Nekromanti sridskonst ??

litleme

Warrior
jag har inte spelat på ett tag och ja har inte alla böckerna hemma så jag ska göra en kirya acrobat som har petya som vapen ...vad jag nu undrar är kan man få en stridskonst utan att det ingår i yrket ...... ja tänkte att om man är duktig i en stridskonst med petya så borde det va ganska underhållande om man använder sig av stirdskonsten för uppvisning mest.

Kalim

Veteran
Det är väl upp till din spelledare att bestämma så klart??...
Om du har en bra motivering så borde det väl inte vara något problem hos spelledaren (Om han/hon inte är en paragrafryttare - det vill säga.)

Kalim - "den evige vandraren"

litleme

Warrior
nu är det så att jag och min spelledare smamrbetar med att hållareda på saker ..vi har delat upp unjefär 50/50 så han undrar ochså =)

Kalim

Veteran
Om man då skall följa reglerna som ni tycks vilja så måste din rollpersonen vara vapenmästare för att få den unika stridskonsten som repfäktning är, eller så måste du slå 93 på kontakt-tabellen (Kontakt med en vapenmästare). Annars kan du inte få en unik stridskonst enlig reglerna... Men skit i reglerna, huvudsaken är väl att rollpersonen har en bra mentalitet och är rolig att spela. Regler är ett verktyg inte ett hinder!

Kalim - "den evige vandraren"

Japp, jag brukar låte mina spelare (när jag är sl) få lite saker som inte står i regelrna. Till exempel den väldigt tursamme Mûhadinen, som är benhårt troende kan få passande stridkonst....

Ratigan

Veteran
Kör med underhållaryrket och ta bort en färdighet som du tycker dig klara utan. Kommer inte ihåg om det förekommer någon vapenfärdighet i yrket. Om det gör det kan man byta den. Kiriya verkar ha underhållare som dansar med diverse vapen./images/icons/cool.gif

Kimon

Swordsman
Tjaa... man kan ju vända på steken och göra en vapenmästare med underhållningsfärdigheter. Har för mig att vapenmästare får många "fria" poäng att spendera. Lägg dessa på underhållningsfärdigheter.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Jo, men då måste du förvränga, vrida, vända och salta reglerna för att få fram det du vill (jämför med att något inte finns i < valfritt datorspel > och du måste lägga till det med hjälp av en editor). Och eftersom att man har en spelledare - som förhoppningsvis är lite flexibel - så ska det inte vara nödvändigt.

Kimon

Swordsman
Jo, men då måste du förvränga, vrida, vända och salta reglerna för att få fram det du vill (jämför med att något inte finns i < valfritt datorspel > och du måste lägga till det med hjälp av en editor). Och eftersom att man har en spelledare - som förhoppningsvis är lite flexibel - så ska det inte vara nödvändigt.

"Perversion is my middle name..."
Allvarligt talat, så tycker jag inte att detta är något större problem. Ja menar, om man nu skall uppträda och förtjäna sitt uppehälle genom stridskonstuppvisningar, så borde man ju försöka bli så bra som möjligt på stridskonsten... Det är ju med den som fond som underhållningen sker så att säga. Att man sedan kan använda just den färdigheten på andra sätt är väl inget problem eller?

Det bästa kanske vore att inte välja sunai-petya utan göra en ny unik stridskonst som är baserad på sunai-petya + lite annat godis, såsom akrobatik och eller andra underhållningsfärdigheter invävda i stridskonsten från början. Sedan kalla den något annat så man inte irriterar "riktiga" sunai-petya fäktare(?).

Man blir då utbildad som vapenmästare, men är underhållare.
(sen finns det inget som säger att man inte kan använda stridskonsten på ett mer direkt och otäckt sätt om situationen kräver det)

För övrigt så skulle det inte vara så dumt med en teknik som kanske hette 'Uppvisningsstrid' eller nåt. Skulle kunna användas för underhållning eller för att skrämma motståndaren innan strid.