Nekromanti Språk på forumet

Ymir

Liten kantbaron
Re: Håller inte med...

I regel har folk lättare att läsa engelska än danska eller norska
Och dina belägg för den tesen är...?

Liksom, norska och danska är nära besläktade språk, stundtals så lika svenskan att de lika gärna kunde varit dialekter. Jämför med älvdalsmål eller gutamål, tex.

Engelska däremot är ett främmande språk, vagt besläktat med svenskan. Man kan ta för givet att alla med goda kunskaper i svenska förstår danska och norska någotsånär, medan engelska kräver skolutbildning för att förstå. Det är en helt annan sak.

- Ymir, mätt

Staffan

Myrmidon

Engelska däremot är ett främmande språk, vagt besläktat med svenskan. Man kan ta för givet att alla med goda kunskaper i svenska förstår danska och norska någotsånär, medan engelska kräver skolutbildning för att förstå. Det är en helt annan sak.
Men gemene man, och framför allt gemene rollspelare, använder engelska mycket mer än danska och norska. Vi ser på engelska TV-program och filmer, vi läser böcker på engelska, och så vidare. Själv har jag inte läst danska eller norska sedan jag gick ut gymnasiet, men engelska läser och skriver jag på dagligen.

Ymir

Liten kantbaron

Mjo, men man kan för den skull inte ta för givet att alla forumbesökare gör det. Använder engelska dagligen, alltså.

- Ymir, skiljer på fakta och generalisering

Rygar

Veteran
Vi bor i Sverige - man kan förutsätta att alla begriper våra mest närbesläktade språk
Det kan man, men det är fel. Jag och många jag känner begriper inte ett ord danska eller norska, vi svär högljudt när tv-människor intervjuar folk på danska eller norska då vi inte förstår det minsta. Jag har flertalet gånger försökt läsa texter på danska eller norska(jag ser ingen skillnad så jag vet inte så noga) och det går helt enkelt inte, jag förstår mer i en spansk eller tysk text.

Alltså: Bara för att vissa av er bor i västliga/sydliga delar där man så gott som pratar danska/norska innebär inte det att alla förstår det.. tack för mig

CGH

Warrior
Dialekt + stat = språk (halvt OT)

Liksom, norska och danska är nära besläktade språk, stundtals så lika svenskan att de lika gärna kunde varit dialekter. Jämför med älvdalsmål eller gutamål, tex.
Vissa språkforskare skulle säga att det rent språkvetenskapligt är samma språk, bara olika dialekter. Vad som är ett språk bestäms enligt vissa av att det finns ordlistor och regeringar bakom det hela.

Visserligen har jag inga källor eller namn.

Edit (tillägg):
Det här hade visserligen ganska lite med själva för eller emot diskussionen av språk att göra.

Jag misstänker att vinsten för de "utländska" personer som vistas här är mycket större än de små problem som skapas av att danska och norska för de flesta är aningen svårare att läsa än svenska.

Sen ligger det något otrevligt och diskriminerande i att förbjuda språk. Men jag misstänker att personen som startade tråden bara ville göra forumen mer lättanvända.

Foggmock

Myrmidon
För att kunna förstå norska och danska måste man också kunna förstå svenska på ett bra sätt. Man måste också ha ett bra språk-"öra" för att kunna hitta liknande ord och bortse från annorlunda grammatik.

När jag åker tåg hem byter jag oftast till ett Intercitytåg som kommer från Köpenhamn i Alvesta. På dessa ligger danska Metro eller någon dagstidning. Dessa läser jag relativt flytande, självklart inte lika fort som Expressen, men nästan. När jag var 12 år hade jag inte förstått ett ord knappt. Likaså när jag var 14-15.

Som tolvåring hade jag däremot kunnat läsa The Guardian som jag lånade av en grupp engelskspråkiga resenärer när jag åkte hem från Göteborg utan problem.

Att då på samma sätt förutsätta att man kan förstå danska och norska bara för att ens modersmål är svenska är att ha lite för höga tankar om det svenska folket.

Förstå engelska GÖR faktiskt de flesta - de har fått engelska mer eller mindre itvingat sig under iallafall ett par år av sin skolgång. Att utveckla ett sinne för språk och god förståelse däremot, det gör inte så många. Av den av Sverok bidragsberättigade gruppen 7-25:åringar skulle jag påstå att det finns fler som förstår engelska bra, än som har utvecklat ett tillräckligt språksinne för att förstå danska/norska lika bra. Att det är närbesläktade språk hjälper dem inte ett dugg, men att engelskan och svenskan är mer avlägset släktingar hindrar inte the power of korvstoppning.

Bara lite annan synpunkt, jag förespråkar inga förbud alls och är på din sida.

ripperdoc

Myrmidon
Jag vill också sälla mig till dem som tycker att engelska är betydligt mer gångbart än norska och danska. Vad språkforskare säger om svenskans besläktning men ex. norska har mycket lite att göra med vilka språk som rent praktiskt ger störst förståelse. Många här har svarat med "jag kan minsann läsa danska och norska utan problem" men det hjälper ju inte mycket i att utröna vilket språk som funkar bäst för flest. Faktum är ju att i stort sett ingen undervisning görs i danska eller norska (och när den görs orsakar den stort pinande hos eleverna enligt erfarenhet) medan engelska tränas i skolan från mellanstadiet och engelska används oerhört frekvent bland dagens unga i bland annat dataspel. Jag menar, folks kontakt med norska och danska i dagens läge är vad man läser på flingpaketen, på skidliftsskyltar eller i ölbutiker. Norska och danska textas ju till svenska för det mesta på TV.

Jag vill dock inte heller förbjuda någonting och ser inte att det skulle spela någon större roll med tanke på hur få inlägg som skrivs på något annat språk än svenska. Möjligtvis skulle man rekommendera att skriva på engelska, men även det kan jag hoppa över. Vill man sätta den universella förståelsen högst bör så mycket som möjligt skrivas på engelska, förstås. Vill man sätta enkelhet och lite folkbildning först kan vi låta medlemmar av våra grannländer fortsätta med sina språk. Jag tror jag röstar på det senare.

/RipperDoc - som extremt sällan läser de andra nordiska språken men inte har något emot att tvingas till det då och då för att hålla förmågan uppe

Olle Linge

Snigel
Alltså: Bara för att vissa av er bor i västliga/sydliga delar där man så gott som pratar danska/norska innebär inte det att alla förstår det.. tack för mig
Men hallå, vi skriver ju förhoppningsvis likadant? Jag kan inte heller förstås talad danska. Norska går bättre. Läsa dem är däremot inga problem. Jag har svårt att tro att det har något med geografi att göra (bortsett från Skåne då, som redan ligger i Danmark :gremlaugh:).

Bunny

Crazy like a fool
Så, vad vill ni göra?

Det verkar ganska lönlöst att fortsätta diskutera vilket språk "medelsvensson" "generellt sett" förstår mest av. Det är olika beroende på person, och vi har knappast möjligheten att skapa oss något större underlag att dra slutsatser ifrån. Frågan här handlade inte heller om det. Frågan handlade om förbud.

Att förbjuda något innebär att vi klassar någonting som betungande, bristfälligt eller fel. Vi ser de andra nordiska språken som något som inte tillför något till vårat forum. Språken, och därigenom de skribenter som använder dem, ses inte som en tillgång.

Varför kan vi inte göra det? Det är en tillgång för våran läsförståelse, för våran kulturkännedom och jag vågar påstå att det även är det när det gäller våra kära rollspelsdiskussioner med. Vissa här luftar tankar i stil med att "jag kan iaf inte hajja varken Danska eller Norska", vissa anser att dialektskillnaden är för stor. När det gäller första argumentet anser jag att det verkligen handlar om att snäva in sig - det ligger någonting trångsynt över att konstatera att just jag inte kan se likheten mellan "ikke" och "inte", eller förstå sambandet mellan orden "articifiell" och "kunstig". Mycket lite skiljer egentligen våra språk åt, men för den som vill så blir skillnaderna oöverstigliga. När det gäller dialekter så kan jag förstå att man vid inslag från våra grannländer i t ex nyheterna väljer att texta intervjuer, det tar ett tag att vänja sitt öra till talspråket. Men det är skriftspråk vi talar om här - ett skriftspråk har som bekant inte diftoneringar och stumma bokstäver, de flesta skillnaderna i talspråk faller bort.

Engelska, norska eller danska gör ingen skillnad - vissa förstår alla, vissa förstår en eller två av dem, vissa förstår inget alls. Vi väljer själva vad vi läser och inte läser här på forumet. Det står irriterade, frustrerade eller trångsynta fritt att göra som de vill - men steget därifrån till förbud skulle jag gärna vilja få förklarat för mig igen.

Det handlar också om ett vägskäl för forumet. Ska vi se denna sida som "av svenskar, för svenskar"? Vilka syften finns det med det? Vilka syften finns det att rangordna de språk som får användas (att tillåta engelska men inte danska eller norska är definitivt en rangordning i mina ögon)?

Targon

Hero
Protest!

(bortsett från Skåne då, som redan ligger i Danmark ).
:gremmad:
Det må jeg sige! Och allt norr om Hässleholm ligger i princip redan i Finland :gremelak:

chrull

Stockholm Kartell
Du har fel

Det handlar också om ett vägskäl för forumet. Ska vi se denna sida som "av svenskar, för svenskar"? Vilka syften finns det med det? Vilka syften finns det att rangordna de språk som får användas (att tillåta engelska men inte danska eller norska är definitivt en rangordning i mina ögon)?

Nej. Det handlar inte alls om ett vägskäl. För problemet som folk pratar om FINNS inte. hur många av inläggen här är skrivna på ett annat språk än svenska? 0,1%? 0,01? ännu mindre?

När de inläggen börjar närma sig 1% och det uppstår långa diskussioner utan svenska i alls så kan vi börja prata om det här. Tills dess finns det inget att diskutera eftersom det inte är nått problem

So what om inte alla förstår alla inlägg. när ni fortfarande förstår 99,99% av dem så är det väl ingen stor förlust?

Eller är det verkligen bara jag som tycker det här?
Förslaget var löjligt och oseriöst från början. Jag fattar inte att inte fler sa ifrån direkt.

chrull

Olle Linge

Snigel
Re: Du har fel

So what om inte alla förstår alla inlägg. när ni fortfarande förstår 99,99% av dem så är det väl ingen stor förlust?

Eller är det verkligen bara jag som tycker det här?
Nej, det är inte bara du, men det är alltid trevligt att fördriva tidne med någpt :gremgrin:. Jag tycker verkligen inte att det är ett problem, speciellt inte när jag sorterar bort långt många fler inlägg av andra anledningar än just vilket språk de är skrivna på.

Bunny

Crazy like a fool
Är du säker på det?

"För problemet som folk pratar om FINNS inte"

Jag tycker inte heller att problemet finns. Jag hade inte insett att folk skulle kunna klassa detta som ett problem innan denna tråd startades. För min del luktar detta mer grannlandsrivalitet än någonting annat.

"När de inläggen börjar närma sig 1% och det uppstår långa diskussioner utan svenska i alls så kan vi börja prata om det här."

Jag håller helt med.

"Eller är det verkligen bara jag som tycker det här?"

Nej. Har jag inte varit tillräkligt tydlig med vad jag tycker om idén? Borde jag använt versaler? :gremwink:

"Förslaget var löjligt och oseriöst från början. Jag fattar inte att inte fler sa ifrån direkt."

Jag svarade så fort jag läste det. Eftersom jag inte har tillgång till internetuppkoppling på helgerna så kunde jag inte göra det tidigare.

Slutligen, ett klargörande:

"Nej. Det handlar inte alls om ett vägskäl."

Jag tror du misstar min frågeställning som riktad mot forumsredaktionen, den var riktad mot de forumiter som i tråden ojade sig över skillnaderna, men inte ville se till konsekvenserna.

Återigen - är du säker på att jag har fel? Du verkar lite väl mycket inne på samma spår som jag för att förkasta vad jag skriver... :gremsmirk: