Nekromanti Spridda intryck av Mongoose Traveller

Storuggla

Champion
Snygg framsida. Ful inuti. Fy fan vad ful. Urrrk. Rollformuläret är rentav så illa att jag kunnat göra det bättre, och allt jag vidrör förvandlas till kompost.
Reglerna då? Faktiskt... Classic Traveller, fast bättre. Och tuffare. Och det är coolt att göra gubbar tillsammans! Och man dör inte hela tiden!

Storuggla, mer kommer vartefter

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Traveller har en tradition av trista interiors. I den svarta treböckersboxen från 1977 fanns en (1) illustration, på en karl i rymddräkt.

NilsK

Ligist
Kul att reglerna verkar vettiga och synd att Mongoose inte kan layout.

Men hur gör man karaktärer tillsammans menar du? Är det skillnad från CT?

solvebring

Superhero
Du snackar om detta? antar jag...

Nå, fult kan ett rollspel vara, det gör mig inte alltid så mycket. Nåväl, berätta mer gode vän om bra regler, karaktärskapande och spelskoj. :gremwink: Hur många sidor bra rollspel får man förresten för den dyra summan av en corebook?

Storuggla

Champion
"Men hur gör man karaktärer tillsammans menar du? Är det skillnad från CT?"

"Ahaaa, du var Navy där en term, då var jag Marine! Då möttes vi och räddade varandras rumpor undan slemme fi!" "Jaaa, vad ball!" "Cool, då får vi varsitt extra färdighetsslag den termen!"

The end, typ. Väver man inte varandra i sina bakgrundshistorier får man mer skills. Och det är coolt. :gremcool:
I övrigt är det precis som CT, fast mer tajt och man slår alltid mot 8+.

Storuggla, never anything else

Storuggla

Champion
"Du snackar om detta? antar jag..."

Jepp!

"Nåväl, berätta mer gode vän om bra regler, karaktärskapande och spelskoj"

Enkla regler, slå fram din gubbe, sätt igång och spela. 2t6 + färdighetsvärdet slår man, slår man 8 eller över så har man lyckats. Alla regler bygger på den premissen.
Gubben får man fram genom att välja ett jobb och slå lite tärningar som säger vad man lärt sig, om man fått stryk och om man fått medalj. Enkelt. Snabbt. Ful layout.

"Hur många sidor bra rollspel får man förresten för den dyra summan av en corebook?"

192 stycken! Inte en sida är setting! Settingen kommer i Spinward Marches och andra uppföljarböcker. Travellerregelboken ska man kunna använda till olika sorters scifi och alla sorters settings, så det är helt förnuftigt.
För er gamlingar så kan jag säga att denna bok samlar de gamla små svarta böckerna 0 till och med 3.

Storuggla, it's full of stars

walium

Ganska töntig, faktiskt
"The end, typ. Väver man inte varandra i sina bakgrundshistorier får man mer skills. Och det är coolt."

Är det coolt att man blir bättre om man inte väver in resten av spelgruppen i sin karaktärs bakgrund eller är det jag som har missförstått? För det låter inte särskilt coolt. :gremsmile:

Storuggla

Champion
"Är det coolt att man blir bättre om man inte väver in resten av spelgruppen i sin karaktärs bakgrund eller är det jag som har missförstått? För det låter inte särskilt coolt."

Det är apcoolt. Ensamvargar rockar. Seriöst dock, jag skrev fel. Om man inte väver in varandra i sin backgrund så får man inte fler skills. Dubbel negation. Så skulle det vara. Bakgrund = skills.

Storuggla, ormen i radion sjunger jazz