Som perfekt spelledare har jag alltså fritt fram att lägga till lite musik?
Nä men det är som du säger, det är ju viktigare att kunna beskriva saker för att sätta stämning, men det känner jag väl ändå att även de gånger jag använder musik så är det ju ändå viktigt beskriva saker, och om man har min spelledarstil (som i stort sett är att jag förbereder ca 5%) så har man alternativet att lägga till ingen musik, lägga till musik som inte passar men är på i bakgrunden ELLER förbereda tokmycket för allt möjligt som kan inträffa med passande musik till de områdena.
Sen tror jag att det för många är så att när man träffas och umgås så kan det bli ganska mycket snack vid sidan av, som man lättare kommer bort ifrån genom att sätta igång musik som en sorts "nu spelar vi" signal. Det är lättare för spelarna att fokusera på spelet, speciellt om man gjort så en längre tid, när man har en tydlig signal som visar att nu är det slut med offtopic. Men det går ju också, beroende på spelare och spelledare att helt enkelt säga "nu kör vi" och sen är det helt enkelt slut med annat då också, men som sagt, det är nog enklare i många fall att slå igång lite musik.
Sen om det är bra eller mindre bra är väl upp till var och en
Sen är det väl så också att en föreläsare är någon som enbart pratar själv, för ett flertal lyssnare som i de flesta fall har noll att göra med vad som händer utan bara ska lyssna, det blir lite skillnad jämfört med en rollspelsgrupp där spelarna faktiskt ska vara med själva och styra olika mycket beroende på vad som händer. Man är mer som påverkar det som händer, det blir inte möjligt med samma trix man använder i en föreläsning så även om det ligger något i det så stämmer det ändå inte helt.
Att t.ex. lägga in olika konstpauser fungerar ju när du själv berättar, att beskriva vad olika saker gör och vad som händer runt i kring med ett levande språk och klassiska berättar tekniker är ju en sak, men vad gör man när en spelare ska berätta vad den gör då? Självklart kör man på som vanligt men poängen var att om 5st skulle stå och hålla i en föreläsning (inte varsin del där de i 15 minuter var berättar utan där de interaktivt fyller i varandras berättelser osv) så är det helt plötsligt något helt annat man sysslar med.. Då liknar det mer teater eller film, där de använder både extra ljudeffekter och ofta musik vid tillfälle. Å andra sidan kanske man kan säga att när man lägger till dessa effekter är det redan "perfekt".
Tänk er själva att ni spelar någon som är ute och simmar och någon slår igång hajenmusiken, åtminstone jag skulle automatiskt bli mer påverkad än något någon skulle kunna beskriva eftersom inget faktiskt händer "du känner dig nervös som att något simmar under dig" är svårare att få fram med ord, utan att ordbajsa sönder det hela, eller avslöja vad som händer, än att slå igång hajen-temat.
Kort sagt, musik är helt ok när det används "rätt". Är du en sådan som spenderar en timme eller två att välja ut musik, eller redan har ordnat musik i olika genrer för att kunna välja och vraka för att få till rätt stämning så tror jag nog att du gör något rätt ändå. Är du en sådan som behöver det, eller bara vill ha det av någon annan anledning är det ju helt ok också, men man kanske kan tänka till en gång till om Varför använder jag musik just nu? Varför inte?