Nekromanti SRR

solvebring

Superhero
Ja, Sagan Om Ringen Rollspelet.
Vad tror ni, vore det någon idé att köpa upp Target Games gamla Sagan Om Ringen spel?

... Fick bara den lustiga känslan häromdagen om att det vore kul att få tag i ett utan de gamla kultrollspelen från mitt älskade Target Games. Bara för skojs skull. Alla de bra är ju redan köpta, skulle en annan då kanske komma över en flopp?
Ett rollspel som ingen gillar nog mycket för att bry sig om man gör något med det eller bara äger det, och vad man nu gör med det ifall man önskar fixa till något seriöst efter en tid...

Men vore det värt?
Skulle det vara dyrt tro?
Hur lång tid skulle det egentligen ta för att få rätsida på det?
Skulle folk vilja se ett renoverat BRP, eller skulle de vilja se ett totalrenoverat helt nytt spel?
Jag skulle gärna ge ut en smårenoverat BRP idag som ger ett härligt 80-tals comeback!
Osv.

...Ja, var inte allt för seriösa nu. Jag spånar bara på tanken i fantasin, jag har inte sagt att jag kommer köpa det. Bara latjar lite. :gremwink:
Vad tror ni om sådana saker, brukar ni tänka i liknande banor om andra förlagda rollspel etc?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Vilka rättigheter? Tolkien Estate sitter på rättigheterna till allt som har med LotR att göra, medan spelsystemet (Rolemaster Light, typ) ägs av Iron Crown Enterprise, om de nu fortfarande lever och verkar. Att köpa rättigheterna till ett licensspel av Tolkien Enterprises är inte billigt, minst sagt.

Du är väl medveten om att Äventyrsspels spel var en översättning av Middle Earth Roleplaying från Iron Crown Enterprises?

solvebring

Superhero
Du är väl medveten om att Äventyrsspels spel var en översättning av Middle Earth Roleplaying från Iron Crown Enterprises?
Nej, det är jag inte. Jag trodde att det var en egen version av en Sagan Om Ringen-rollspelstolkning som Äventyrsspel var upphovsmän till. Dels för att det var så halvdant. Att det bara var en översättning, det var faktiskt en nyhet för mig. Dock visste jag att Chock och Stjärnornas Krig var det.
Där ser man! :gremblush:

Att köpa rättigheterna till ett licensspel av Tolkien Enterprises är inte billigt, minst sagt.
Nej, det skulle nog bli en hel del det. Lite mer än vad jag någonsin skulle kunna hosta upp.

... Typiskt. Då finns det inte många fler spel kvar på den fronten. Vad det kommer till Äventyrsspel menar jag.
Kult lincensieras ju av 7th Circle från Paradox vad jag vet?

Ond bråd död

Swashbuckler
DoD Samuraj? (ANT)

Drakar och demoner samuraj finns ju kvar. Fast det kanske hör till DoD och är licensierat till Riot Mind?

solvebring

Superhero
Jojo, känner till MERP och så där.
Grejen för mig är att det skall vara back in time, till BRP och det på svenska. Det skall kännas old school dessutom. Skulle vilja ge ut i G5-format också för den delen bara för känslans skull (plus att det är ett jävligt smidigt och lagomt format som fortfarande borde brukas för mindre sidantal!).
Fast med lite med tiden förbättrade regelmods, 2000-tals stuk på layout och illustration. Ja, 50 då 50 nu.

Ond bråd död

Swashbuckler
Du kan väl göra en sagan om ringen rip-off och kalla det sagan om armbandet. :gremlaugh:

Jag är faktiskt lite seriös. Hur nära kan man lägga sig utan att bli dragen inför rätta. Mithríl kan ju heta mithral och hober kan heta halflings... Du skulle ju kunna stjäla de delar som du gillade bäst från SoR och byta lite namn på saker. Jag blev faktiskt lite sugen själv. :gremsmile:

solvebring

Superhero
Mjo, det svåra är nog bara att få folks intresse.
Plus att det underlättar bygget om man har rätt att ta något färdigt och ändra det. Skulle jag kunna köpa SRR skulle jag kunna ta SRR som det är, kika på vad jag inte tror på och byta ut det och behålla resten. För att sedan få folk att titta på spelet skulle jag bara behöva säga: SRR ny version från 08, så skulle folk automatiskt titta.

Jag försöker faktiskt skapa ett eget rollspel just nu när du ändå talar om det. Dock är det inte BRP, utan något åt D20-hållet. Men jag tror faktiskt inte jag klarar av det, eller har tid (fast jag drömmer om att få göra det). Jag står stilla mitt bland alla reglerna och blinkar åt tio olika håll. Att då få leka med en gammal penal först vore kanske kul erfarenhet för att skapa helt nya produkter... Jag vet inte... Äsch...

kefka

Hero
Får du tag i det utan att betala alltför mycket tycker jag att det helt klart kan vara köpvärt. Tyvärr kanske det blir svårt, sagan om ringen har blivit ett ganska så stort varumärke nu.

Jag gillar en heldel av de äventyr och supplement som släpptes till det. De har en ganska skön low fantasy känsla och är ganska frikopplade från sagan om ringen berättelsen. Det är så jag egentligen gillar att spela SRR eller andra rollspel baserade på Tolkien värld. Så om det kom ut ett sådant BRP rollspel skulle jag nog lägga vantarna på ialla fall.

Organ

Out of time, out of mind
Nu hänger jag faktiskt inte med. Du pratar om att återutge SRR, men att det ska vara BRP. :gremconfused: Du vet väl att SRR inte använde BRP-systemet (förutom att de modulerna som gavs ut även hade stats till EDoD)? Ett Sagan om ringen-spel som är BRP-drivet skulle inte vara mer SRR än Dechiphers Lord of the Rings. Den enda kopplingen skulle vara Tolkiens värld. Eller missuppfattar jag vad du pratar om?

/Anders

solvebring

Superhero
Ja, SRR var inte en BRP-produkt, nej. Men min dröm utöver just SRR (som mer blev exempel eftersom alla andra spel redan sålts etc.) så vore det att få göra ett old school BRP.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
BRP

Men min dröm utöver just SRR (som mer blev exempel eftersom alla andra spel redan sålts etc.) så vore det att få göra ett old school BRP.
Vad är det som hindrar dig? Det är ju inget som säger att du måste basera ditt gammelskoliga BRP på något annat än just BRP.

/tobias

olaberg

Hero
Re: BRP

På samma sätt som jag och min kompis retroklonar en ohelig allians av OD&D, B/X och AD&D, så kan ju du retroklona BRP eller till och med EDoD någon sorts skepnad om du vill.

Kolla in RQ/BRP-retroklonen GORE: http://www.goblinoidgames.com/gore.htm

Andra retrokloner: OSRIC, Labyrinth Lord, Basic Fantasy.

En retroklon av EDoD hade varit läckert faktiskt...

olaberg

Hero
Re: BRP

Ah, jag har alldeles för grunda kunskaper i svensk rollspelsförkortningslära, helt klart!