priser och nybörjare
Jag håller nog personligen med om att rollspel i allmänhet är ganska dyra, egentligen. Fast det där är nog individuellt - har man råd så känns det nog inte lika dyrt. Det beror säkert också på prioritering - få har råd med allt, utan måste hela tiden prioritera. (Eller så är man bara snål, ungefär som jag då.)
Däremot är DoD6-produkter inte speciellt dyra - inte jämfört med andra produkter på marknaden. Man skulle rent av kunna spekulera i om de inte skulle kunna vara betydligt billigare än konkurrenternas spel om RiotMinds inte valt att satsa så hårt på "yta" (omslag, formgivning, pärmar, papper, osv). Frågan är om inte innehållet i viss mån får mindre betydelse om man satsar alltför mycket på främst snygga produkter? Alltså att innehållet (texten och själva konceptet) mest blir utfyllnad som ska täcka all plats som ska tas upp av brödtext. (Det går antagligen en gräns någonstans, men det är en annan sak huruvida RiotMinds har passerat den eller inte.)
För att anknyta till den alltjämt aktuella debatten om nybörjarrollspel så tänkte jag tillägga att ett rollspel som främst ska rikta sig till barn utan tidigare erfarenhet av rollspel inte bör vara "dyrt". (Helst billigare än befintliga spel, med andra ord.) Man måste nämligen ha råd att köpa spelet, trots att man fortfarande går i grundskolan.
Ibland känns det som om rollspelsmakare utgår från sig själva i väldigt hög grad när de skapar rollspelsprodukter. Alltså att de ofta själva är välbetalta konsulter, tjänstemän, grafiker eller liknande. (Fast det får stå för mina fördomar.) Det är ju inte säkert att exempelvis skolungdom ens uppskattar den "höga kvalitet" man faktiskt lägger ned sin energi och sina resurser på. Och har man inte råd att köpa dyra inbundna böcker så spelar det liksom ingen roll hur snyggt spelet är. Rollspel riktar sig ju i hög grad till just barn och ungdomar, som ofta måste prioritera sina inköp. (En rökare som endast har studiebidrag att röra sig med lär exempelvis inte ha svårt att prioritera mellan nördiga spelböcker och röka, om man säger så...)
Jag skulle dock inte vilja påstå att RiotMinds har gjort fel - DoD6 är nog en stor försäljningssuccé, åtminstone med svenska mått mätt. (För säljer spelet, det gör det bevisligen!) Det är rent av troligt att det är satsningen på just "yta" som tillsammans med det starka varumärket säljer spelet. Och faktum är att många verkar uppskatta hårda pärmar, matta omslag, vackra omslagmålningar och så vidare, och tycker att det gör produkterna mer prisvärda. (I fallet Jorges bestiarium så måste jag dessutom själv hålla med!)
/Baldyr, återförsäljare