Nekromanti Städer

Myrcht

Veteran
tjo jag undrar hur ni andra spelledare brukar göra när era spelare är i städer?
sj tycker jag d e svårt att få något att hända när dom är i en stad..d brukar vara så att dom tar in på ett värdshus...äter, sover..sen händer d inge mer o dom drar ut från staden o vidare på sin resa...
ungefär så brukar d gå till..så jag undrar, hur gör ni andra när ere spelare e i städer? o hur får ni något speciellt att hända?

Carnin

Veteran
Ett tips är att använda händelsetabellerna för städer som finns i Spelledarens guide samt i Jarlaboken. De ger en mängd idéer på allt från scenariomöjligheter till lite extra kryddning till den tråkiga staden. Städer öppnar för mängder med olika möjligheter. Ett hus börjar brinna och hotar att sätta staden i brand. En byggförman använder sig av slavar som arbetare, slavarna hålls inlåsta i husets källare (förutsätter att det inte är tillåtet med slavar). En takpanna ramlar ner i huvudet på stadens makthavare och dödar denne, ett nyval med kravaller till följd måste utlysas.

Detta är bara några exempel för att sätta fart på fantasin, men möjligheterna är oändliga. Men ta dig en titt på tabellerna du så får du en hel del information :gremlaugh:

/Carnin

Gylf draken

Warrior
Kan dina R/p bara bo på värdshus och äta mat?
Måste de inte jobba för att få ihop silver för att betala för allt, en tanke är att inte ge R7p så mycket pengar, då kan de måsta:
Jobba slavgöra i städer de besöker.
Stjäla med risk att bli upptäckta.
tigga under endel av gruppmedlemarnas värdighet.
Kanske måste de ständigt vara på uppsikt efter eventuella inkomst källor, är de i skogen och fäller en björn kan de ta vara på pälsen för att sälja, är de i ett främmande land kan de försöka lköpa lokala varor till lågpris för att senare sälja dem dyrt där hemma.

VH Jens.L "Grisodling i all ära"

haltageten

Dum inuti huvudet
I egenskap av spelare kan jag berätta att det kan hända en hel del i städer. För att dra upp några exempel vår spelgrupp har varit med om under kampanjen så har det hänt bland annat:

1. Krogslagsmål som sedan urartade. Det hela slutade med att vår raunländske shaman Ran lyckades spränga ett helt kvarter i luften. Det var så att ett par tirakuslingar som vi tidigare hade haft lite ouppgjorda affärer med besökte oss för att likvidera oss. Fast man måste ge krogslagsmålen en _bra_ anledning annars känns det bara krystat och onödigt att stå och kötta bönner på ett värdshus bara för att spelledaren inte kom på en vettig anledning. Så bygg upp intriger och liknande. Återanvänd spelledarkaraktärer som spelarna känner igen. Alltid lika trevligt att återse en karaktär som varit borta ett tag. Sen måste du låta det vara ett krogslagsmål och inte massa vapendragning och skit. Jag menar, drar spelarna upp en bunt med kraggsvärd och köttar ner alla skall de få grova konsekvenser.

2. Marknader är alltid härliga. Där kan det hända allt möjligt. Det kan vara en exotisk marknad med en massa härliga djur från fjärran länder.. Se bara till att göra säljarna lite speciella. Rollspela dem så bra du kan så att det blir en härlig rollspelsupplevelse.

3. Värdshusvärdarna är alltid något som man kan göra en härlig roll av. Använd det och rollspela så mycket du kan.

4. Badhus och liknande inrättningar ger till att börja med rollpersonerna en chans att tvaga sig och må lite bättre så att säga. Sen så kan det alltid vara en trevlig upplevelse. Sen så behöver det inte bara vara ett badhus utan kanske även ett "badhus" om du förstår vad jag menar. Hehe...

5. Att komma till ett helt annat land, så som tex Mûhad (förutsatt att rollpersonerna kommer från mer östliga länder) kan vara intressant i en stad. Där är det en väldigt intressant kultur som man kan frossa i. Matkulturen ger "ett vanligt värdshus besök" en annan upplevelse. Sen att hade med massa vattenpipor och sånt gjorde det ännu trevligae att bara mellan karaktärerna sitta och prata.

6. Sen måste du låta spelarna få fria händer och gå runt i staden och se vad de kan finna. De kanske måste köpa nya kläder. Jag menar att gå runt i vildmarken tär även på kläderna. Sen om de blir överfallna och hamnar i strid så kan kläderna gå sönder och blodas ner rätt så ordentligt. Så att laga kläder och tvätta dem är kanske inget spelarna är så bra på, så skräddar besök och liknande kan alltid användas.

- Jocke, ger några små tips.