Organ said:
Coolt! Tack för att du gjorde dig ansträngningen att sätta ihop listorna. I alla fall jag har haft stort nöje av dem.
Medhåll! Det har varit riktigt intressant.
Organ said:
Min spontana reaktion på dessa och de tidigare från 80-talet är att 90-talet var fasen så mycket bättre. Nostalgiametallarna får säga vad de vill.
Tack! Jag säger förstås »Det var bättre förr!« av den enkla anledningen att jag själv valde hälften av låtarna till de 80-talslistorna, klart jag gillade dem liksom.
Sen har det förstås med smak att göra: det mesta av den hårdrock från 90-talet som jag lyssnat på är inte så välrepresenterad här. Det har mest varit mer klassisk hårdrock och power metal-dängor i mina lurar/högtalare, medan Draugen och kompanjon drar mer tyngre/mörkare håll. Det är väl där det varit så intressant att lyssna igenom listorna - jag har helt enkelt inte hört det mesta, även om namnen är bekanta.
Gällande listor för 2000-talet... ja, jag vet inte. I ett allt mer splittrat fält blir det svårare och svårare att täcka in nåt med bara 10 låtar per år. Själv skulle jag nog ha följt upp trenden med ganska »mjuka men mörka« band ála Evanesence på något vis, samt nu-metal/crossover. Ville man vara i framkant på den vågen så är det väl på andra halvan av 90-talet man skulle ha börjat förstås, men men... Annars vet jag inte riktigt. Stora delar av hårdrockssvängen utgörs ju av rätt konservativa typer.