RECENSION Sporangium

Brödbane

Kristallkrönikör
Sporangium är skrivet av @Lemur och är ett hjälpmedel eller "Preppguide" för att skapa nya settings på ett enkelt och övergripligt sätt. Jag har läst Sporangium tidigare när Lemur presenterade texten här på forumet och var positiv även då. Nu kommer en lite mer ingående recension av det drygt 40 sidor långa dokumentet. Det finns att ladda ned här: https://www.rollspel.nu/threads/sporangium.84088/

Ledorden som dyker upp i mitt huvud när jag läser är Klassiskt vacker och Smärt elegans. Rent visuellt känns det som en lärobok man skulle kunna hitta i ett gammalt växthus, lätt solblekt och vältummat på en stenbänk under ett inglasat, storbladigt träd. Layouten är avskalad men med finess. Informationen blandas med sagolika inspirationstexter med fina gamla teckningar. De sistnämnda skulle dock ha kunnat vara fler, då de är väldigt mysiga.Mossan är både en del i världsbygget (kartan) och symbol för det organiska sättet boken hjälper till att skapa nya settings, där varje steg ökar komplexiteten i bygget, precis som ett groende mycelium.

Texten är tydlig och förståelig. Med ett antal enkla steg guidas läsaren till att skapa egna världar. Resten av spelargruppen får också ta del av processen genom Session 0, vilket är brukligt och praktiskt genomförbart med ett par tydliga moment. Själva världsskapandet känns rimligt och fokuserar på det som är viktigt att få med. Jag gillar också att det finns ett specifikt underkapitel som beskriver hur man kan tänka kring absoluta sanningar i settingen, något som jag tror lätt glöms bort av ovana spelledare.

En del som inte berörs är valet av spelmotor för rollspelandet och världen. Det ligger utanför bokens syfte och ska väl inte ligga den till last, men som spelledare så tänker jag att det nog skulle vara ett viktigt moment i att få in på något sätt. Rent generellt så känns det som att fokus är på mer traddiga världar och äventyr med utmaningar och antagonister.

Sista 10 sidorna är tabeller av olika sorter. De kan nog fungera som ett bra stöd, även om de har en övervikt på ganska traditionella fantasy-settings. Resten av Sporangium får mig dock vilja skapa något mer sagolikt, med inspiration av grekiska hjältesagor eller äldre fantastik såsom Naria-böckerna, Gullivers resor och Jules Vernes verk. Det är givetvis fullt möjligt, om man skippar bokens tabeller i slutet och formulerar sina egna slumptabellerna.

Avslutande så skulle jag säga att Sporagium kan vara ett fint verktyg för den SL som är i början av sin bana, typ när man tagit sig igenom sin första startbox och kanske något ytterligare äventyr, men vill utforska egna nya groende världar!