Nekromanti Stöldskydd > appar

solvebring

Superhero
Tjo!

På en av skolorna där jag jobbar mycket sker det nu för tiden alldeles för många stölder för att man ska känna sig bekväm med sina grunkor.
Därav kom jag att tänka på att man antagligen borde se till att skydda grunkorna i den mån man kan ...

Jag tycker inte att jag får ut så mycket av nätets slentrianrecensioner av dylika applikationer, därför önskar jag er hjälp.

Önskemål:
– Stöldskyddsapp
– Android
– Icke batterimördande
– Kompletta men smidiga funktioner (önskar kunna fjärrstyra för att: spåra, låsa, radera innehåll osv.)
– Gratis, alternativt app med engångskostnad.

anth

Vetefan
Självklart finns det appar som gör att du kan spåra/fjärrstyra mobilen, förutsatt att mobilen är på och någon slagit in pin-koden. Sedan är väl det första som tjuven gör med en stulen mobil en fabriksåterställning, då försvinner din app. Tänk bara på att en sådan app kan leda till annan brottslighet: kan du fjärrstyra din mobil kan andra också göra det och du kan få mobilen kapad.

Troberg

Sinister eater
Jag kör själv Where's My Droid, och tycker den är mycket bra.

Den kan man även lägga in efter att luren blivit stulen, det gjorde vi på sambons telefon, och kunde spåra var den var. Tyvärr befann sig tjuven i ett hyreshus, så polisen kunde inte göra så mycket.

solvebring

Superhero
anth;n54207 said:
Självklart finns det appar som gör att du kan spåra/fjärrstyra mobilen, förutsatt att mobilen är på och någon slagit in pin-koden. Sedan är väl det första som tjuven gör med en stulen mobil en fabriksåterställning, då försvinner din app. Tänk bara på att en sådan app kan leda till annan brottslighet: kan du fjärrstyra din mobil kan andra också göra det och du kan få mobilen kapad.
Yeah, jag har funderat på de här sakerna jag också. Jag tänker då att om jag nu har en stöldapp så har jag i alla fall gjort vad jag kunnat. Är det sedan en tjuv som vet vad han håller på med så är det ju skitsamma. Är det däremot en klåpare så gör jag ju vinst.

... Vad gäller att få skiten kapad är ju det så klart en jävla fail. ... Men går inte de flesta appar att kapa?

solvebring

Superhero
Troberg;n54221 said:
Jag kör själv Where's My Droid, och tycker den är mycket bra.

Den kan man även lägga in efter att luren blivit stulen, det gjorde vi på sambons telefon, och kunde spåra var den var. Tyvärr befann sig tjuven i ett hyreshus, så polisen kunde inte göra så mycket.
Okej, det låter ju soft. Hur funkar det här med att kunna lägga in i efterhand?

Troberg

Sinister eater
solvebring;n55889 said:
Okej, det låter ju soft. Hur funkar det här med att kunna lägga in i efterhand?

Du går till Google Play på webben, söker upp Where's My Droid, klickar installera, väljer din enhet och sedan installeras den automagiskt på enheten. Samma sätt som man gör när man installerar annat från datorn, helt enkelt.

Om jag minns rätt så kan du dock bara pejla positionen på den innan du du varit inne i inställningarna, men det kanske är bra nog. Jag menar, är det en skola och du pejlar den till en elevs hemadress, så är det ju bara att ta ett snack med eleven och säga "Du, någon såg att du snodde en telefon. Lämna tillbaka den så är det glömt, annars går det till polisen." så är det nog löst.

Edit: Den appen har förresten en del andra bra funktioner. Du kan tex få telefonen att ringa på högsta volym, vibrera och blinka med kamerablixten. Bra om man tex tappat den i trädgården och ska hitta den.

Vi kör den på alla våra enheter, mycket väl värd pengarna!