Rickard
Urverk speldesign
InSpectres är ett improrollspel där varje scenario genomgår fyra faser: få uppdraget, göra förundersökning, få utrustning och fältarbete.
I princip gör man följande i varje fas:
Få uppdraget: spelledaren presenterar ett fenomen som har uppenbarat sig.
Förundersökning: spelarna slår slag tills de har etablerat vad fenomenet är.
Få utrustning: spelarna slår slag tills de har hittat lämplig utrustning.
Fältarbete: spelarna slår slag tills de har klarat av vad spelledaren slänger framför dem.
Varför skriver jag nu om detta? Jo, för att det här är en struktur som jag inte längre följer slaviskt. Nu har jag spelat såpass många gånger att jag lika gärna kan skicka ut dem i fältarbetet direkt.
Rollpersonerna har båtsemester i Karibiska havet när de ser fisk som faller ned från himlen. En av spelarna slår ett slag för om de vet när det är (förundersökning). De styr båten mot vad de tror kan vara källan. De kämpar sig fram och ser att det är en intelligent kristall som ligger bakom det hela. En av spelarna fiskar fram en pryl (få utrustning) som hjälper dem med att överkomma problemet. Fasernas syfte finns kvar, men inte själva strukturen som man måste följa.
Min fråga i denna tråd handlar om vad för sorts olika delar av ett system kan man skapa för att spelgruppen senare kan gå ifrån det? Vilka delar kan funka vettigt som stödben?
EDIT: om man vill skriva ett spel där man vill att spelgruppen efter ett tag ska frångå stödbenen, hur borde man lägga upp det?
/Han som funderar på moment som rollpersonsgenerering, hur man deklarerar handlingar etc.
I princip gör man följande i varje fas:
Få uppdraget: spelledaren presenterar ett fenomen som har uppenbarat sig.
Förundersökning: spelarna slår slag tills de har etablerat vad fenomenet är.
Få utrustning: spelarna slår slag tills de har hittat lämplig utrustning.
Fältarbete: spelarna slår slag tills de har klarat av vad spelledaren slänger framför dem.
Varför skriver jag nu om detta? Jo, för att det här är en struktur som jag inte längre följer slaviskt. Nu har jag spelat såpass många gånger att jag lika gärna kan skicka ut dem i fältarbetet direkt.
Rollpersonerna har båtsemester i Karibiska havet när de ser fisk som faller ned från himlen. En av spelarna slår ett slag för om de vet när det är (förundersökning). De styr båten mot vad de tror kan vara källan. De kämpar sig fram och ser att det är en intelligent kristall som ligger bakom det hela. En av spelarna fiskar fram en pryl (få utrustning) som hjälper dem med att överkomma problemet. Fasernas syfte finns kvar, men inte själva strukturen som man måste följa.
Min fråga i denna tråd handlar om vad för sorts olika delar av ett system kan man skapa för att spelgruppen senare kan gå ifrån det? Vilka delar kan funka vettigt som stödben?
EDIT: om man vill skriva ett spel där man vill att spelgruppen efter ett tag ska frångå stödbenen, hur borde man lägga upp det?
/Han som funderar på moment som rollpersonsgenerering, hur man deklarerar handlingar etc.