Nekromanti [Stable Orbit] Färdighetslista?

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,347
Location
Malmö
Fjärran världers sånger/Stable Orbit är ett WIP spel där man spelar Förstärkta astronauter (Ultranauts) som i Federationens/Ligans namn håller kontakten mellan mänskliga kolonier, utforskar med mera. Tänk Star Trek utan FTL-signaler.

Petar ihop konventsscenario för och har för tillfället snott kranks Rotsystems färdighetslista. Det jag funderar över är om det borde ändras och läggas till lite.

Vad listan innehåller från början:
Avståndsvapen
Hackning
Närstrid
Rörlighet
Socialisering
Styrka

Vad jag överväger att ändra är att lägga till en NollG-färdighet för rymdrörelse eller en Fordon samt att göra hackning bredare.

Jag är tveksam, dock, för jag vet inte om jag kan motivera en pilot/förar-färdighet, och Teknologi skulle bli för brett. Det kanske skulle kunna skötas med Augmentationer istället, som hjälper på slag i specifik situation. Osäker.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,399
Location
Rissne
Max Raven;n124930 said:
Vad jag överväger att ändra är att lägga till en NollG-färdighet för rymdrörelse eller en Fordon samt att göra hackning bredare.
När jag designade listan tänkte jag framför allt på den här frågan: Vilka situationer blir roligare av ett slag mot den här egenskapen?

Därmed kunde jag skala bort en hel del bös som mest brukar finnas där för att det ska finnas där, i något slags anda av att det ska finnas värden för allt rollpersonen kan tänkas vilja göra. Numera är jag ju mer inne på att låta spelare lyckas med saker om det inte blir spännande att introducera osäkerhet, och det blir det nästan bara när det handlar om konflikter.

Så: Hur används NollG i en konflikt? Är det som ett slags undvika/akrobatikförmåga eller tänker du mer rymdskepp-dogfight-grejs? Tänker du dig att det är många Fordon-konflikter i spelet?

(När jag tänkt på mitt eget RYMD - mitt kommande bidrag till scifigenren, mycket mer hard SF än SO ser ut att bli - så har jag tänkt mig skeppen mestadels som en miljögrej snarare än nåt man styr själv eller slåss med typ.)
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,347
Location
Malmö
krank;n124954 said:
När jag designade listan tänkte jag framför allt på den här frågan: Vilka situationer blir roligare av ett slag mot den här egenskapen?

Därmed kunde jag skala bort en hel del bös som mest brukar finnas där för att det ska finnas där, i något slags anda av att det ska finnas värden för allt rollpersonen kan tänkas vilja göra. Numera är jag ju mer inne på att låta spelare lyckas med saker om det inte blir spännande att introducera osäkerhet, och det blir det nästan bara när det handlar om konflikter.

Så: Hur används NollG i en konflikt? Är det som ett slags undvika/akrobatikförmåga eller tänker du mer rymdskepp-dogfight-grejs? Tänker du dig att det är många Fordon-konflikter i spelet?
NollG hade varit någon slags kombination av fordon och rörelse i mikrogravitation. Jag lutar åt Augmentationer täcker sånt.

Fordon, nja. Det känns lite glappande att inte ha det, men det är en snäv färdighet som kanske täcks bättre med Vertygstänket (+1 på target number om man har verktyg) och sedan välja bästa färdighet, t ex Rörelse.

Teknologi är det här med att tillåta folk som bygger prylar (bättre som player skill), läkare och säkerhetsspecialister (verktygskit, specifika ej färdighetsberoende prylar och augs kan sköta det)... Det är väl mest att hacking känns... tunt? Säkerhetssystem kanske?
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,347
Location
Malmö
Testat i spel.

Var en del jox med att skapa RP med "fria" augmentationer och Roll20 klarar inte av att jämföra samma resultat, men överlag verkade folk ha kul. 400-åriga Kapten John Lucas Packard, representant för De Fria Planeternas Liga och med ett av Neo-Britanniens replikerade Earl Grey, hett, slumrade till och blev upprörd över den planetära guvernörens ton, medan Hyperbläckfisk-ingenjören och spindelfetish-hackaren gick över en förstörd rymdstation med lite backup från en ABC-bepansrad biologisk krigsförings-specialist.

Klippte scenariot lite kort och hade gärna haft lite mer beskrivning i det, men överlag verkade folk underhållas. Tror det här kan bli ett schysst system i slutändan (och konventsscenario)
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,347
Location
Malmö
Blaah, mår dåligt.

Men satte ihop det här. Har redan funderingar på förbättringar. Ja ja.

 
Top