Nekromanti Stå på mässor

Feuflux

omjonasson.se
Kvalitetsmässan äger rum i Göteborg 20-22:e november och mitt företag ska dit och umgås med kommuntanter och annat löst folk.

Jag ska alltså tillsammans med tre kollegor stå i en monter och prata med folk. Det skrämmer förstås upp hobbyasociala lilla mig, trots kollegornas försök att intala mig att allt ska gå bra. Att svara på tilltal kan jag fixa, men att hojta in oskyldigt folk i vår monter för att göra reklam känns svårt. Jag behöver era överlevningstips!

Bunny

Crazy like a fool
Till skillnad från dig tycker jag mässor och representation är jättelajbans. Dessutom är jag duktig på det. Jag vill gärna hjälpa till, men jag har väl inte några egentliga överlevnadstips... eller trivseltips... eller tips för att lära dig gilla det på samma sätt som jag gör - men jag kanske kanske har några andra allmängiltiga tips.

Representation på en mässa handlar mycket om att behärska kontaktfasen. Det innebär att du ser städad ut, och det gör du, och att du är trevlig, och det är du, men även att du ser till att le och försöker söka ögonkontakt med förbipasserande. Göm dig inte bakom ett bord eller en disk - ta istället gärna några steg ut från montern och locka därifrån människor till dig. Hälsa trevligt på dem du får någon kontakt med samtidigt som du gör en åtbörd in mot din monter. Ha några catchfrases redo, som "är du möjligtvis intresserad av att höra lite om..." eller "skulle du kunna tänkas vara intresserad av lite läsmaterial" [håller fram en broschyr eller annat spridningsmaterial]. Du ska inte vara rädd för om de har frågor - dem behärskar du säkert, och skulle du inte göra det finns fortfarande två alternativ: 1) Höfta, 2) delegera smidigt vidare till kollega.

Det här tror jag att du kan klara hur bra som helst, för du har ju ett så bedåÅårande leende!

magoo

Hero
Det är lätt och kul att stå på mässor!

Det är bara att vara påläst och trevlig, sen är resten en baggis. Från början kommer du att känna dig fånig och stel, efter en dag kommer du att vara värsta inkastaren.

Mina bästa mäss-tips:

- Ha riktigt, riktigt bra skor för fötterna tar stryk.
- Drick ordentligt och ha med huvudvärkstabletter.
- Fräscha upp dig mitt på dagen och turas om att ta paus.
- Du behöver bara fånga en persons intresse så kommer flera att stanna automatiskt.
- Håll montern snygg och välfylld om ni har något att sälja.
- Snacka med montrarna runt omkring och bjussa varann på godis och annat mys, det är trevligare att mässa tillsammans.

Storuggla

Champion
"- Ha riktigt, riktigt bra skor för fötterna tar stryk."

Jojo, vi vet allt vad du menar där...

Storuggla, it's like a meme now

Lindenius

Swashbuckler
Mjo…

Noliamässan är ju särskilt känd för att vara en SÅN mässa. :gremshocked:

//erik. missade den i år dock

Rising

Vila i frid
Köp karameller och ha i en stor skål. Seriöst. Det bås som har bäst karameller vinner nämligen, så om inte företaget har avsatt pengar för karameller - se till att nämna det, eller köp dem själv och rädda hela företaget från att bli utskämda.

En bra sak med karameller är att man slipper vara så himla aktiv när man ska ta kontakt med folk. Har man inga karameller kan man ju inte bara sitta och softa medan folk går förbi, men med karameller så blir det inte lika flåshurtigt. De kommer fram för att ta karamellerna, och då vandrar du lugnt fram och börjar prata. De är fast i fällan, och tvingas således att lyssna på dig.

Med karameller slipper man alltså hojta in folk. Man bara snackar med dem medan de kommer för att stilla sötsuget. Helt suveränt.

---

Hey, förresten, dissa inte kommuntanter i förtid. När jag har varit på mässa med en massa kommunpersonal som besökare så har jag nämligen alltid fått totalt kåtslag: Det är fullt med tjejer som ser ut precis såsom jag vill ha dem - lite av den där blandningen mellan sekreterare och bibliotekarie - inte så vänsterproggiga att de har Birkenstock och spelar lergök, och inte så kontorsstrebiga att de pratar i slogans på engelska och har power point-presentationsreflexer i ögonen, men det är exakt i mitten.

Jag lovar dig, jag tror att du kommer få se ungefär tre perfekta, söta, smala kulturflickor med chica glasögon, läckert kortklippt hår och flickaktiga kroppar. Räkna dem, och så får vi se om jag haft rätt.

Om du har samma smak på kvinnor som jag så kommer du behöva skäl att inte springa efter besökarna och hojta.

Men bäst av allt; karameller. Seriöst. Montrar utan karameller är som sådana där efterblivna gaseller som inte har några ben utan ligger som korvar på marken och försöker röra sig framåt över stäppen genom att fladdra på överläppen och vifta på svansen. Du vill inte vara en sådan gasell. Trust me.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
De det som ett jobb

Dina sociala eller asociala preferenser har inget med det att göra. Se det som att du har ett jobb som går ut på att le och förklara samma sak om och om igen för olika personer. Det går segast i början. Lyssna på de andra som ska stå där hur de öppnar upp samtalen och haka på det tills du hittar något som passar dig.

Troberg

Sinister eater
Köp karameller och ha i en stor skål. Seriöst. Det bås som har bäst karameller vinner nämligen, så om inte företaget har avsatt pengar för karameller - se till att nämna det, eller köp dem själv och rädda hela företaget från att bli utskämda.
Instämmer, godis regerar. Man skulle kunna tro att mässor besöks av folk som är närmast besläktade med gamar, men som utvecklat en genetisk defekt så att de måste ha socker i massor.

Ett relaterat tips: Ha godisskålarna väl synliga, men en bit in i montern. Det håller en del av dem som enbart är ute efter att samla godis borta, eftersom de helst vill slippa prata. Detsamma gäller om ni har lite finare reklamprylar, spara dem undanlagda för de speciellt intresserade, och dumpa ut det billiga skitet till pöbeln.

Feuflux

omjonasson.se
Tack för ert stöd. Imorgon bär det av mot Göteborg. Om jag kommer ihåg den här tråden på lördag så kan jag posta mina erfarenheter. :gremsmile:

Feuflux

omjonasson.se
Stått på mässa

Hemkommer nu, och orkar ta en titt förbi forumet.

Tre dagars mäss-stående är över och det har gått bra. Jag är ju fett oslipad som säljare (men vi var ju 4 pers så man kunde ju stå och observera kollegorna en hel del med) och till och från kommer man ju på att "jag borde frågat det där också" eller "varför skrev jag inte ner det där?". Blyg kände jag mig aldrig, men jag kan bli bättre på att fånga upp veliga typer som står en bit bort från montern och sneglar. Fast vissa av dem vrider sig demonstrativt bort när man söker ögonkontakt. De vill titta, men inte prata.

Har så jävla ont i fötterna. Människan är inte skapad att stå upp så här mycket!

Vår mäss-godis-taktik har varit "hårda karameller i en skål en bit in i montern så att förbispeedande besökare inte ska kunna sno utan att tvingas prata med oss". Faktum är att de intressata besökare vi pratat med knappt rört godiset. 95%, minst, av godisförbrukningen är av folk som inte är intresserade av vår produkt.

Hunnit med pyttelite kändisspottning. Var ju tonvis av kända föreläsare men vi utställare missade ju den biten. Däremot krockade jag med några.
* Leif Loket Olsson kände jag först inte igen utan sa "det där ser ju typ ut som Loket". Det var Loket...
* Göran Persson är längre och smalare än han ser ut i tv.
* Lars Danielsson ser precis lika stressad ut live som på tv.
* Lasse Brandeby ser ledsen ut på något sätt.
* Pia Johansson och Helge Skoog är högljudda som fan när de gör improvisationsteater på temat "Kan man spela chef?". Men rätt kul det lilla jag såg (vår monter var ganska nära lilla scenen). Däremot hörde vi allt...
* Gudrun Schyman var nykter. Vad tråkigt tyckte chefen.
* Mark Levengood är omärklig. För jag missade helt att vi mötte honom i rulltrappan.

Jag får absurda tvångstankar när jag ser kändisar. Jag blev sugen på att be om Göran Perssons autograf och skitsugen på att fnittra "Titta! Där är Gudrun Schyman! Hihihihi." och peka när hon gick förbi. Det är tur att jag inte träffar (eller ja, passerar i korridorer) kändisar ofta...

Troberg

Sinister eater
Re: Stått på mässa

Faktum är att de intressata besökare vi pratat med knappt rört godiset. 95%, minst, av godisförbrukningen är av folk som inte är intresserade av vår produkt.
Jo, det brukar vara så, men godiset är ändå viktigt. En tom monter ser ointressant ut och då går folk förbi den, medan en monter med trängsel och folk framstår som det heta innestället man inte får missa.

Rickard

Urverk speldesign

Jo, det brukar vara så, men godiset är ändå viktigt. En tom monter ser ointressant ut och då går folk förbi den, medan en monter med trängsel och folk framstår som det heta innestället man inte får missa.
En "inkastare" är bra mer värd, enligt min erfarenhet från demo-arrangemang (gjorde 2-3 i veckan i fyra månader). Visst är det bra att bjuda på saker (sålde mestadels teer) men det som drog mest var faktiskt lukten och inte att vi hade något att bjuda på. Man kan få en monter att se attraherande ut utan att behöva ha godis.

/Han som tycker godis eller fika faktiskt är rätt lamt

Storuggla

Champion

"Jag blev sugen på att be om Göran Perssons autograf"

Fick du den?

Storuggla, big potato