Nekromanti Språkligt knåprigt!

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,120
Location
Helsingborg
"Något som inte skulle vara bra men som spelledare man skulle skratta åt i ungefär fem minuter i fem år är om alla pratade olika språk, någon rukh, någon sahkra, någon felya sanari etc,"
Om de inte förstår språken, varför började de ens hänga med varandra?

Jag brukar folk få lite höjningar i de färdigheter som används passivt efter ett litet tag. Reser de mycket så får de höjningar i Geografi. Likadant kör jag med språk. De får lite höjningar så att de efter ett tag kan göra sig förstådda, utan att behöva söka upp lärda män eller köpmän för att få tag på något. Låga färdighetsvärden brukade mina spelare kunna rollspela, så att de bröt på sitt modersmål.

Därför brukar jag ge färdighetsvärden gratis i det språk som används i det land de befinner sig i. Det är lite lustigt om de inte skulle kunna tala ett språk i ett land som de besöker. Om det är en rollperson som måste översätta för en annan så brukar jag köra som i Star Wars. Om tolken (Han Solo) finns där så kan den som inte talar språket (Chewbacca) tala så att alla förstår, men inte annars.

/Han som temporärt återupplivar en intressant tråd
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Jo, det var verkligen en återupplivning av en gammal tråd! :gremlaugh:

I vilket fall som helst brukar det gå liknande till för mig.
När det finns personer som inte förstår varandra så brukar det uteslutande vara mellan någon vilsen SLP och rollpersonerna eller om någon av rollpersonerna skulle slå över till ett annat språk :gremlaugh:

Sedan brukar iaf mina spelare komma överens om ett språk de skall prata (i koppling till var de skall befinna sig för den som inte kan läsa mellan raderna)...
 
Top