Nekromanti Språk med färg

Troberg

Sinister eater
Re: Metafysik

Tackar.

Jag saknar dock en bit av metafysiken i de definitionerna och det är den rent semantiska biten, det vill säga hur man beskriver och delar in verkligheten, tex genom den klassiska subjekt/objekt-indelningen kontra en värdecentrerad beskrivning. (Märks det att jag läser Pirsig?)

Tarill

Warrior
Nerber, folket som talar språket.

Folket jag har hittat på för att passa språket kom efter att jag tagit fram grundförutsättningarna. De är inte människor och deras ansikten är inte lika rörliga som människors.

De kallas för övrig Nerber och är det fulaste varelser. Nerba betyder på deras språk "Varför?" och var det första ord som yttrades av en Nerba då den såg en spegelbild av sig själv i ett vattendrag. (ok, det är inte riktigt logisk eftersom den inte hade något att gämföra med)

Nerber är korta, en Nerbas rygg är längre än dess ben. Deras armar är som långa aparmar, men deras händer är som skapta för att utföra arbeten som kräver mycket finmotorik. De har stora breda näsor, utstående stora öron, små pliriga ögon och breda munnar.

De arbetar hårt större delen utav dagen. De äter mycket när de väl har tid. De känner inte till alkohol, men de har en slags tobaksväxt som de odlar och röker. De bor helt ensamma på en mindre kontinent och känner endast till havsalverna (hu, jag behöver verkligen en ersättning för havsalverna) som kommer och handlar med dem ibland.

Genesis

Ni dés ni maître
Skojs [ot]

Ger en helt ny innebörd till uttrycket "att blåneka"
"Skulle jag ha förgiftat hertigen? Det var det löjligaste!"
"Ha! Din hudfärg avslöjar dig!"

Dessutom skulle rasister få det mycket svårare.
"Just som vi skulle lyncha svartingen blev han vit av rädlsa!"

Tarill

Warrior
Nja...har tänkt på det, men med en såpass begränsad förmåga att uttrycka sig i ljud som folket med språket har så blir inte tonfall bra...kan hända att jag använder idéen om färgförändringar på huden istället för den mentala förmågan jag använder mig av nu...

Apleif

Veteran
Re: För att gå ifrån ämnet

Hur bestämmer herr Krille vem som är ond och vem som är ond i frågan? Det kan lika gärna vara Darth Vader och Kejsaren som är goda. I alla fall enligt dem själva. Det är, i mitt tycke, helt en fråga om personlig moral, då olika sidor ser olika på saken. Kejsaren är snorelak för dig, men han tycker säkert att Luke är lika snorelak när han kommer för att utmana dem. Således är en indelning som i t ex D&D (med Good, Neutral & Evil) ganska fånig. Självklart är min dödsriddare god, han gör ju det bästa för sin värld. :gremwink:

Insignia

Swashbuckler
Re: För att gå ifrån ämnet

"Hur bestämmer herr Krille vem som är ond och vem som är ond i frågan?"

Det bestäms inte av honom, utan av den fiktiva värld där det hela utspelar sig. I den världen ÄR ondska och godhet tydligt definierade, vilket de inte är i verkligheten. Darth Vader vet att det är han själv som är skurken, i och med att han valde den mörka vägen.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Nerber, folket som talar språket.

"De kallas för övrig Nerber och är det fulaste varelser. Nerba betyder på deras språk "Varför?" och var det första ord som yttrades av en Nerba då den såg en spegelbild av sig själv i ett vattendrag. (ok, det är inte riktigt logisk eftersom den inte hade något att gämföra med)"
Jag tycker inte att det är logiskt att Nerben ens sade något om de inte gjort det innan.. Dessutom så kunde de ha sett på varandra hur fula dem var.. Det behövde de knappast en spegel för..

Å andra sidan så är det bara en skapelsemyt.. Kan en ko skapa gudar genom att slicka på is så kan väl en Nerb säga "Varför" när denne ser sig själv i ett vattendrag..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som loggar ur

Tarill

Warrior
Re: Nerber, folket som talar språket.

Riktigt...kan två människor som levde för 4000 år sedan vara upphovet till runt 6 miljarder ättlingar varav många inte är släkt om man inte går runt 10 - 15000 år bakåt i tiden, så är det inte omöjligt...