Nekromanti Stämningen

Andy

Vila i frid
Jag läste precis igenom dokumentet "Historien bakom Eon" på Neogames hemsida. Det som då slog mig var följande:

I texten så pratar konstrutörerna mycket om den stämning som de lyckades skapa i Eon och att den stämningen har överlevt hela skapandeprocessen.

Jag har spelat Eon, både första och andra utgåvan (inte den tredje) och inte förens nu, efter att jag läst artikeln om spelets skapande, så inser jag att det är just stämningen som saknas i Eon. För mig finns det ingen, och om jag tänker efter så har det aldrig funnits någon utpräglad stämning i detta Neofantasy spel.

Men, vad har Eon för särpräglad och unik stämning som konstrutörerna talar om i sin artikel?

Zolod

Veteran
Jag kan hålla med om att Eon inte har en lika utpräglad och inriktad stämning som flera andra fantasyrollspel, och det är just det jag gillar allra bäst med Eon. Med väldigt många andra fantasyrollspel så går skaparna ut hårt med att skapa en ultimat "sagovärld" eller en realistisk historisk värld, eller en fantasyvärld med asiatiska drag. Detta kan väl ibland vara väldigt häftigt att läsa om i böckerna, men ofta så anser jag att det senare blir ett problem när man ska skapa äventyr i världen. Man känner sig som SL alltför styrd av den väldigt enkelriktade vision spelskaparna hade om hur äventyrande i deras värld skall vara.

Men det speciella med Eon och Mundana är att världen är väldigt mångsidig, man har gjort en värld som egentligen inte favoriserar någon speciell speltyp alls. Istället har man fyllt världen med en väldig massa länder och områden som alla fungerar väldigt olika och där ett visst land passar perfekt för en klassisk riddarsaga och ett annan passar bättre för en mörk historia med vampyrer och ett annat för äventyr med fornnordiska teman.

Så man kan väl säga att Eons speciella stämning utgörs av dess mångfald.

Poseur

Swashbuckler
Eon har en helt underbar stämmning som man känner fattas uavsett vilket medeltidsfantasy spel man spelar. tyvär kan jag inte sätta några ord på vad det är

dream

Hero
Nå, du har delvis rätt. EON är ju ett så pass allmänt spel som är tänkt att passa alla - generisk fantasy 1A... Den allmäna stämningen torde vara "grisodlarfantasy", även om det finns plats för diverse stilar såklart.

Detta är EONs curse och blessing - det gör att de flesta spelgrupper kan anpassa sin stämning och pss passar spelet för nästan alla, å andra sidan upplevs det som profillöshet... Lite som socialdemokraterna kanske :gremwink:

DesertRain

Hero
Enligt mig är stämningen i Eon den stämning som spelledaren vill uppnå. Vill man köra en mörka kampanj funkar det utmärkt, väldigt "low" funkar det med och det gör även high fantasy äventyr/kampanjer. Det går inte bara att köra low eller high men också i väldigt varierande miljöer och förutsättningar.

Johan K

Gammal & dryg
Men, vad har Eon för särpräglad och unik stämning som konstrutörerna talar om i sin artikel?
För min del så tycker jag att just EON har ett mått av gladfantasy i sig. Fillar den Mundanska stämmnnigen där, allt är inte så förbannat gråt & skititgt. Dock är det ganska avägt ändå, inte som D&D där det blivit för mycket fantasy.

/ Johan K, som gillar EON

Boboliwsy

Warrior
Precis som flera andra redan har påpekat så bygger mycket av Eons stämning på världens mångfald. En annan sak är att allting hänger ihop på ett fint och genomarbetat sätt i världen (okej, kanske inte riktigt allt, men det mesta), något som många spel saknar.
Istället för en att bara blanda ihop alla ingredienser till en mångfaldig soppa så har man blandat ihop allt till en mångfaldig soppa med sammanhang. Typ som nudelsoppa, drar man i en nudel så märker man att den klibbat ihop sig med andra nudlar och att allt (det mesta) hänger ihop någorlunda väl (inte världens bästa jämförelse, men jag tror min poäng framgick iaf...). :gremtongue:

Sen har vi ju det faktumet att allt inte är exakt som i alla andra fantasyspel. Se på alverna till exempel, alla alver är inte standardskogsalver som skjuter pilbåge. Tirakerna är inga standard orcher som bara bråkar, även om det kan tyckas så vid första anblicken.
För mig har Eon en speciell stämning, som bygger mycket på dessa tre saker; mångfald, sammanhang och en ganska lagom stark avvikelse från standardfantasyn.

//Boboliwsy - nu med nytt Eon-sug!