Nekromanti [Spotify] Heavy Metal 1990-1999

Här började det hela. Nu fortsätter det i 10 år till med tung och go Heavy Metal!

1990 friges Nelson Mandela efter hela 27 år i buren. Ingvar Carlsson meddelar att man tänker bilda regering med stöd ifrån Vänsterpartiet och Centern. Samt att Öst och Västtyskland återförenas och blir återigen Tyskland.

1990

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Härligt! Ska bli roligt att se vad som komma skall.

När jag kikade på den här listan så var min första tanke »Å, Hell Patrol! Bra val!«... sen kom jag på att jag nog bara hade tyckt Metal Meltdown var ett dåligt val från den plattan. Jag tror Night Crawler och A Touch Of Evil är mina favoriter, men jag ändrar mig säkert om jag lyssnar igenom hela. :gremcrazy:

Jag förstår din mening, det var en helt given platta. Det var det absolut svåraste valet kan jag ju säga, just Night Crawler och A Touch Of Evil samt Hell Patrol var de låtar det stod imellan. Det slutade med Hell Patrol av den simpla anledningen att det är den biten jag har allra flest minnen till ifrån fester och festivaler.

[Spotify] Heavy Metal 1991

1991 var året då det Kalla kriget officiellt fick ett slut. Kuwait kriget både inleds och får ett slut och Gunde Svan och Pernilla Wiberg tar guld i sina respektive sporter, storslalom och längdåkning. Den Svenska riksdagen beslutar att bygga en bro över Öresund. Och den första webbplatsen någonsin skapas på internet.

1991

[Spotify] Heavy Metal 1992

Detta år så upplöstes Sovjetunionen officielt och Selma printas på vår nya sedel, tjugan. Stefan Edberg vinner US Open och Bill Clinton vinner likaså in the US, dock ett presidentval.

Året är förstås 1992 .

[Spotify] Heavy Metal 1993

Det här året delas Tjeckoslovakien upp i Tjeckien och Slovakien. Gudrun Schyman efterträder Lars Werner som partiledare för Vänsterpartiet. Brynäs If vinner SM guld i hockey och den 30 km breda demilitariserade zonen mellan Sverige och Norge, med förbud mot militära anläggningar, tas bort.

Året är 1993 .

[Spotify] Heavy Metal 1994

Det här året får Sverige sitt medlemnummer i EU tillsammans med Finland och Österike. Kurt Cobain tar sitt liv i sitt hem i Seattle. Sverige har ju också grävt guld iunder Fotbolls Vm i Usa, men de hittar endast brons.

Året är 1994 .

[Spotify] Heavy Metal 1995

12 personer dödad i Tokyos tunnelbana då en sk domedagssekt släpper ut giftgasen Sarin. Windows 95 lanseras av Mircrosoft och Expressen avslöjar att dåvarande statsrådet, Mona Sahlin använt sitt kontokort för tjänstebruk till privata inköp, vi talar om den kända Tobleroneaffären.

Året är 1995 .

Organ

Out of time, out of mind
Spontankommentar: Fan va bra! :gremcool:

Vad sedan gäller de enskilda låtvalen håller jag med om de flesta. En del val är lite oväntade men oftast bra. Kul t ex att höra någon annan låt från Cowboys From Hell än Cemetary Gates. Personligen skulle jag nog dock valt en annan Danziglåt, antagligen Her Black Wings. Sedan hade jag nog även plockat Holy Wars från Rust in Peace.

Det är en knepig process att sätta ihop en sån här lista. Man tvingas sålla bort så mycket bra. Om mer plats funnits hade jag gärna sett nåt från Spiritual Healing av Death, Lost Paradise av Paradise Lost samt nåt från Deicides första platta.

Tummarna upp annars.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Re: [Spotify] Heavy Metal 1991

Vad gäller 91:an så finns inget att klaga på. Ett hyfsat smakprov från det årets skörd. Sådant jag personligen saknar är dock låtar från:

- Where No Life Dwells av Unleashed
- Symphonaire Infernus et Spera Empyrium av My Dying Bride
- 1916 av Motörhead

/Anders

Re: [Spotify] Heavy Metal 1991

Det som kommer med är ju sådant man fastnat för. Det är mycket bra som skulle kunnat ha slagit sig in på 91:an. Where no life dwells plattan var ett alternativ faktiskt, minns inte varför den blev bortvald.

[Spotify] Heavy Metal 1996

Det här året blir Göran Kropp blir förste Svensk att bistiga Mount Everest. Kofi Annan väljs till FNs Generalsekreterare, Boris Jeltsin blir president i Ryssland och Sommar OS går av stapeln i Atlanta.

Året är 1996 .

[Spotify] Heavy Metal 1997

Detta år så överlämnar Storbritannien Hong Kong till Kina. Tony Blair har blivit Premiärminister i det överlämnande landet, alltså Storbritannien. Stig Bergling friges efter att ha avtjänat ett 23 år lång fängelsestraff för spionage. Tragiskt omkommer detta år Prinsessan Diana i en bilolycka efter att ha blivit jagad av fotografer.

Året är 1997 .

[Spotify] Heavy Metal 1998

Detta år beslutar EU att införa Euron som gemensam valuta. Två skottlossningar i skolor sker, en i Jonesboro och en i Springfield, Usa, totalt avlider 9 personer och totalt 30 personer skadas. Marilyn Manson får motta kritik för detta från upprörda föräldrar och andra moralrörelser. Lewinsky affären kommer till allmänhetens kännedom och utvecklas till en enorm mediastorm.

Året är 1998 .

I Istanbul så rasar den värsta jordbävningen på över 100 år, 30 000 människor mister livet. Tv-spels företaget SEGA tillverkar sin sista spelkonsol, SEGA Dreamcast. Boris Jeltsin avgår som Rysslands president och efterträds av premiärminister Vladimir Putin. Det Svenska försvaret fortsätter nedskärningarna som pågått under lång tid och fenomenet Reclaim the streets kommer till Sverige.

Året är 1999 .

Och här var det slut. Vore coolt om någon ville fortsätta med 2000-2010!

DeBracy

Draugen said:
Tv-spels företaget SEGA tillverkar sin första spelkonsol, SEGA Dreamcast.
App app! SEGA tillverkar sin sista spelkonsol, Dreamcast. :gremsmile:

Organ

Out of time, out of mind
Coolt! Tack för att du gjorde dig ansträngningen att sätta ihop listorna. I alla fall jag har haft stort nöje av dem.

Min spontana reaktion på dessa och de tidigare från 80-talet är att 90-talet var fasen så mycket bättre. Nostalgiametallarna får säga vad de vill. :gremwink:

Intressant dock detta med en fortsättning med åren 2000-2009. I alla fall jag har jäkligt svårt att hitta en röd tråd i det senaste tiotalets metal. Ligger det för nära i tiden för att dominerande strömmningar ska kunna utskönjas? Eller var det mer konturlöst? Eller är jag korkad?

/Anders

DeBracy

Organ said:
Coolt! Tack för att du gjorde dig ansträngningen att sätta ihop listorna. I alla fall jag har haft stort nöje av dem.
Medhåll! Det har varit riktigt intressant.

Organ said:
Min spontana reaktion på dessa och de tidigare från 80-talet är att 90-talet var fasen så mycket bättre. Nostalgiametallarna får säga vad de vill. :gremwink:
Tack! Jag säger förstås »Det var bättre förr!« av den enkla anledningen att jag själv valde hälften av låtarna till de 80-talslistorna, klart jag gillade dem liksom.

Sen har det förstås med smak att göra: det mesta av den hårdrock från 90-talet som jag lyssnat på är inte så välrepresenterad här. Det har mest varit mer klassisk hårdrock och power metal-dängor i mina lurar/högtalare, medan Draugen och kompanjon drar mer tyngre/mörkare håll. Det är väl där det varit så intressant att lyssna igenom listorna - jag har helt enkelt inte hört det mesta, även om namnen är bekanta.

Gällande listor för 2000-talet... ja, jag vet inte. I ett allt mer splittrat fält blir det svårare och svårare att täcka in nåt med bara 10 låtar per år. Själv skulle jag nog ha följt upp trenden med ganska »mjuka men mörka« band ála Evanesence på något vis, samt nu-metal/crossover. Ville man vara i framkant på den vågen så är det väl på andra halvan av 90-talet man skulle ha börjat förstås, men men... Annars vet jag inte riktigt. Stora delar av hårdrockssvängen utgörs ju av rätt konservativa typer.

Organ

Out of time, out of mind
DeBracy said:
Jag säger förstås »Det var bättre förr!« av den enkla anledningen att jag själv valde hälften av låtarna till de 80-talslistorna, klart jag gillade dem liksom.

Sen har det förstås med smak att göra
Självklart är det så. Anledningen t ex till att jag personligen föredrar 90-talet framför 80-talet är att jag inte har någon som helst nostalgisk koppling till det sistnämda. Jag är född 1969 och har följdaktligen precis åldern inne för klassisk 80-talsmetal. Problemet är bara att när det begav sig så var jag helt ointresserad av den genren. Under den perioden var det nästan bara punk som gällde för min del. Jag minns en gång under det tidiga 80-talet, det borde ha varit 80-81 eller nåt sånt, då jag följde med en klasskompis hem som jag vanligtvis inte umgicks så mycket med utanför skolan. Han skulle prompt spela några av sin storebrorsas plattor för mig som "bara var för jävla asa-bra". Jag minns inte exakt vilka plattor det var men jag har för mig att banden var Iron Maiden och Judas Prist. Jag tyckte de dessvärre var skittrista och de lämnade mig helt kall. Det fanns dock några undantag. I början av årtiondets andra hälft t ex så hörde jag Black Sabbath (visserligen deras 70-talsplattor, men i alla fall) och tyckte att i alla fall de var riktigt bra. Jag hörde även någon tidig Metallica-platta som jag gillade. Jag minns även att jag runt 1987 för första gången hörde Candlemass vilket jag inte hade några problem att ta till mig då de lät som tidiga Black Sabbath.

Så jag började kunna säga att jag gillade genren först när 80-talet slog över i 90-tal. Så de band som var aktuella i början av det årtiondet, Paradise Lost, Unleashed, My Dying Bride, Solitude Aeturnus mfl var de första som jag fick någon större känslomässig koppling till. 80-talet då? Jo, jag har återvänt till det med. Numera gillar jag både Maiden och Judas. Men utan nostalgikopplingen till årtiondet så har det snarare varit fråga om att plocka russinen ur kakan istället för att ta till mig hela klabbet. Jag menar; hur många, med händerna på sina hjärtan, finns det egentligen där ute som gillar Tygers of Pan-Tang eller Killer Dwarfs UTAN att ha gillat dem när det begav sig?

/Anders

Organ said:
Intressant dock detta med en fortsättning med åren 2000-2009. I alla fall jag har jäkligt svårt att hitta en röd tråd i det senaste tiotalets metal. Ligger det för nära i tiden för att dominerande strömmningar ska kunna utskönjas? Eller var det mer konturlöst? Eller är jag korkad?
Jag vet inte om det skulle vara så svårt igentligen. Under den här perioden så skulle jag nog f.ö gå lite mer på vad som stuckit ut ur massorna utöver vad jag själv gillar. Några moderna milstolpar är inte såå svårt att rota fram.

Ska jag ta mig an 2000-talet också kanske?