Nekromanti [Spotify] Låtar om band

Organ

Out of time, out of mind
Inspirerad av DeBracy lägger även jag ut en tom lista att fyllas av hågade forumiter. Temat är "låtar som handlar om andra band". Det kan vara riktiga eller påhittade band. Det räcker dock inte bara med att ett band nämns i texten utan låten ska i första hand handla just om bandet i fråga. Det är en ganska smal genre; personligen känner jag bara till en handfull exempel, men det vore kul att se vilka jag har missat.

Kör hårt! Låtar om band.

/Anders

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Organ said:
Inspirerad av DeBracy lägger även jag ut en tom lista att fyllas av hågade forumiter. Temat är "låtar som handlar om andra band".
Schysst tema! Det blir en liten utmaning. Glöm inte ändra till Collaborative Playlist bara! :gremsmile:

DeBracy

Måns said:
Och Beatles finns inte på Spotify... :gremsmile:
Inte Zappa heller... om nu Joe's Garage hade kvalat: de handlar ju uppenbarligen om en grupp som lirar ihop, men de har bara en låt och inget bandnamn.

Organ

Out of time, out of mind
Låtar har börjat dyka upp, vilket är bra. Ni får dock även gärna kommentera era val i tråden.

/Anders

Mogger

Hipsteranka
Bowie & Boston

Tja, Ziggy Stardust är ju uppenbar, och förutom "fusket" med Sgt Pepper i listan den mest uppenbara bandlåten. Och, Ziggy är inte ett band, men väl frontfigur i Spider from Mars, så jag tycker att det räknas. :gremsmile:

Rock n Roll Band med Boston handlar om ett Rock n Roll-band, helt enkelt. Men vi får aldrig veta vad de heter.

DeBracy

Organ said:
Låtar har börjat dyka upp, vilket är bra. Ni får dock även gärna kommentera era val i tråden.
Val och val... jag har bara slängt in de jag kommit på än så länge.

Jag har aldrig funderat så djupt över vad »Bennie and the Jets« är för nåt gäng, men efter en titt på texten så måste det ju vara ett band. Därför åkte den med, givetvis direkt från albumet den kommer ifrån. Tidig sjuttiotals-Elton är helt klart min favorit-Elton.

Även om inte The Beatles finns på Spotify själva så finns ju deras låtar. Vips så åkte alltså »Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band« med, i en version med Bill Cosby (!). Jag snubblade över den i en samling med Beatles-låtar framförda av diverse jazz/blues/soul-artister från Atlantic och Warner, betitlad Glass Onion.

Sist av låtarna jag lagt till än så länge är Creedence gamla »Down on the corner« som jag förstås harvat i coverband under några års tid. Måste säga att Willie and the Poor Boys har en rätt skön sättning. :gremsmile:

DeBracy

Re: Bowie & Boston

Måns said:
Tja, Ziggy Stardust är ju uppenbar, och förutom "fusket" med Sgt Pepper i listan den mest uppenbara bandlåten. Och, Ziggy är inte ett band, men väl frontfigur i Spider from Mars, så jag tycker att det räknas. :gremsmile:
Klart Ziggy måste räknas, hela texten är ju ur en bandmedlems perspektiv och pekar ju också mot att det blev som för t.ex. Alice Cooper: frontmannen blir bandet, oavsett det var tänkt så eller inte.

Organ

Out of time, out of mind
Re: [Spotify] Låtar om band (ot)

DeBracy said:
Tidig sjuttiotals-Elton är helt klart min favorit-Elton.
Samtycke! Tumbleweed Connection kan mycket möjligt vara tidernas bästa pop-platta.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Re: Bowie & Boston

DeBracy said:
Måns said:
Klart Ziggy måste räknas, hela texten är ju ur en bandmedlems perspektiv och pekar ju också mot att det blev som för t.ex. Alice Cooper: frontmannen blir bandet, oavsett det var tänkt så eller inte.
Absolut! Den låten var en av dem jag hade i huvudet när jag kom på temat.

/Anders

Räknas det om en låt handlar om sångaren i ett band och som idag utöver detta också är soloartist? Artisten i fråga nämns inte vid namn, men den handlar klart och tydligt om denna artist.

Organ

Out of time, out of mind
Draugen said:
Räknas det om en låt handlar om sångaren i ett band och som idag utöver detta också är soloartist? Artisten i fråga nämns inte vid namn, men den handlar klart och tydligt om denna artist.
Det kan väl funka. Är det You´re So Vain med Carly Simon?

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Draugen said:
Nope, men du kan ju kolla in låten och gissa vem den handlar om :gremwink:
Jag fick lov att tjuvtitta på wikipedia. Det var en liten bit poptrivia jag inte kände till tidigare men som nu är arkiverad. Tack för den.

/Anders

Foggmock

Myrmidon
Det borde gå att hitta ett gäng inom hiphopgenren, men jag är osäker i vilken utsträckning de finns på Spotify. Svenska Akademien är representerade men inte tillräckligt väl. Får kika på det imorgon, måste sova snart.

EDIT: The night Hank Williams came to town med Cash borde kvalificera.

Sodivra

Champion
Artister räcker inte? Sage Francis har gjort en dödsskön låt om Johnny Cash. Åh, det finns redan en låt med Johnny, det passar ju asbra. :gremsmile:

Mukwa

Swashbuckler
Min första spontana tanke var "Shit! Det finns ju mängder!" men nu vettefasen om jag faktiskt kan så många.
Som jag tolkade det måste det handla om andra band, inte låtar som handlar om samma band som skrivit låten?
Får det handla om artister, eller är det bara band?

Vi fortsätter att spela rock'n'roll men vi håller på att dö - Nationalteatern
Ulf Dagebys fiktiva "jag" och någon Roffe har helt klart ett band ihop...

The Haters - Thåström
Handlar om Ebba Grön (i tidernas begynnelse kallade de sig "The Haters") Jag tycker att det räknas, eftersom det är en låt från en soloplatta och varken The Haters eller Ebba Grön finns ju längre.

Annars är ju Friends - Backyard Babies ett lite intressant bidrag. Den handlar om Backyard Babies men den är skriven och framförd av Joey Ramone, Nina Persson, Danko Jones, Kory Clarke, Michael Monroe, TYLA och förvisso även Nicke Borg (Sångare i Backyard). Jag lade till den, du får väl ta bort den om du tycker att det är fusk :)

DeBracy

IYKK nämnde två klockrena låtar som borde in på den här listan när vi pratade skit igår, så jag har petat in dem. Det är fråga om Magnus Ugglas »Balladen om 70-talets största rockband«, samt Albert Hammonds »The Free Electric Band«. Den sistnämnda fick visst liv på svenska också.