carrot
Veteran
- Joined
- 25 Sep 2013
- Messages
- 184
Jag skulle gärna ha lite regler för hur man kan hantera utrustning som går sönder, och skador som kan resultera i avhuggna/krossade/utstuckna kroppsdelar. Jag hittade ingenting i böckerna så nu sitter jag och funderar över hur man skulle kunna införa snabba, enkla och effektiva regler för att dels kunna ha sönder olika typer av utrustning och dels ha med någonslags kritisk-skada-system, så att rollfigurer (och slp) kan råka bli av med fingrar, ögon osv.
Vapenskick.
Ett vapen (som inte är en artefakt) har ett skick från 1 - 5 där 1 är mästerligt skick, och där 5 är mycket dåligt skick. Vapnets värde påverkas av dess skick på detta sätt:
5 - 25% av orginalpris
4 - 75% av orginalpris
3 - 100% av orginalpris
2 - 150% av orginalpris
1 - 200% av orginalpris
Ett svärd i mästerligt skick skulle alltså kosta 2 Daler istället för 1, medans ett svärd i uselt skick bara skulle kosta 25 örtegar.
När en rollperson attackerar och rullar ett eller en tjugo (perfekt eller fummel) rullas tärningen igen. Om vapnets värde eller lägre rullas på denna tärning går vapnet sönder. Vid ett perfekt slag gör rollpersonen full vapenskada, trots att vapnet går sönder.
När en rollperson försvarar sig och rullar tjugo rullas tärningen igen. Om rustningens skick-värde eller lägre rullas på denna tärning sänks rustningens skyddstärning med ett steg. Sänks den till under T4 går den sönder helt.
Sköldar och rustning:
När som helst kan en rollperson välja att offra sin sköld för att slippa rulla ett försvarskast från en attack, sålänge den inte överstiger hennes smärtgräns. Gör den det halveras skadan istället. Skölden tar hur som helst så mycket skada att den totalförstörs. Karaktärer med förmågan dubbelattack borde rimligtvis kunna göra samma sak, men offrar istället ett av sina vapen.
Kritisk skada.
Detta har jag tänkt att man kan hantera på två sätt
Alternativ 1. Istället för regelalternativet "Direkt Dödande Slag", (sid 178) så får rollpersonen, istället för att dö direkt, ta en kritisk skada.
Alternativ 2. Om en rollperson går ner till 0 i Tålighet stannar hon istället på 1 i tålighet, men tar en kritisk skada. Skulle hon skadas igen får hon slå dödsslag som vanligt.
Vad innebär då en kritisk skada? (Denna delen är ofärdig för tillfället)
Man skulle tex få rulla en tärning på denna tabellen:
https://stefanpoag.files.wordpress.c...ext-simple.jpg
Den är förvisso anpassad till mer OSR-iga spel, men är inte så svår att direktkonvertera. Får du fingrarna avhuggna? Rulla två t20, välj den sämsta om du gör någonting som har med fingerfärdighet med den handen. Avhuggna händer är självklart obrukbara osv. Skadetypen baseras helt och hållet på vilken typ av vapen eller attack som anvädts med allt vad det innebär (krossade ben, avhuggna delar, syraanfrätta ansikten osv, osv)
Vad tycker ni?
Vapenskick.
Ett vapen (som inte är en artefakt) har ett skick från 1 - 5 där 1 är mästerligt skick, och där 5 är mycket dåligt skick. Vapnets värde påverkas av dess skick på detta sätt:
5 - 25% av orginalpris
4 - 75% av orginalpris
3 - 100% av orginalpris
2 - 150% av orginalpris
1 - 200% av orginalpris
Ett svärd i mästerligt skick skulle alltså kosta 2 Daler istället för 1, medans ett svärd i uselt skick bara skulle kosta 25 örtegar.
När en rollperson attackerar och rullar ett eller en tjugo (perfekt eller fummel) rullas tärningen igen. Om vapnets värde eller lägre rullas på denna tärning går vapnet sönder. Vid ett perfekt slag gör rollpersonen full vapenskada, trots att vapnet går sönder.
När en rollperson försvarar sig och rullar tjugo rullas tärningen igen. Om rustningens skick-värde eller lägre rullas på denna tärning sänks rustningens skyddstärning med ett steg. Sänks den till under T4 går den sönder helt.
Sköldar och rustning:
När som helst kan en rollperson välja att offra sin sköld för att slippa rulla ett försvarskast från en attack, sålänge den inte överstiger hennes smärtgräns. Gör den det halveras skadan istället. Skölden tar hur som helst så mycket skada att den totalförstörs. Karaktärer med förmågan dubbelattack borde rimligtvis kunna göra samma sak, men offrar istället ett av sina vapen.
Kritisk skada.
Detta har jag tänkt att man kan hantera på två sätt
Alternativ 1. Istället för regelalternativet "Direkt Dödande Slag", (sid 178) så får rollpersonen, istället för att dö direkt, ta en kritisk skada.
Alternativ 2. Om en rollperson går ner till 0 i Tålighet stannar hon istället på 1 i tålighet, men tar en kritisk skada. Skulle hon skadas igen får hon slå dödsslag som vanligt.
Vad innebär då en kritisk skada? (Denna delen är ofärdig för tillfället)
Man skulle tex få rulla en tärning på denna tabellen:
https://stefanpoag.files.wordpress.c...ext-simple.jpg
Den är förvisso anpassad till mer OSR-iga spel, men är inte så svår att direktkonvertera. Får du fingrarna avhuggna? Rulla två t20, välj den sämsta om du gör någonting som har med fingerfärdighet med den handen. Avhuggna händer är självklart obrukbara osv. Skadetypen baseras helt och hållet på vilken typ av vapen eller attack som anvädts med allt vad det innebär (krossade ben, avhuggna delar, syraanfrätta ansikten osv, osv)
Vad tycker ni?