Nekromanti språkfunderingar

suicidesmurf

Veteran
Hur funkar det med dom skumma språken eurolingo och basic i neotech??
Var används dessa språk? Vilka använder dem?

Vilket/ vilka språk används i EF? Hur gör dom i SFS?

Foggmock

Myrmidon
Engelskan har blivit lite av ett världsspråk. de flesta lär sig Engelska i skolan, om de inte är seras modersmål. Eurolingon är ett konstgjord språk, blandat av massor av Europeiska språk. Kolla in exempeldialogen med "Tchaoou Kompiar!" det påminner en del om holländska, skulle jag påstå.
iaf. har inte regelboken här, men har aldrig hört talas om Basic. Du kanske har neotech 1? jag 'kan' bara tvåan...
i större delen av Europa används officiellt Engelskan, men nere på gatnivå, talas Eurolingon, som ett slags 'underground'-språk.
I skandinavien talas.. hmm Svenska, Danska, Norska elelr möjligen Skandinaviska, ifall vi har gjort ett 'eget' Eurolingo. Jag har faktiskt ingen aning.
Lycka till!

Jag vet att jag har rätt!

Hybris

Veteran
Jag hade för mig att franskan är det språk som har tagit över Europa, inte engelskan.

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"

Emil

Hero
Hur funkar det med dom skumma språken eurolingo och basic i neotech??
Var används dessa språk? Vilka använder dem?

Basic nämns inte tvåan vad jag vet, men i ettan var det en blandning av 2/3 engelska och 1/3 japanska som skulle vara gångbart över hela världen. Om jag förstått det rätt så finns det kvar i N2, men heter inte Basic där. Man skiljer nämligen på Oxford English och det engelska språk som fungerar som världsspråk.

Eurolingo är franska med extremt förenklad grammatik och med ord från diverse europeiska språk. Det tillkom som pidginspråk då franskan gjordes till Europeiska federationens huvudspråk. Underklasserna i Europas delstater behövde ett språk att kommunicera över gränserna med och tyckte att franskan var för svåråtkomlig.

Vilket/ vilka språk används i EF? Hur gör dom i SFS?

Alla språk som finns i de europeiska delstaterna är EF:s officiella. Men stadsförvaltning är baserad på franska och tyska, speciellt franska...

I SFS talar man de gamla hederliga språken, även om de håller på att flyta samman. Eurolingo förekommer också som lösrykta fraser från olika filmer.

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/eonse" target="_new">http://www.alfaweb.nu/eonse</A>

Confusion

Veteran
Det är även min tolkning av vad som står på sidan 228 i regelboken
"...Franska gjorde en plötslig comeback som världsspråk och Paris och Berlin fick lika stor plats i folks medvetande som New York och London hade haft under andra halvan av 1900-talet."

Men det hela är väl egentligen en petitess som spelledaren för världen bör bestämma vad som passar in i hans/hennes kampanj.

/Henning

Malkavian

Veteran
Basic nämns inte tvåan vad jag vet...

Gör det inte det? jag har för mig att jag har läst att det var
ett språk som pratas i rymden.

Om det inte stod i boken kan det ha kommit ifrån ordlistan som man kan ladda ner ifrån neogames hemsida.

Although i looks like a game, business around the table is deadly serius.

Emil

Hero
Gör det inte det? jag har för mig att jag har läst att det var ett språk som pratas i rymden.

Om det inte stod i boken kan det ha kommit ifrån ordlistan som man kan ladda ner ifrån neogames hemsida.

Vid senare eftertanke så har du faktiskt rätt... Språket beskrivs inte speciellt i N2-boken men finns med i ordlistan. Och där beskrivs det som ett 2/3 engelska och 1/3 japanska som talas i rymden.

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/eonse" target="_new">http://www.alfaweb.nu/eonse</A>

Hybris

Veteran
Word!!

Det är helt sant, jag tycker för övrigt att det är för människor på forumet frågar om saker som igentligen är helt upp till spelledaren (ink mig själv, tyvärr)

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"