Nekromanti Språkets spridning

Rickard

Urverk speldesign
En sak slog mig ang. Ereb Altor.
Det finns en mängd olika människospråk men bara ett alvspråk och ett dvärgspråk. Hur kommer det sig?

Är det för att dessa raser lever så mkt längre att språket inte ändras pga längden mellan generationer?
Svartiskan med dess svartfolk som har samma livslängd människor har också olika språk men det antog jag innan att som att de inte hade ett riktigt språk utan hittat på allt eftersom de behövde ord.

Är det likadant i DoD6?

/[color:green]Han</font color=green> som antagligen svarade på sin egen fråga

Sodivra

Champion
Alver och dvärgar är ju allmänt "stabilare" än dom slarviga människorna som ränner runt och utarmar naturen.. /images/icons/wink.gif

Det ska väl hjälpa den "imagen", människorna är föränderliga, alverna och dvärgarna är uråldriga och konservativa. (Inte nödvändigtvis i negativ mening.)

/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\

Herr Ågren

Veteran
Tja, jag tycker nog att faktiskt också alvers och dvärgars språk egentligen borde vara splittrat i åtminstone olika dia- och sociolekter. I "ursprunglig" Tolkien-influerad fantasy kanske de icke-mänskliga raserna utgjorde väl sammanhållna grupper med en homogen kultur och social struktur. Men i DoD4, t.ex., efter utgivandet av Monster-boxen och modulen Alver, har ju åtminstone alvrasen delats upp i så många olika undergrupper som lever så fullkomligt åtskilda (hur mycket kontakt kan t.ex. en gråalv och en grottalv ha?) att det vore löjligt ifall alla dessa bevarat exakt samma språk genom historien. Enda någorlunda rimliga förklaringen vore i så fall som redan nämnts deras långa ålder.

Förresten vet jag inte vad jag menar.

Mvh
Herr Ågren

Shaggy

Swordsman
Jag är rätt övertygad om att det nästan uteslutande beror på lathet från spelmakarnas sida, särskilt med tanke på att språken enbart heter "alviska" och "dvärgiska". Det är jobbigt nog att hitta på en massa språk för människorna.

Zizop

Swordsman
Jag förstår att dvärgarnas språk inte ändras - kan inte hända så mycket i språket om man umgås mycket med sten. De är ju inte speciellet snabba de heller./images/icons/laugh.gif

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Nja, alviska heter faktiskt satenu. Sedan har dvärgarna flera språk, men det allmänna dvärgaspråket heter gryndur. Om man ser innan Ereb Altor hade ju människorna bara sitt "allmänspråk".

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby

Legioth

Swordsman
Allmänspråket är en extremt bekväm lösning på problemet med att "uppfinna" olika språk. Och så har det ju fungerat här i Europa de senaste 2000 åren. I början var det romanrna som domminerade, och man talade latin paralellt med modersålet i de länder som romarna tagit över.
Sedan kom det en tid av kaos, då man knappt höll någon kontakt riken emellan. Därefter började handel blomstra, främst i Italien och de flesta som rörde sig utanför sin hembyn kunde årminstone lite italienska, sedan kom franskan, och idag är det engelskan som är ett allmänspråk. (det är helt onödigt att kritisera mig för mina historiska kunskaper eftersom det är principen som räknas...)

Att språken inte skulle utvecklas enligt samma mönster i DoD världen tycker jag är ganska oligiskt. Självklart talar inte varje bonde allmänspråket flytande, men alla handelsmän och adelsnobbar gör det. Handelsmännen för att det är praktiskt att alla talar ett språk och snobbarna för att det är... snobbigt.

Utvecklingen har antagligen varit likadan för alver och dvärgar, men eftersom de inte är lika oroliga av sig, så är det samma språk som har varit allmänspråk hela tiden. Det är de språken som är kända som alviska och dvärgiska. Men då det t.ex. bara är alver från samma område / stam närvarande så talar de sitt eget språk. Att sedan alla (fullvuxna) dvärgar och alver också talar det allmänna dvärg/alv språket beror på att deras höga kulturnivå och långa livslängd.

Alltså:
Människorna talar sitt eget språk + att vissa talar språket som talas i det rike som domminerar världen.

Dvärgar och alver talar sitt eget modersmål och det allmänna alv eller dvärgspråket + att de som har kontakt med människorna också talar allmänspråket.

Detta är principen, det finns förstås också undantag, t.ex. männsikor som talar alviska osv.

Alexander

Veteran
Hmm... i Ereb så är det ju Jori som är "allmänspråket". Dialekter av det talas ju i stora delar av Ereb.