Nekromanti Språk

destrukt

Veteran
När vi spelar så struntar vi i vilket språk som alla talar ex att dvärgar kan tala med en tirak eller alv ( alla kan tala med alla!)

I och med att rp brukar vara olika raser så vore det ju skittråkigt om man inte kunde tala ned varandra

Hur gör ni när ni spelar och vad tycker ni om detta?????

Skelander

Veteran
Vi spelar inte så, det tar bort hela idén med olika kulturer och språk och då även mystiken med att resa till andra länder...
Om RP är av olika raser så tvinga dem att köpa en gemensam språkfärdighet.

Rikard
---
"A real American only need one finger..."
Al Bundy

Krille

Super Moderator
Ytrikiska

"Hur gör ni när ni spelar och vad tycker ni om detta?????"

Vi brukar skaffa någon gemensam språkfärdighet till våra rollpersoner, oftast det lokala språk som talas i landet som äventyren utspelas i, och hittar på något lämpligt svepskäl för att vi alla kan tala det språket. Sedan brukar alla som spelar folk som inte har det lokala språket som modersmål ha en hejdlöst skev svenska i sitt tal, både vad gäller uttal, grammatik och ordförråd.

Det kan mycket väl hända att vi hänger upp oss på ord som vi låtsas förväxla med andra - "fisksås" kan till exempel förväxlas med något helt annat och mycket obscent - eller så begriper vi inte vissa ordspråk och idiom utan kräver någon slags förklaring. Likadant med ordvitsar - det är skitkul att sitta och hålla masken när någon i gänget drar en ball ordvits som man själv tycker är hur kul som helst men rollpersonen inte fattar, och sedan begära en förklaring av ordvitsen.

Kort sagt, vi låter språkförbistringen liva upp spelet lite.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

smaffy

Hero
Re: Ytrikiska

tufft.. =o)
så långt går inte vi.. allihop brukar enkelt och lätt komma från ungefär samma platts och förstår varandra nästan hur bra som hellst. fast, detdär med att låtsas som att man inte förstår verkar ju skitkul! så ska nog jag göra min nästa rollperson.. "ursack. jag foerstår ick. vill du vaera vaenlig att beraetta ig´n?"

tänk om de andra nappar och gör likadant.. oj vad kul =o)

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]

smaffy

Hero
eller så kan man skippa att lära ut. jag har hört att man kan stoppa ner en nästintill pank människa nånstanns där den inte förstår språket, tre månader senare kan personen prata någotsånär bra inhemska..

så kan det juh gå med rollpersonerna. de träffas och försöker prata, men så kan de nästan inte göra det pga. att de förväxlar ord etc.. efter ett tag kommer hela spelgruppen snacka nån blandning av alla språken.. och då kanske ingen annan förstår dem! =O)

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]

Helmgast
Lär dig språk, det är bra

Just nu är det så att jag tolkar från heneaalven (ja, hon är skitsur hela tiden, eftersom dvärgen kommenderade två trukher att slå ner henne. De bet av hennes ena öra. Senare i äventyret högg en rövare av det andra örat...) till drezindvärgen (och jag förvränger när det behövs). Vill jag prata med trukhen så får Drezindvärgen tolka till honom.

Gruppen är som gjord för att någon skall håla ihop den och det gör jag lagom bra. Jag kan ashariska, mûhadinska och rukh flytande. Jag är bra på jargiska och kan lite (5) felya nari. Väldigt bra att ha.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.

Baron Marak

Swordsman
Erfarenhetspoäng?

Menar du inte valfria färdigheter?

Obildade personer är roliga i sin äventyrsgrupp. Då får man göra sitt bästa med att förklara saker för dem. Men de roligaste är omedvetna muckare (Sådana som frågar en Forier från vilket negerla...öhh land han kommer ifrån osv).

Focii är för mesar!

Re: Lär dig språk, det är bra

Fumkar faktiskt mycket bra.

Ex: Trukh "jag vill supa mot den fjolliga skiten som påstår att han är av hankön trots att den lilla skiten inte ens har en präktig päls"
Drezindvärg "trukhen vill supa mot den fega lilla kamorianen i hörnet. Inte för att jag tror att han klarar en kvart mot Doxs här, han är ju trots allt uppvuxen av de fjantiga fula alverna och de tål inte ens saft"
Människa (avatarex)"trukhen vill supa mot kamorianen, men tror inte att han klarar sig särskilt bra mot honom"
Heneaalv "trukhen vill supa mot dig men dvärgen avråder dig"
Kamorianen "hälsa trukhen att jag avböjer, och tacka dvärgen för varningen"

Titta, alla glada och nöjda. Fast trukhen drev ett tag med kamorianen som dock inte fattade ett dugg.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Johan K

Gammal & dryg
Tjaaa, finns det inte nått basic-språk som alla pratar..

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>

Helmgast
Re: Lär dig språk, det är bra

Ja, men numera kan jag prata med kamorianen direkt, så det har blivit lite enklare. Han och jag har pluggat jargiska.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.

Virocon

Swordsman
Det varierar med SL. Jag brukar tvinga dem att skaffa en (dyr) tolk./images/icons/laugh.gif
Annars är det bara vissa som förstår dem. Vad då, det är ju realistiskt? Hursomhelst så bör man inte låta dem kunna läsa sådant de inte förstår. Då blir det genast jobbigare då de ska börja höja färdigheter och saker.

Johan K

Gammal & dryg
Haha !

Otroligt roligt !!!! /images/icons/smile.gif

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>