Nekromanti Stämningshöjande prylar på spelbordet?

Harry S

Swordsman
Om man spelar Star Wars så kan man ha Star Wars-miniatyrfigurer (leksaker) på spelbordet. Om man spelar Western så kan man ha en sheriffstjärna och en Colt Navy på spelbordet. Om man spelar skräck så kan man ha en ljusstake med svarta starinljus på spelbordet. Om man spelar fantasy så kan man ha tennstop på spelbordet. Om man spelar ... ni fattar. Vilka stämningshöjande rollspelspotensmedel rekommenderar ni?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag tycker det kan vara trevligt med en snygg duk, men det kan göra det svårt att skriva på rollformulär eller papperslappar.

Ställer gärna fram någon snygg skål för tärningar eller glaspluppar till spel som använder många av endera sakerna. Har något i den här stilen (foten går att skruva av så de är hyggligt praktiska att packa med sig):

God45

#PrayersForBahakan
Vår totem i Werewolf är en fruktansvärd uggleande... Så jag har köpt en riktigt obehaglig staty av en uggla i naturlig storlek som vi har på bordet. :D

solvebring

Superhero
Här kommer kanske ett lite tråkigt svar, men jag gillar ändå handouts med lite baktanke och förarbete.

Nå, jag personligen är inte mycket för den sortens påhitt, eftersom jag inte tycker att det ger mig något som gör stor skillnad. Mest vore det väl som en kul grej i förbigående, som tennstopen du nämnde. Min inlevelse eller upplevelse blir dock inte märkbart bättre på grund av en viss sorts ljusstake eller så. Speciellt inte sedan den ändå kommer att skära sig med stiftpennor, mobiltelefoner, godispåsar och snusdosor.

Utöver en illustrerad spelledarskärm och miniatyrer, vilka imho fyller en annan funktion, och kanske någon skål med tokens, brukar jag alltså inte ha några dekorationer avsedda för spelet.

Handouts kan dock vara roliga om man har lagt lite tid på dem. Ska spelaren komma över ett hyperviktigt brev så är det ju kul att kunna ge denne ett speciellt brev. Ska brevet föreställa att vara handskrivet på parfymerat papper så ska det ju gärna vara så också – om man nu ska bemöda sig med en handout överhuvudtaget.

Därmed vill jag uttrycka att jag inte tycker att handouts är ett måste för att det ska bli bra. Viktiga prylar kan lika gärna finnas i bara fiktionen; "Du hittar ett brev som doftar starkt av parfym". Men ska det vara handouts så ska det gärna vara lite mer av rekvisita än en symbolisk substitutgrunka. Själv gillar jag just pappersrekvisita som speciella brev och kartor. Inte för att jag gör dem så ofta idag som när jag var ung, fager och benådad av tidsbristens demoner, men ändå – de är fortfarande lika roliga att skapa.

Genesis

Ni dés ni maître
solvebring;n131628 said:
Speciellt inte sedan den ändå kommer att skära sig med stiftpennor, mobiltelefoner, godispåsar och snusdosor.
Vill man ha bra stämning är det första man ska göra att rensa bort allt som inte behöver vara på spelbordet, tycker jag. Inga mobiltelefoner, inga snusdosor och definitivt inga godispåsar. Allra helst inga pennor eller rollformulär, men det beror ju på spelet. Ett tomt bord med en liten skål med två tärningar i, där har vi fokus och stämning från början!

En sak vi gjorde när vi spelade Svart av kval en gång var att istället för markörer så använde vi värmeljus. När man vägrade bestens kommando tände man ett ljus och när man gav efter för besten eller när besten svek en så blåste man ut ett ljus. Otroligt stämningsfullt!

Zorbeltuss

Hero
Jag skulle väl säga att stearinljus kan vara bra, men svarta ljus skulle för mig antingen betyda att jag fokuserade på hur fula de flesta svarta ljus är (de är ju inte mycket bättre än att sätta mörkgråa kritor i en ljusstake) eller att någon faktiskt fått tag i svarta ljus som faktiskt ser bra ut, så just det skulle vara stämningsdödande för mig.

/Luna Lovegood

Zappelina

Swordsman
Jag funderar på att släpa upp en runsten... Har sett en vars enda kvarvarande inskription är "diktade Love", resten utsuddat av tidens tand. Den hade vart bra. Lite ojämnt för tärningarna... men man kan ju bara lägga en duk över för den osannolika händelsen att vi spelar något annat än viking.

Robert

Warrior
Jag gillar kaffe och småkakor. Det fungerar med alla spel och genrer.

Harry S

Swordsman
Zappelina;n131727 said:
Jag funderar på att släpa upp en runsten... Har sett en vars enda kvarvarande inskription är "diktade Love", resten utsuddat av tidens tand. Den hade vart bra. Lite ojämnt för tärningarna... men man kan ju bara lägga en duk över för den osannolika händelsen att vi spelar något annat än viking.
Om du är gjord av pengar så kan du beställa en runten hos en stenhuggare.

Harry S

Swordsman
Luna Lovegood;n131673 said:
Jag skulle väl säga att stearinljus kan vara bra, men svarta ljus skulle för mig antingen betyda att jag fokuserade på hur fula de flesta svarta ljus är (de är ju inte mycket bättre än att sätta mörkgråa kritor i en ljusstake) eller att någon faktiskt fått tag i svarta ljus som faktiskt ser bra ut, så just det skulle vara stämningsdödande för mig.

/Luna Lovegood
Färgade värmeljus i stäningsfulla ljushållare?

Spelaroll

Veteran
Jag gillar snygga handouts, levande ljus och passande godis (naturgodis) i skålar som inte stör upplevelsen. Vi spelar mest fantasy. Vi äter mycket ost, torkat kött och öl.

Fast ibland skiter vi i det och käkar chips istället. ????
Men vi hoppar inte över ölen.

JJoghans

Regelknackare
Jag är trött på saker som enbart är rekvisita. Om det inte fyller någon funktion i spelet så ska det bort! Framför allt avskyr jag stearinljus, för spelarna klarar inte av att låta bli att pilla med dem (hur vuxna de än är), och det blir bara skräp och elände. Numera spelar jag förvisso mest online, och då slipper man ju allt det där. :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Dazumal;n131813 said:
Framför allt avskyr jag stearinljus, för spelarna klarar inte av att låta bli att pilla med dem (hur vuxna de än är), och det blir bara skräp och elände.
Mmm... detta är även min erfarenhet. Och jag är en lika god kålsupare på den punkten är jag rädd.

Vad jag skulle behäva är att hitta något bra att lägga på spelbordet som spelarna kan pilla med utan att det låter eller riskerar att bli allt för stökigt. Kanske skulle se om det går att få tag på eller göra små tärningsstora kuber i skumgummi eller tvättsvamp. Då kan spelarna sitta och bygga sina torn och det borde inte låta en massa när de faller.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Rymdhamster;n131816 said:
Vad jag skulle behäva är att hitta något bra att lägga på spelbordet som spelarna kan pilla med utan att det låter eller riskerar att bli allt för stökigt. Kanske skulle se om det går att få tag på eller göra små tärningsstora kuber i skumgummi eller tvättsvamp. Då kan spelarna sitta och bygga sina torn och det borde inte låta en massa när de faller.
Här är ett stämningsfyllt alternativ till stearinljus (finns också i värmeljus-form)
http://www.clasohlson.com/se/Batteridrivet-blockljus-LED/36-4875

IcarusDream

Anti-populist
Jag älskar ljus i fina stämningsfulla ljushållare.

Jag tycker om fina handouts av olika slag, brev, kartor, telegram, bilder, ljudfiler

Jag tycker om att ha rätt färg på tärningarna så de matchar spelet.

Jag tycker om mina mi-lights så jag kan ändra färg på hela rummet för att matcha stämningen.