Nekromanti SRR - 2 omslag, samma innehåll?

solvebring

Superhero
Hej, jag har funderat över detta med SRR. Det är ju så att det verkar finnas två boxomslag?
Ett med gulaktig kant. Motivet är ett följde av människor och hober som stegar fram i en karg terräng. Det enda har röd kant och på det kan man se en vit och en svart ryttare stå mot varandra (tycker det ser ut som Gandalf Vit på Skuggfaxe som står vänd mot en Nazgul - ringvålnad).
Finns det någon som kan säga mer om detta?
Är det samma innehåll, bara det att boxen blev en annan under åren?

claes

Swordsman
Jag hade bägge boxarna och vill minnas att det var exakt samma innehåll i dem. Till och med böckerna i röda boxen hade samma omslag som böckerna i den gulkantade boxen.

Krille

Super Moderator
Produktionskostnad

Böcker har hög startkostnad, men lågt styckpris, så det är ingen större skillnad kostnadsmässigt på att trycka två kvantiljoner böcker än en kvantiljon. Då slipper man dessutom den andra startkostnaden om man gör ett omtryck.

Boxar har också hög startkostnad, men fortfarande rätt högt styckpris. Att trycka två kvantiljoner boxar kostar dubbelt så mycket som en kvantiljon. Så man vill inte trycka fler boxar än man behöver. Det är ändå ingen större skillnad på styckpriset i omgång två.

Givet det kan jag gissa vad som hände: Ä-spel tryckte två kvantiljoner böcker och en kvantiljon boxar, för att de var osäkra på hur SRR skulle gå och därför inte gjorde fler boxar än vad som behövdes. Sedan, när boxarna tog slut, så gjorde de nya boxar. Eftersom den grafiska profilen hade hunnit ändras vid tillfället, och det ändå kostade i stort sett lika mycket att starta upp boxproduktionen igen, så passade man på att uppdatera box-profilen till de nya boxarna, men stoppade i de gamla böckerna från lagret i dem.

Det verkade vara en vana hos Ä-spel - ett tag såldes en massa box-lösa Stjärnornas Krig Rollspelet i diverse junk-butiker på konvent. Jag misstänker att planen var samma sak där, men Ä-spel konkade/tappade licensen innan dess och lagret köptes upp av någon hugad spekulant, som helt enkelt plastade in böckerna och sålde dem via junk-butikerna för en spottstyver. Jag tror att Neogames gjorde likadant med Eon 3, mtp att Eon 3-boxarna är slut och att Eon 3 numera säljs som startpaket i Atlas-boxen med omslutande fodral.

Foggmock

Myrmidon
Re: Produktionskostnad

Fast om jag minns rätt är de nya startpaketsboxarna den gamla Atlasboxgrafiken halverad med den gamla Eon 3-boxgrafiken. Således bör det vara ny boxstartkostnad.

Hallå, någon Neotard får hjälpa oss..!

solvebring

Superhero

Aha, jag naturligt vis är det nog så det ligger till. :gremsmirk:
Mycket intressant faktiskt. Är det någon utav er spelmakare som förresten har ett hum om vad det kostar att göra en box idag?
Jag menar, få spel ligger i box idag och det lär ju bara vara av en enda anledning, och det är för att priset för att göra boxar är snordyrt?

Big Marco

Läskig

Är det någon utav er spelmakare som förresten har ett hum om vad det kostar att göra en box idag?

Beroende på kvalitet (främst stadga och styvhet), mellan 20-50 spänn per box vid en upplaga av kanske 3000 st.

Och detta gäller då det finns en färdig stans man kan använda, måste man tillverka en unik stans så kostar det typ 100.000 spänn.

solvebring

Superhero

Å fy helvetes jäkla marodörtryckerier!!!! :gremooo:

Det var inte bland det billigaste.
Stor applåd till de förlag som ännu släpper boxar, för de pengar man man satsar och modet som ligger bakom att dra ett sådant galet drag. Dock är jag glad att somliga fortfarande gör det, jag gillar att kunna köpa all grund samlad i en box.

Krille

Super Moderator

Fast om jag minns rätt är de nya startpaketsboxarna den gamla Atlasboxgrafiken halverad med den gamla Eon 3-boxgrafiken. Således bör det vara ny boxstartkostnad.
Nä, det är bara en slipover-tjofräs som träs över en Atlas-box.

Zire

Swashbuckler

jag gillar att kunna köpa all grund samlad i en box
Men använder du dem till något mer sedan? Jag har Trudvang, Eon 2 och Neotech 2 boxarna, men aldrig använt dem sedan jag plockat ut innehållet. Det blir ju ganska klumpiga att ta med i en väska t.ex. Och både Eon och N2 boxarna är så tighta mot böckerna att det är svårt att få ut dem.

solvebring

Superhero

Ja, eftersom jag t.ex. inte spelar Trudvang för närvarande står allt innehåll i sin box, uppställt i bokhyllan. Det är bara boxlösa böcker och böcker av rollspelen jag spelar eller pluggar för närvarande som ur uppe ur boxarna.

Ymir

Liten kantbaron

Jag har funnit att Atlas-boxen blir en utmärkt heroclix-låda. Den går precis ner i min axelväska, och det får verkligen plats en shitload med figurer i den.

- Ymir, belåten

Arfert

Facit

Och sen ska man vara beredd att trycka 3000 ex också, och har man inga avtal med distributörer och butiker innan om inköp kan det ju vara rätt scary att lägga ut de summorna...

Jag hittade ett bättre pris, eller snarare samma styckpris för 1000 ex, men även det är ju rätt saftigt.