Nekromanti Stämningsmusik till Eon ?

Knotulf

Veteran
Kan någon rekommendera bra musik som skapar stämning, typ filmmusik osv. Ingen rock eller rap(inte för att det är något fel men JAG tycker inte att det passar), det ska helst vara instrumental musik. [color:\\"#666666\\"] [/color]

Duddmannen

Hero
Ett riktigt svar...

Soundtrack/filmmusik
Sagan om Ringen
Conan Barbaren
Hellraiser
Army of Darkness
m.fl.

Alte Musik (NAXOS)
Oxford Camerata - La Messe de Notre Dame
Oxford Camerata - Medieval Carols
m.fl.

/Duddmannen

Krille

Super Moderator
FMRDB igen!

"Kan någon rekommendera bra musik som skapar stämning, typ filmmusik osv. Ingen rock eller rap(inte för att det är något fel men JAG tycker inte att det passar), det ska helst vara instrumental musik."

Filmmusiksrecensionsdatabasen (http://home.foxtail.nu/fmrdb.asp) borde innehålla svaret på samtliga dina frågor.

Klon

Hero
soundtracks bruckar passa bra... exempelvis lotr, gladiator eller dylikt...
kolla även in folkmusik av olika slag

Johan K

Gammal & dryg
Klassiskt !!

Tycker att klassisg musik a´la Beethoven & co är klart passande till fantasy. Känns som den musikstilen har fångat fantasygrejen !

Big Marco

Läskig
Re: Experimentlusta

Senast vi spelade Eon så körde jag en annorlunda grej som faktiskt blev riktigt lyckat. Jag kör Eon tämligen heroiskt och fartfyllt (vilket är fullt möjligt med det grundläggande stridssystemet) och nu var det en rejäl fajt med fart och fläkt - hopp i trappor, svinga sig i gardiner, springa över taknockar osv. Så jag letade upp ett klassiskt C64-soundtrack (They Stole a Million) - och se, det blev helskön stämning direkt! Inte det första man kanske tänker på tillsammans med Eon, men den här gången gick experimentet helt rätt.

Länk till låten i fråga: They Stole A Million

Mäster Atrion

Warrior
Om jag nu inte minns fel så brukar vi använda Dracula, The ninthgate (eller något liknande).

Till fester och liknande tillställningar brukar vi använda klassisk musik men jag kan inte namnet på skivan. Klassisk passar då hur bra som helst till det. Hmmm var det någon mer ????

DAKrilla eller Baron Marak kan ju alltid säga om jag missat någon.

Mira

Veteran
Dalsjöfors (nära Borås), snart även Leksand
soundtracks bruckar passa bra... exempelvis lotr, gladiator eller dylikt...
kolla även in folkmusik av olika slag
Jag håller nog inte med. Om man inte vill hålla på o byta låt hela tiden dvs. Låtarna är ju anpassade till filmens handling o iaf lotr innehåller många olika stämningar. Hur käckt är det att ha musiken som är i tex Moria när man kliver in i ett trevligt världshus eller nåt liknande...
Håller med om att folkmusik passar.
Annars kan man ju bränna sin egen skiva om man vet ungefär vad o när saker kommer hända. Tråkiga med det är att den kanske man sen inte kan använda precis varje gång...

Krille

Super Moderator
"Jag håller nog inte med. Om man inte vill hålla på o byta låt hela tiden dvs. Låtarna är ju anpassade till filmens handling o iaf lotr innehåller många olika stämningar. Hur käckt är det att ha musiken som är i tex Moria när man kliver in i ett trevligt världshus eller nåt liknande..."

Detta går att lösa på flera sätt.

1) Anpassa handlingen efter musiken. När Imperial March spelas så anfaller Imperiet, när nazgul-musiken spelas kommer de Svarta Ryttarna... Detta kräver en del finlir och snabb reaktionsförmåga av spelledaren.

2) Skapa egna antologiskivor eller spellistor med musik för en viss stämning. Kör dem på random/repeat. Fixa någon mekanism (CD-växlare, fjärrkontroll, laptop) som gör att man snabbt kan växla från en skiva/lista till en annan.

3) Spela inte för högt. Använd bara musiken som bakgrundsljud. I så fall så är det lätt att ignorera musiken när den är fel. Dessutom går det att höra vad spelledaren säger. :gremwink:

4) Gilla läget. Manowar är ju tydligen skitbra stämningssättare i fantasy enligt vissa, och tydligen så går det att få fantasystämning i ett helt normalt svenskt kök, så då ska det väl gå att tycka om nazgul-musiken på krogar. :gremwink:

Meldert

Veteran
Prova med

Wagner (klassisk musik som används en hel del i film)

Clannad (keltisk folkmusik? gjorde musiken till tv-serien om robin hood)

För skräckkänsla funkar Alien filmmusiken.

Passa dig dock för alltför känd filmmusik, man får så lätt fel accosiationer.

Seiferim

Veteran
Hur käckt är det att ha musiken som är i tex Moria när man kliver in i ett trevligt världshus eller nåt liknande...
Ja....eller concerning hobbits(hobbitown) när ett gäng blodtörstiga tiraker anfaller......kan bli ironiskt.....

EON91

Veteran
Om du fortfarande läser denna så hittade jag den bästa musiken :gremgrin: . Om du har ett progam som Kazaa så sök på Enya . Du kommer få upp en massa efter en stund. Det låter som sagan om ringen men jag tog dom för att jag vill inte ha för mycket sånt. Men ta för dig. :gremsmile:

Krille

Super Moderator
" Det låter som sagan om ringen men jag tog dom för att jag vill inte ha för mycket sånt."

Förvånande, hörrödu: Enya sjöng på första Ringen-soundtracket.

Åsså ska vi inte uppmuntra till piratkopiering, va! Du har väl läst forumsreglerna som du godkände när du skrev in dig?