Så, vad vill ni göra?
Det verkar ganska lönlöst att fortsätta diskutera vilket språk "medelsvensson" "generellt sett" förstår mest av. Det är olika beroende på person, och vi har knappast möjligheten att skapa oss något större underlag att dra slutsatser ifrån. Frågan här handlade inte heller om det. Frågan handlade om förbud.
Att förbjuda något innebär att vi klassar någonting som betungande, bristfälligt eller fel. Vi ser de andra nordiska språken som något som inte tillför något till vårat forum. Språken, och därigenom de skribenter som använder dem, ses inte som en tillgång.
Varför kan vi inte göra det? Det är en tillgång för våran läsförståelse, för våran kulturkännedom och jag vågar påstå att det även är det när det gäller våra kära rollspelsdiskussioner med. Vissa här luftar tankar i stil med att "jag kan iaf inte hajja varken Danska eller Norska", vissa anser att dialektskillnaden är för stor. När det gäller första argumentet anser jag att det verkligen handlar om att snäva in sig - det ligger någonting trångsynt över att konstatera att just jag inte kan se likheten mellan "ikke" och "inte", eller förstå sambandet mellan orden "articifiell" och "kunstig". Mycket lite skiljer egentligen våra språk åt, men för den som vill så blir skillnaderna oöverstigliga. När det gäller dialekter så kan jag förstå att man vid inslag från våra grannländer i t ex nyheterna väljer att texta intervjuer, det tar ett tag att vänja sitt öra till talspråket. Men det är skriftspråk vi talar om här - ett skriftspråk har som bekant inte diftoneringar och stumma bokstäver, de flesta skillnaderna i talspråk faller bort.
Engelska, norska eller danska gör ingen skillnad - vissa förstår alla, vissa förstår en eller två av dem, vissa förstår inget alls. Vi väljer själva vad vi läser och inte läser här på forumet. Det står irriterade, frustrerade eller trångsynta fritt att göra som de vill - men steget därifrån till förbud skulle jag gärna vilja få förklarat för mig igen.
Det handlar också om ett vägskäl för forumet. Ska vi se denna sida som "av svenskar, för svenskar"? Vilka syften finns det med det? Vilka syften finns det att rangordna de språk som får användas (att tillåta engelska men inte danska eller norska är definitivt en rangordning i mina ögon)?