Nekromanti Språk på forumet

w176

Förlorad dotter
Okej, nu kommer säkert en hel del människor bli sura på mig och ansa arr jag är en hemsk språkrasist och fascist. Men som sagt, rollspel.nu är ingen demokrati utan en fascism eller adminokrati kanske och det gör inte så mycket om folk blir putt på mig.

På detta forum har vi en hel del medlemmar från andra nordiska länder, Danmark, Finland, Norge och Skåne. Snart borde vi väl få vår första islänning eller grönlänning också. Det finns en del av dessa medlemmar som förståligt nog föredrar att skriva på sitt eget språk men saken är den att jag inte vill läsa det och det finns nog fler. De flesta tycker det är svårt att läsa på danska, man har ingen rutin på det, tappar alla nyanser i sin grova översättning och det är allmänt trögt att läsa.

Därför har jag det kanske det kanske inte helt okontroversiella förslaget att vi begränsar de godkända språken till svenska och engelska.

Svenska är uppenbart var för det ska vara officiellt språk och engelska vill jag ha som det för att dels alla skandinaver i regel klarar av att utrycka sig ganska utförligt och nyanserat på det och har stor vana av att läsa det. Det är bra mycket lättare att förstå än danska, bokmål eller nynorsk och definitivt lättare än finska, isländska eller grönländska också.

/Elin blir frusterad på andra skandinaviska språk och flätro som inte blir rätt

Olle Linge

Snigel
Håller inte med...

Därför har jag det kanske det kanske inte helt okontroversiella förslaget att vi begränsar de godkända språken till svenska och engelska.
Personligen är jag ett stort fan av det engelska språket, men jag tycker verkligen inte att det hör hemma här på forumet. Det är inte ett engelskt diskussionsforum. Hur ser det ut nu med att posta på engelska? Folk gör det väldigt sällan, de enda gångerna jag har sett det är när folk citerar ur engelska texter och då tycker jag det kan vara okej.

Aneldningen till att jag INTE vill att folk skriver på engelska i kommentarer eller i resonemang, är att alla faktiskt inte hänger med. Den här sidan är väl inte bara till för de som lärt sig engelska i skolan? Det finns många forumiter som inte är tillräckligt gamla för att ha hunnit lära sig ordentlig engelska. Det kommer dessutom bli väldigt jobbigt att ha en diskussion där hälften pratar engelska och hälften svenska, speciellt om alla inte förstår varandra.

Jag själv har inga problem att läsa norska. Danska är lite knepigare. Finnska och isländksa är en helt annan sak, jag tor inte någon skulle få för sig att posta på dessa språk eftersom sidan faktiskt är på svenska. Jag tror att de flesta klarar av att läsa norska också, även om det förstås kräver lite mer.

Alltså, jag ser mycket hellre att folk skriver på norska än på engelska, eftersom språken går att blanda utan att det skär sig rejält. Dessutom behöver man inte lära sig norska i skolan för att begripa sig på det. Jag förstår förstås vad du menar, men jag tycker att om vi nu ska förbjuda vissa språk på forumet, då ska alla språk utom svenska bort, med grund i det jag sagt ovan.

w176

Förlorad dotter
Re: Håller inte med...

Eftersom vi har skolplikt i Sverige och haft en utbredd engelska undervisning för alla upp till och med de som är 50-60 års ålder idag har goda kunskaper i engelska. De flesta rollspels som diskuteras är på engelska osv.

I regel har folk lättare att läsa engelska än danska eller norska och därför anser jag rent krasst att det därför det är bättre att folk som har ett annat modersmål än svenska hällre skriver på engelska än danska och norska.

Exakt samma argument att "Alla inte hänger med" är betydligt mer gällande för norska och danska än för egenskap med tanke på det klientel vi har på forumet (dvs. Folk som har fått en ganska omfattade engelska undervisning, vilket på förståelse sidan troligtvis räcker mer än väl för även de yngsta forumniterna) Kommer det helt plötsligt en massa 65 åringa rollspelare och aldrig har lärt sig nog engelska för att kunna begripa ett svar på engelska (vilket denna själv kan besvara med svenska om hon känner för det) då kan vi väl ta den frågan om det är diskriminerade att rekommendera utländska forumniter att använda engelska istället för sitt modersmål.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag förstår vad du menar. Faktum är att jag inte läser inlägg som inte är på svenska.

Engelska skulle jag nog läsa och jag håller med dig om att engelska är lättare att förstå (eller det går åtminstone snabbare att läsa) än t.ex. norska.

Fast jag vet inte om vi skall förbjuda inlägg på lydrikenas språk. Gör som jag istället, skit i att läsa dem.

/Vulf

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ja och nej

Jag håller med om att det är jobbigt och svårt att läsa inlägg på norska och danska och att det faktum att det används gör att folk missförstår varandra mer än vanligt, däremot håller jag inte med om att något språk ska "förbjudas". Visst, forumet och sidan är på svenska, men så länge det är språk som faktiskt går att förstå någorlunda så måste jag tycka att det är okej. Det står mig som läsare fritt att bestämma ifall jag vill ägna min tid åt att klura ut en inlägg på norska eller danska, eller om jag vill lägga tiden på något bättre.
Så så länge vi kan förstå vad som skrivs så kan det få hållas. Norska, danska och engelska känns liksom likställt vad det gäller förståelse. Om det däremot skulle komma någon och skriva på flamländska eller östgötska (för att ta två exempel :gremwink: ) som är omöjligt att förstå, så skulle jag också protestera.

Olle Linge

Snigel

Eftersom vi har skolplikt i Sverige och haft en utbredd engelska undervisning för alla upp till och med de som är 50-60 års ålder idag har goda kunskaper i engelska. De flesta rollspels som diskuteras är på engelska osv.
Det är skillnad på att ha läst några år engelska i skolan och faktiskt använda språket till att diskutera rollspel. Den kunskapen en vanlig svensk besitter i engelska kanske räcker för att prata okej enngelska, se på filmer och sånt, men det räcker INTE för att diskutera en del väldigt konplicerade saker som ibland dyker upp på forumet.

Vi tar ett exempel, som inte alls har något med personen att göra. Rising tycker jag skriver bra inlägg och även om de ibland är för långa för att jag ska ta mig tid att verkligen ta dem till mig, så är det nästan alltid bra språk. Om han skulle börja skriva på högtravande engelska istället, skulle jag fortarande tycka att det var intressant och läsa med ungefär samma intresse.

MEN, att läsa sådant på engelska klarar de som läser mycket engelska annars, i skolan, i rollspel, på nätet, i böcker. De andra gör det inte. Det vore att överskatta folks förmåga, tror jag.

Som svar till det andra du säger, hävdar jag fortfarande att det i så fall är bättre att ta bort alla andra språk. Det finns redan så många engelska rollspelssidor.

Nu tycker ju inte jag att det är något problem i dagsläget, så jag vill nog inte ändra på något alls, men det framgick nog i första inlägget :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
På detta forum har vi en hel del medlemmar från andra nordiska länder, Danmark, Finland, Norge och Skåne. (snip) Därför har jag det kanske det kanske inte helt okontroversiella förslaget att vi begränsar de godkända språken till svenska och engelska.
OK, som skåning till nationaliteten så känner jag mig utpekad och diskriminerad här. Om det här förslaget går genom så känner jag mig tvingad att plocka upp min skånska fana (jo, jag har en sådan) och leda mina landsmän på forumet i en jihad mot serverhallen.

Det sagt så tycker jag iofs att det är knöligare att läsa främmande språk som norska, danska eller svenska, men inte värre än att jag kan hantera det. Det är mest en fråga om att vilja. Jag pratar inte tyska (har bara studerat det i två år), men läser det relativt obehindrat. Jag har inte studerat spanska, portugisiska, italienska eller holländska, men kan ändå knaggla mig genom text på de språken ganska lätt.

Jag säger som en bekant landsman till mig brukar säga när folk inte uppfattat vad han sagt på skånska: "Här gäller det fan i mig att höra upp!". Det brukar visa sig att de faktiskt hör vad man sagt när de tänker efter och anstränger sig lite.

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Om han skulle börja skriva på högtravande engelska istället, skulle jag fortarande tycka att det var intressant och läsa med ungefär samma intresse."

Men är det inte upp till var och en av skribenterna på forumet att göra sig förstådda? Skriver man på högtravande engelska så får man ju skylla sig själv om ingen förstår, och det gäller ju inte bara engelska utan högtravande på alla språk, vare sig det gäller svenska, katalanska eller romani.
Ska man ta bort allting som är svårt att förstå, får vi nu dumpa en hel del av de orden som används här. Eskapism, resignation och sådant är inte något som en genomsnittlig tolvåring vet vad det är heller.

Troberg

Sinister eater
Dessutom

Aneldningen till att jag INTE vill att folk skriver på engelska i kommentarer eller i resonemang, är att alla faktiskt inte hänger med. Den här sidan är väl inte bara till för de som lärt sig engelska i skolan? Det finns många forumiter som inte är tillräckligt gamla för att ha hunnit lära sig ordentlig engelska. Det kommer dessutom bli väldigt jobbigt att ha en diskussion där hälften pratar engelska och hälften svenska, speciellt om alla inte förstår varandra.
Om man svarar på ett danskt eller norskt inlägg så vet man att det är relativt säkert att svara på svenska. Det vet man inte om man svarar på ett engelskt.

Olle Linge

Snigel

Det är klart att det i slutändan är upp till dem som skriver att göra sig förstådda, men jag tycker du har fel när du säger att de får skylla sig själva. De får de ju, visserligen, men vi som inte förstår vad det står i inlägget blir ju inte berikade på något sätt, även om det kanske är fenomenalt intressant och då lider vi också av det.

Fast vi står fortfarande på samma sida här, jag tycker inte heller vi ska förbjuda något språk. Det jag sade var att OM vi sk nu nödvändigtvis ska förbjuda något språk, förbjud alla språk. Men det vill jag alltså inte. Eh, blev det rörigt nu? :gremconfused:

rax

Swordsman
Re: Språk på forumet är skribentens ensak

Ursäkta, men förslaget och samtliga svar nedan missar den mest väsentliga punkten - vad säger att forumets utländska skribenter kan formulera sig korrekt och förståeligt på engelska? Och än viktigare - vad säger att de kan förmedla de språkliga nyanser på engelska som de kan på det egna språket? Ska deras inlägg behöva bli fattigare och (i deras ögon) sämre för att de förbjuds skriva på norska eller danska?

Många svenskar kan läsa skriven och förstå talad engelska, men när de själva ska formulera sig i tal eller skrift blir resultatet klart mycket sämre. Finns det anledning att tro att danskar och norrmän skulle var i en annan sits? Enligt min erfarenhet är svaret ett klart och tydligt nej.

/Rax, som tycker att andelen danska och norska inlägg är så pass liten att detta är ett icke-problem

Ackerfors

Alas, your rapids!
Förbjud all kommunikation!

"Det jag sade var att OM vi sk nu nödvändigtvis ska förbjuda något språk, förbjud alla språk. Men det vill jag alltså inte. Eh, blev det rörigt nu? :gremconfused:"

Ja, helt klart. :gremgrin:

"Det är klart att det i slutändan är upp till dem som skriver att göra sig förstådda, men jag tycker du har fel när du säger att de får skylla sig själva. De får de ju, visserligen, men vi som inte förstår vad det står i inlägget blir ju inte berikade på något sätt, även om det kanske är fenomenalt intressant och då lider vi också av det."

Jo, men jag vet inte om jag ser det som ett problem på samma sätt. Om person X inte bryr sig om att folk ska förstå vad han skriver, så har ju inte X något som helst intresse av att berika folket som läser på forumet med sina kunskaper utan sitter egoistiskt(?) och ruvar på dem själv. Det är klart att folk som inte förstår inte blir berikade då, men jag nöjer mig med en tyst dumförklaring av personen och sedan får det vara bra. Jag har bättre saker för mig än att försöka förstå något som inte skribenten vill att man ska förstå.

"Fast vi står fortfarande på samma sida här, jag tycker inte heller vi ska förbjuda något språk."

Jadå, vi är väl på ungefär samma linje. :gremsmile:

Olle Linge

Snigel
Ojsan!

Det jag sade var att OM vi sk nu nödvändigtvis ska förbjuda något språk, förbjud alla språk. Men det vill jag alltså inte. Eh, blev det rörigt nu? "

Ja, helt klart.
Eh, jag menade förstås förbjuda alla språk, utom svenska :gremsmile: Tänkte att det kanske framgick, men nejdå. Dä har nog mä den dära ÖchÖtskan å gÖra.

w176

Förlorad dotter
Okej, okej

*rullar över på rygg, blottar stupen.*

Okej då jag ger mig...

Jag förstår egentligen, och skrev inlägget provokativt bara för att vara provokativt bara för att vara provokativ.
Jag stör mig på norskan och danskan och skulle själv hällre se halvkass ungenska än det men det är bara jag. Och det var värt ett försök i alla fall, men det är ingen ide för mig att stånga pnannan blodig på det.
Jag får väl tröggala mig igenom mess på jobbig danska. (det gör faktiskt inte så mycket om jag ska vara helt uppriktig)

Johan K

Gammal & dryg
Tjaa, inte för att avra sån.. en jag stör mig inte så välldans mycket på om det är danksa, norska eller engelska.. man får helt enkelt kobcentrera sig lite & göra det bästa av saken..
Men sen att det enklare att läsa ett inkägg på svenska, det går ju inte att förneka ju.

/ Johan K, som funderar på att avskaffa sommarvädret

Bunny

Crazy like a fool
"Men som sagt, rollspel.nu är ingen demokrati utan en fascism eller adminokrati kanske och det gör inte så mycket om folk blir putt på mig."

Varför tycker jag alltid att jämförelser mellan forumet och olika styrelseskick haltar betänkligt? Kanske för att likheterna mellan ett alldeles frivilligt internetforum och en suverän stat är så mycket mindre än vad vissa vill göra gällande. :gremsmile:

"Snart borde vi väl få vår första islänning eller grönlänning också."

Okej, jag hoppas att du märker att din egna provokation haltar här. Isländska har hunnit bli så pass olikt de andra nordiska språken efter 1000 år att inte bara "vi svenskar" på forumet skulle ha stora problem att förstå den i skrift, danskar och norrmän skulle ha det med. Grönländskan i sin tur skiljer sig så kapitalt att det inte skulle gjort någon skillnad om skribenten skrev på arameiska - ingen "vanlig svensk" skulle förstå det (nu kommer säkert Trobes och säger att han nog skulle kunna sätta sig igenom arameiska - "det tar bara lite längre tid". Kontentan är väl att Trobes inte klassas som "vanlig" :gremwink:).

"Därför har jag det kanske det kanske inte helt okontroversiella förslaget att vi begränsar de godkända språken till svenska och engelska."

Det tycker jag bara är dumt. Varför ska vi visa mindre tolerans mot andra språk än mot felstavningar och slarvig svenska? Är våran heliga strävan mot "läsförståelse" verkligen så helig? Särskilt då skribenter som Tomas, Ioltabaoth och Quan'talis (läser ni inte att han bryter på finska?) är så pass välartikulerade, med bra språk och (oftast :gremwink:) intressanta inlägg. Det vore synd om dessa sökte sig till internationella, engelska, forum - och varför skulle de inte göra det om de förlorar möjligheten att uttrycka sig på sitt modersmål? Nej, jag fördedrar att visa samma tolerans mot Erik Svensson, 10 år, som skriver tre meningar långa inlägg på en halvtimme, som Magne Skryder, 35, professor i babylonisk mykologi på Kong Olafs Universitet i Oslo. De tillför båda något till forumet.

Sedan finner jag allt för ofta att denna ovilja till att läsa andra skandinaviska språk är rätt så ogrundad. Visst tar det lite längre tid, men det borde egentligen inte innebära några större problem att sätta sig in i en vanlig text på danska eller norska. Sedan är det en utmaning också. De som inte antar den tycker jag förlorar mycket.

Är det inte possitivt att danska och norska skribenter söker sig hit? Jag tycker det. Jag ser gärna mer forumiter därifrån. På så sätt blir inte wrnu bara sveriges största och bästa rollspelssite, utan skandinaviens - för vi utklassar säkert de andra som finns i dessa länder. :gremsmile:

Vi borde känna oss smickrade. Varför begränsa oss när vi kan arbeta mot bättre ömsesidig förståelse och kännedom?

Jag skulle bara avsky att se en tråd låst med meddelandet "Tråden låst pga otillåtet språk. Läs reglerna." Usch!

G

Guest

Guest
Kanske istället

Det vore väl bättre att om någon skriver på annat språk än resten av tråden så förklarar man lite mer, så att språket inte blir lika otydligt.

Frågan är bara hur man får ut det till folket, detta gäller nämligen svenskar som svarar på t.ex. norska inlägg.

Troberg

Sinister eater
nu kommer säkert Trobes och säger att han nog skulle kunna sätta sig igenom arameiska - "det tar bara lite längre tid"
Nope, jag är helt ställd inför det. Jag har till och med svårt får så pass närliggande språk som grekiska.

Kontentan är väl att Trobes inte klassas som "vanlig"
Det hoppas jag verkligen inte, hur hemskt skulle det vara! Vanlig är ju så tråkigt det kan bli.

Särskilt då skribenter som Tomas, Ioltabaoth och Quan'talis (läser ni inte att han bryter på finska?) är så pass välartikulerade, med bra språk och (oftast ) intressanta inlägg.
Japp, håller med. Jag har haft många mycket givande diskussioner med Tomas, även om vi mest ser olika på saker och ting.

Ymir

Liten kantbaron
Jag tycker danska och norska är lättare än engelska, och isländska, färöiska, grönländska och akallasamiska faen så mycket behagligare att titta på, även om jag i de två senare fallen inte begriper ett ord. Vi bor i Sverige - man kan förutsätta att alla begriper våra mest närbesläktade språk, medan att rakt av förutsätta att alla förstår engelska utmärkt...är att ha lite för höga tankar om det svenska skolsystemet i min bok.

Antingen tillåter vi enbart svenska, eller alla språk som en svensk skäligen kan anses förstå (och därom råder tydligen delade meningar). Men att förbjuda danska och norska men inte engelska vore enbart bisarrt.

- Ymir, tycker till

Ceram

Hero
läsning

Jag inbillade mig att jag har stora problem med att läsa danska och norska. Efter att ha anlyserat problemet i ett par minuter kom jag på hur det kanske ligger till i mitt fall.

När jag läser svenska tittar jag lite på orden plockar fram ett ord i huvudet som ser nästan likadant ut och gissar vad texten betyder. När jag läser Danska måste jag läsa all bokstäver, uttala ordet i huvudet och sedan koppla till ett ord jag kan på Svenska. Det senare tar givetvis mycket längre tid och omöjliggör skummläsning vilket ofta leder till att jag inte orkar läsa alls. Om jag tränar skulle hastigheten givetvs öka ganska snart med det är ju jobbigt :gremtongue:.

Engelska däremot inbillar jag mig att jag kan läsa det mesta texterna på i hyfsad hastighet. Jag har då och då fått för mig att läsa en rollspelstext någon länkat till och jag fattar plötsligt inte vad det står. Det dyker upp massa ord jag inte förstår eftersom rollspelsspråk är ganska högtravand eoch jag bara kan den typ av engelska som pratas i amerikanska tvserier.

Vi slår samman svenska-, norska- och danska akademien. Inför gemensam stavning på alla ord och ser till att alla nya ord införs i alla tre länder. Ersätter ö med ett o med streck igenom (dumma de som ändrade nu kan vi ju inte ha samma tangentbord :gremfrown:). Då finns inte längre problemet. Tyvärr kan det knappast bli färdigt innan språkreform 2015.

/Ceram, som skulle placerat poängen med inlägget i fjärde stycket om det funnits någon.