Nekromanti Ståltråd i d&d?

StefanB

Warrior
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
Hej,

jag läste en grej härom dagen i Forgoten Realms boken Lords of Darkness till d&d. På sid 38 finns det en berättelse där detta citat är hämtat: "...and his body was wrapped in razor-sharp metal wire..." Personen avled även av denna metal tråd då en vampyr tvingade han att "dansa" på magisk väg.

Så min fråga är finns det ståltråd i d&d, eller är det en miss?

Tänker att så pass smal ståltråd som det näms i texten kan vara svår att göra på "medeltida" vis. Tjockare metaltråd som andvänds till ringarna i en ringbrynja finns ju men den är betydligt tjockare.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Klart det finns.

Det är ju bara att fortsätta dra ringbrynjetråden tills den blivit så tunn man vill ha den.

Om inte annat kan man säkert trolla fram den.

Troberg

Sinister eater
jag läste en grej härom dagen i Forgoten Realms boken Lords of Darkness till d&d. På sid 38 finns det en berättelse där detta citat är hämtat: "...and his body was wrapped in razor-sharp metal wire..." Personen avled även av denna metal tråd då en vampyr tvingade han att "dansa" på magisk väg.
Så min fråga är finns det ståltråd i d&d, eller är det en miss?
Troligen en miss, att göra en så tunn tråd tillräckligt kraftig för att skiva någon som en ost kräver att man har bra stål och härdar den jämnt och bra, ungefär som pianotråd. Ju tunnare tråden är desto känsligare blir den för kvalitetsbrister. Jag är rätt så säker på att det krävs en industriell process för att få denna kvalitet.

Det sagt så står det ju faktiskt inget om att det är stål i tråden, den kan ju vara gjord i annat material. Det kan ju också vara så att den inte har ett cirkulärt tvärsnitt, den kan ju vara att smalt band, tvinnat med vassa kanter. Alla som skurit sig på svarvspån vet hur otäcka de kan vara, tänk då att vara ett dansande centrum i ett nystan av sådana.