Nekromanti Stämningsdödande

ikaros

Warrior
I flera fall där oförklarliga och mystiska saker händer som rollpersonerna upplever så händer det att de konfronterar närmsta inblandade och frågar rakt ut vad/hur/farför något har skett.

I en sån situation tycker jag det blir aningen besvärligt, man vill ju inte ta död på mystiken genom att uppdaga hela sanningen direkt, hur bibehåller man, eller ännu bättre, hur förstärker man mystiken efter en sån händelse?

Rising

Vila i frid
I flera fall där oförklarliga och mystiska saker händer som rollpersonerna upplever så händer det att de konfronterar närmsta inblandade och frågar rakt ut vad/hur/farför något har skett.
Det enklaste sättet är förstås att se till att det inte finns några svar. Mystiska saker kan uppenbaras enbart för rollpersonerna, såsom hallucinationer och inbillningar.

Ett annat sätt är att isolera spelarna. Se till att det inte finns några att fråga. Antingen genom att isolera spelarna geografiskt (typ, när äventyret utspelar sig i ödemarker) eller socialt (låt rollpersonerna få vara den sortens personer som få vill prata med och som ännu färre tar på allvar (det är Kults huvudlösning))

Sedan kan förstås personer vara otrovärdiga eller rentutav manipulativa. Om de vet något, så kan de ändå låta bli att säga något eller ljuga för att utnyttja rollpersonerna.

En av de bästa lösningarna är annars att göra utfrågningen intressant i sig; Personer kan ha fragmenterade bilder av vad som har hänt, till exempel, eller så kan det vara en skrämmande/obehaglig upplevelse i sig att uppsöka personen och ta reda på vad han/hon vet. Sinnessjuka personer och brottslingar är exempel på det: Att besöka sanatorium och fängelser för att ställa frågor till en patient/fånge kan vara en häftig grej i sig.

ripperdoc

Myrmidon
Spelare blir alltid förvirrade av SLP:er som säger helt osammanhängade saker, alternativt talar emot sig själva eller andra. Det är en sak med mystiska fenomen, men när folk beter sig underligt och kusligt blir det värre. Så du kan snarare utnyttja situationerna när rollpersonerna frågar rakt ut.

/RipperDoc

Legolas

Veteran
Sinnessjuka personer och brottslingar är exempel på det: Att besöka sanatorium och fängelser för att ställa frågor till en patient/fånge kan vara en häftig grej i sig.
Håller med fullständigt! Jag spellede ett CoC-äventyr, där spelarna var tvungna att uppsöka sanatoruimet för att fråga ut en person om saker som hänt för nästan 50 år sedan. Scenen var riktigt bra, jag berättade mannens historia, på ett sådant sätt att spelarna knappt kunde sitta still. Det bästa var dock avslutet, när historien var färdig berättade tog jag stolen jag satt på och slängde bakåt och skrek om att bli utsläppt och de fruktansvärda saker som skulle komma från stjärnorna, alla spelarna hoppade högt...

Sånna effekter kan oftast vara rätt svåra att få till i vanliga fall...