Dubbelyxa
Warrior
- Joined
- 1 Mar 2019
- Messages
- 239
Så jag har alltså tänkt attt försöka mig på något som vi aldrig kom oss för på den gamla goda tiden. Vi spelade massor av MERP och Rolemaster i Tolkiens Midgård, men jag tycker det fanns något som skavde i förhållandet mellan system och värld. Det tenderade att bli lite för fixerat på att gå ut och få en crit på sig så att man kunde levla up, typ. Och jag vill bara gråta när jag tänker på all tid vi spenderat på att bläddra bland tabeller.
BRP verkar, som ofta påpekas, passa rätt bra i Tolkiens värld. Det mycket grittigare Drakar och Demoner Expert känns som att det borde sitta rätt. I svenska Sagan om Ringen-rollspelet fanns det där kapitlet om konvertering mellan systemen, och nu är det dags. Jag har pulat med husregler samt de föreslagna tillvägagångssätten från SRR för att få spelet att flyta smidigt med ICE:s moduler, och har funderat mycket på att att plocka in saker från DoD91, som verkar ha influerats en del av MERP (tabellen med rasegenskapsmodifikationer t ex är ju väldigt lik MERP:s).
Mina husregler har landat i att vi kör med EDD fast med DoD91:s köpsystem för grundegenskaper samt lite annat:
Karaktärer:
Spejare är tjuvar eller stråtrövare. (enligt SRR ska de vara tjuvar eller jägare, det tycker jag är märkligt)
Animister är Helare som kan lära sig Animism. (enligt SRR ska de vara Magiker med Animism, men MERP:s Animister är lite mindre begränsade)
Barder är Gycklare som kan lära sig Illusionism. (se ovan)
Man köper grundegenskaper enligt DoD91. Poäng kan sparas för att få extra bakgrundspoäng att köpa färdigheter med.
Dvärgar väger STY mer i kg än vad som anges för en specifik storlek. Alver väger (20-STY) mindre än vad som anges. Om vikten för en av dessa raser då hamnar inom ett annat STO-värde än det för längd används detta för att beräkna KP och SB. (det där med viktjusteringen har jag lyft från DoD. Justeringen av KP och SB är min egen därför att Äventyrsspel gimpade dvärgar genom att göra KP och SB så beroende av STO, vilket dvärgar får för lite av i och med att man utgår från längd istället för massa. Dom ska ju vara hårda krigare. Och om man använder de stats som föreslås för DoD-alver i SRR blir de helt övermäktiga)
Färdigheter:
Ingen begränsning vad gäller att lära sig lätta eller tunga vapen för något yrke. (finns ju inga vapenbegränsningar för någon i MERP/RM, så detta harmoniserar bättre)
Man köper färdighet för vapengrupper istället för enskilda vapen. Man får ½ av FV för vapen av samma typ (närstridsvapen, missilvapen eller kastvapen). (i MERP köper man ju vapengrupp och jag tycker det är rimligt)
MERPS startspråk används. (tycker det blir bra)
Strid:
Tvåhandssvärd och Pålyxa har STY-grupp 3. (återigen för att harmonisera med MERP/RM så att även individer med lägre STY än 17 kan springa runt med tvåhandsvapen)
Stridshammare gör 1T8+2 och är 1-2H. (därför att krossvapen är gimpade i DoD)
Långt spjut är 1-2H. (därför att stickvapen är gimpade i DoD)
Om man använder ett 1-2H-vapen med två händer som man har STY nog för att hålla enhandat får man +1T2 i skadebonus. (från DoD91. Det är coolt. Hurin slängde ju bort skölden och svingade yxan tvåhandat vid Nirnaeth Arnoediad)
Om ett ben eller arm får kritisk skada slår man på tabellen för kritiska skador i DoD91. (det tycker jag är rimligt, i EDD blir det ju ingen annan effekt än att kroppsdelen blir obrukbar)
Länge våndades jag över om jag skulle använda EDD eller DoD91. Jag ser för- och nackdelar med båda. Till slut kändes helt enkelt EDD bättre så jag valde det. Dessutom har det högre nostalgifaktor eftersom jag aldrig spelade några senare versioner. Jag har försökt minimera antalet husregler så mycket jag kan. Jag skulle gärna höra erfarenheter från från andra som har använt DoD med MERP-moduler, samt lite allmänna kommentarer! Tack,
Dubbelyxan
BRP verkar, som ofta påpekas, passa rätt bra i Tolkiens värld. Det mycket grittigare Drakar och Demoner Expert känns som att det borde sitta rätt. I svenska Sagan om Ringen-rollspelet fanns det där kapitlet om konvertering mellan systemen, och nu är det dags. Jag har pulat med husregler samt de föreslagna tillvägagångssätten från SRR för att få spelet att flyta smidigt med ICE:s moduler, och har funderat mycket på att att plocka in saker från DoD91, som verkar ha influerats en del av MERP (tabellen med rasegenskapsmodifikationer t ex är ju väldigt lik MERP:s).
Mina husregler har landat i att vi kör med EDD fast med DoD91:s köpsystem för grundegenskaper samt lite annat:
Karaktärer:
Spejare är tjuvar eller stråtrövare. (enligt SRR ska de vara tjuvar eller jägare, det tycker jag är märkligt)
Animister är Helare som kan lära sig Animism. (enligt SRR ska de vara Magiker med Animism, men MERP:s Animister är lite mindre begränsade)
Barder är Gycklare som kan lära sig Illusionism. (se ovan)
Man köper grundegenskaper enligt DoD91. Poäng kan sparas för att få extra bakgrundspoäng att köpa färdigheter med.
Dvärgar väger STY mer i kg än vad som anges för en specifik storlek. Alver väger (20-STY) mindre än vad som anges. Om vikten för en av dessa raser då hamnar inom ett annat STO-värde än det för längd används detta för att beräkna KP och SB. (det där med viktjusteringen har jag lyft från DoD. Justeringen av KP och SB är min egen därför att Äventyrsspel gimpade dvärgar genom att göra KP och SB så beroende av STO, vilket dvärgar får för lite av i och med att man utgår från längd istället för massa. Dom ska ju vara hårda krigare. Och om man använder de stats som föreslås för DoD-alver i SRR blir de helt övermäktiga)
Färdigheter:
Ingen begränsning vad gäller att lära sig lätta eller tunga vapen för något yrke. (finns ju inga vapenbegränsningar för någon i MERP/RM, så detta harmoniserar bättre)
Man köper färdighet för vapengrupper istället för enskilda vapen. Man får ½ av FV för vapen av samma typ (närstridsvapen, missilvapen eller kastvapen). (i MERP köper man ju vapengrupp och jag tycker det är rimligt)
MERPS startspråk används. (tycker det blir bra)
Strid:
Tvåhandssvärd och Pålyxa har STY-grupp 3. (återigen för att harmonisera med MERP/RM så att även individer med lägre STY än 17 kan springa runt med tvåhandsvapen)
Stridshammare gör 1T8+2 och är 1-2H. (därför att krossvapen är gimpade i DoD)
Långt spjut är 1-2H. (därför att stickvapen är gimpade i DoD)
Om man använder ett 1-2H-vapen med två händer som man har STY nog för att hålla enhandat får man +1T2 i skadebonus. (från DoD91. Det är coolt. Hurin slängde ju bort skölden och svingade yxan tvåhandat vid Nirnaeth Arnoediad)
Om ett ben eller arm får kritisk skada slår man på tabellen för kritiska skador i DoD91. (det tycker jag är rimligt, i EDD blir det ju ingen annan effekt än att kroppsdelen blir obrukbar)
Länge våndades jag över om jag skulle använda EDD eller DoD91. Jag ser för- och nackdelar med båda. Till slut kändes helt enkelt EDD bättre så jag valde det. Dessutom har det högre nostalgifaktor eftersom jag aldrig spelade några senare versioner. Jag har försökt minimera antalet husregler så mycket jag kan. Jag skulle gärna höra erfarenheter från från andra som har använt DoD med MERP-moduler, samt lite allmänna kommentarer! Tack,
Dubbelyxan