<blockquote>You may spontaneously convert any prepared spell of the selected spell’s level into the selected spell, just as a cleric channels energy to convert spells into cure spells.</blockquote>
… tolkar jag det som att du måste välja om besvärjelsen ska vara metamagisk eller ej när du tar denna feat, inte varje gång du använder den.

Detta för att en magic missile är level 1 medan en silent magic missile är level 2. (Dessutom går det i linje med hur andra, liknande feats fungerar.)

Alltså:

Om du väljer magic missile (level 1) kan du konvertera vilken som helst av dina memorerade level 1-besvärjelser till magic missile.

Om du väljer silent magic missile (level 2) kan du konvertera vilken som helst av dina memorerade level 2-besvärjelser till silent magic missile.

Necross

Swashbuckler
Mmm. Jag är skeptisk. Undar om man eventuellt kanske skulle orka fråga på WotC-boarden.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Vid närmare eftertanke ...

Lite efterforskning visar att det finns en annan feat som ger ungefär samma effekt – Signature Spell (Forgotten Realms Campaign Setting, s. 37 [3e] och Player’s Guide to Faerûn, s. 43 [3.5]):

<blockquote>Choose one spell that you have mastered with the Spell Mastery feat as your signature spell. You may now convert prepared arcane spells of that spell's level or higher into your signature spell, just as a good cleric can spontaneously cast prepared spells as cure spells.</blockquote>
Här står uttryckligen »that spell’s level or higher« samt »just as a […] cleric«, vilket betyder att det går att tillämpa metamagiska feats men att det då tar längre tid att lägga besvärjelsen.

<blockquote>A cleric spontaneously casting a cure or inflict spell can cast a metamagic version of it instead. Extra time is also required in this case. Casting a 1-action metamagic spell spontaneously is a full-round action, and a spell with a longer casting time takes an extra full-round action to cast.</blockquote>
Texten till Spontaneous Spell hävdar explicit att det bara går att konvertera besvärjelser »of the selected spell’s level« men säger samtidigt »just as a cleric«, vilket förvirrar det hela.

Nu är jag böjd att tro att det är »just as a cleric« som gäller (dvs. det går att tillämpa metamagi om man har förberedda besvärjelser av rätt level) och att den övriga texten bara är slarvigt formulerad. Vore det inte på detta vis skulle nämligen Spontaneous Spell vara ordentligt nerfad jämfört med Signature Spell, i synnerhet med tanke på vilka hiskeliga prerequisites den har.

Bombu

Hero
Re: Vid närmare eftertanke ...

jag tycker också det vore konstigt om man med en epic feat inte fick använda metamagic feats.

i phb finns ett avsnitt som heter just:

spontaneous casting and metamagic.

sorcerers/bards och clerics (med cure/inflict spells) kan använda metamagic på sina spontaneous spells.

därför tycker jag nästan det måste stå uttryckligt att man inte kan göra det, om det nu ska vara så att man inte ska kunna använda metamagic på en spell som man får från sin episka feat.

Det är ju alltid 2 delar på sånna här problem.

1.vad reglerna säger, här tycker jag det är ganska tydligt men inte helt.

2. vad dm i spelgruppen vill köra med. det behöver ju inte vara precis som reglerna.

/bombu

Bombu

Hero
Re: Vid närmare eftertanke ...

Nu svarar jag på mig själv:

så här står det i SRDn på spontaneous spell
Prerequisite: Spellcraft 25 ranks, ability to cast the maximum normal spell level of at least one spell-casting class.
Benefit: Select a spell the character can cast. The character may spontaneously convert any prepared spell of the selected spell’s level into the selected spell, just as a cleric channels energy to convert spells into cure spells.
Special: A character can gain this feat multiple times. Each time he or she takes the feat, it applies to a different spell.
och här står det att man kan kasta den precis som en cleric som channels energy to convert spells into cure spells.

Spontaneous Casting and Metamagic Feats: A cleric spontaneously casting a cure or inflict spell can cast a metamagic version of it instead. Extra time is also required in this case. Casting a 1-action metamagic spell spontaneously is a full-round action, and a spell with a longer casting time takes an extra full-round action to cast.
Det här är hämtat från SRDn som handlar om metamagic feats, spontaneous casting and metamagic feats.

här står det att en cleeric can kasta en cure (spontaneous casting) spell som metamagic, detta ökar casting time någon.

så SRDn (som är en komprimerad och tråkigare form av grundreglerna) ger stöd för att man ska kunna använda spontaneous spell och metamagic.

men som sagt så kan dm välja att tolka detta annorlunda än vad jag gör.

-----------
dante hade ju redan svarat visade det sig, ibland läser man inte som man ska
----------

Bombu