Nekromanti Stable Orbit - testar logga och blogg (tidigare ESF)

Max Raven

T12-kultist

Det är århundraden efter människan först nådde Månen. Mänskligheten har erövrat solsystemet och börjat sprida sig i galaxen. Enorma arker för kryobevarade pionjärer till nya gränser i nära-ljus-hastighet. Men rymden är enorm, och resorna eviga. Det enda som binder samman mänskligheten är den Solära Ligans överljusskepp, de enda som kan utforska nya världar, föra meddelanden mellan kolonier och den Solära Ligans teknologiska ljus till mänsklighetens modigaste. Ni är dessa. Ni är Budbärare.

Stable Orbit är arbetsnamnet för tidigare Ett Steg Framåt, tidigare Great Leap. Pitchen är att rollpersonerna är civilisationens ljus (heh) och gör turer i rymden där man har vissa grova riktlinjer för vad som ska göras på gäller varje destination från sina chefer (vare sig cheferna representerar är nationsledare eller företag). Man far runt i relativt små skepp, som tar få passagerare, men samtidigt har man tillgång till topputrustning och teknologi bättre än kolonier utanför ligan. Tänk Star Trek, gör skeppen mindre (men ungefär lika kraftfulla), krymp besättningarna till ungefär 8 men gör alla högst kompetenta, gör de flesta kolonier till skitiga cyberpunk-hål, som om man skulle haft western-miljö för 22a århundradet. Så är man ganska nära rätt.

Nyheterna:
Jag testade med att skapa en tumblr-blogg för Stable Orbit. Spelets tänkta design kommer innebära minimalt fluff, men till viss del betyder det att jag måste utveckla tankar kring settingen för att sedan skala tillbaka för att ge en uppfattning om hur världen ser ut och samtidigt lämna nog med kreativt vakuum för att fylla ut det. Samtidigt gillar jag hur tumblr sköter bilder/poster, av någon outgrundlig anledning.

Bloggen ledde till att jag experimenterade i Inkscape kring en första version av loggan. I slutändan vill jag ha något avskalat som fungerar i svartvitt/kraftigt ikonifierat, men för ett första försök och lite slagsmål med inkscape (det gillade inte blur) blev det inte allt för illa. Jag har några exempel på min fotohink om man vill kolla.

Icke-nyheterna:
System: Allt är skit. Jag kan knappast köra ett slumpsystem som förutsätter att saker går fel mestadels av tiden. Dessutom känns det som ett förenklat Dungeon World som sedan gjorts onödigt komplicerat. Och hur ska jag ens sköta krafter/uppgraderingar systemmässigt? Jag är nära att sno stora delar av kranks Rotsystem och bara ändra smått, för jag har upptäckt att jag avskyr att skriva en massa krafter och sådana pilliga mekaniker. #shouldspendlesstimewhiningmoretimedesigning

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Max Raven;n107972 said:
Jag är nära att sno stora delar av kranks Rotsystem och bara ändra smått, för jag har upptäckt att jag avskyr att skriva en massa krafter och sådana pilliga mekaniker.
Det är bara att sno på. Säg till om du behöver något från mig bara =)

Max Raven

T12-kultist
Hade för övrigt något typ något sånt som en inverterad version av det i lägre högra hörnet och utan vingtema i tankarna när jag började fundera på logga/ikon:

Gillar det jag läser! En tanke bara: är "Stable orbit" verkligen ett bra namn på ett spel där man oftast lämnar omloppsbanan?

Max Raven

T12-kultist
Mannen i skogen;n108027 said:
Gillar det jag läser! En tanke bara: är "Stable orbit" verkligen ett bra namn på ett spel där man oftast lämnar omloppsbanan?
För tillfället: Skeppet ligger i omloppsbana även om RP landar. Det finns en viss möjlighet till mångtydighet i namnet (RP är verkligen inte i en säker/stabil situation, teknologiskt övertag till trots, jag har fortfarande planer på att göra interna motstridiga mål till en grej). Namnet är också coolt och verkar vara hyfsat otaget - det finns ett rollspel som heter Orbit men det inom solsystemet och mer hard SF. Dessutom är det bättre än Ett Steg Framåt vad gäller beskrivning av RPs situation.

Sedan trodde jag att Fjärran Horisont/Distant Horizons var taget. :)

Sidosak: Kanske löste en del av system-problemet. Återkommer. :)

Genesis

Ni dés ni maître
Som vanligt har jag svårt att fatta poängen med ett engelskt namn på ett svenskt spel. Det utspelar ju sig i framtiden i rymden, liksom. Eller planerar du att skriva spelet på engelska?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag tycker namnet är lite tråkigt och intetsägande. Du borde lägga till något för att få det att poppa. Jag föreslår:

"Stabil Orbit IN SPACE... SPACE... SPACE..."

:)wink:)

krank

Jag gillar namnet som fan, det känns jäkligt gjutet. Skulle det ändras tänker jag sno det till mitt (tänkta) hard-scifi-rollspel som försöker återskapa 2001, Möte med Rama och Eon...

krank

Utspelar sig spelet i hästhuvudnebulosan? You know, stable orbit...

Äh, det var inget.

(För övrigt intressant att namn-på-speldiskussioner alltid landar i skämtsamheter...)

Max Raven

T12-kultist
Genesis;n108253 said:
Som vanligt har jag svårt att fatta poängen med ett engelskt namn på ett svenskt spel. Det utspelar ju sig i framtiden i rymden, liksom. Eller planerar du att skriva spelet på engelska?
Stabil Omloppsbana är inte rikta lika coolt, just sayin'. ;)

Och det är väl ganska objektivt en uppgradering på Ett Steg Framåt, som var ÄNNU mer intetsägande - men nu upprepar jag mig. Skulle du föredra typ Fjärran Horisonter? :)

Och nu lovar jag ingenting, men när spelet väl är skrivet så är det en smal sak för mig att översätta till engelska. Det gör jag på typ en vecka (med tänkt bokstorlek på 50 sidor).

Namnet tittade fram vid ett tillfälle när jag satt med spelidéerna och jobbade. Som det kan göra ibland. Just då kändes det semi-rätt, ville bara att det skulle ligga till sig. Det kom samtidigt som min text om skitig rymd och den här introtexten:
SimpleLog, Gryningens Drottning, Ankomst, Terran CE-147.
Beräknad restid uppnådd. Anlöper stjärna. Släcker FTL… Bekräftat. Strålning avskärmad från koloni. Beräknar parabel för koloni...
Beräkning utförd. [länk]
Ankomsttid satt till T-20 dagar.

Anlöper koloni. Upptiningsprocedur inledd.

God Morgon!
Sammanfattar preliminära observationer åt Kapten och Beslutsfattande besättning:
  • Radiotystnad på passiv mottagning.
  • Tecken på tidigare strid från omloppsbana.
  • Kupol #1 läcker atmosfär.
  • Tidigare rapporterad Icke-Terransk artefakt, synbarligen orörd.
  • Inga övriga tecken på mänskligt liv.
Säkerhetsrutiner införda vid första tecken. Kamouflage aktiv. Inga tecken på upptäckt.
Stabil omloppsbana uppnådd. Vilka är era order?

Stable Orbit_

(För de som är intresserade i processen: Jag skriver f ö fluff helt fel - i regel i ett svep. Inget skelett, bara ett frö som jag vecklar ut. Men så är de korta. Ja, detta är en del i varför jag haft svårt många år med att komma över puckeln vid faktiskt bokskrivande - min längsta icke-arbetstext var typ 12 sidor.)

Max Raven

T12-kultist
RasmusL;n108266 said:
Rymdskräckäventyret i grundboken: Stable Corbitt
Don't quite follow. :)

Och mitt första scenario (om jag lägger in flera) är inte skräck. Inspiration delvis från Galaxy of Terror till trots (inga våldtäktsmaskar).

(Om det är en Altered Carbon-referens så funderade jag på att referera till RPs augs som typ förändrad kol - sketna kolonister och flats kan springa runt med normala cybernetiska doodads men RP har alltid bra grejer i botten. Eventuella mekaniska prylar är mestadels krom. ;) )

Genesis

Ni dés ni maître
Max Raven;n108288 said:
Stabil Omloppsbana är inte rikta lika coolt, just sayin'. ;)
Jag håller definitivt inte med. För mig känns en engelsk titel ganska högstadiecoolt, och "Stabil omloppsbana" betydligt mer moget. Det känns som titeln på en scifi-roman. Den här uppfattningen att svenska är töntigt och engelska är coolt är en av de värsta aspekterna av den svenska amerikafanboyismen, tycker jag. Men jag är inte hela din målgrupp, och svenska nördar är ännu mer besatta av USA än medelsvensson, så det kan vara ett bra PR-trick att köra med engelsk titel. :)

Och det är väl ganska objektivt en uppgradering på Ett Steg Framåt, som var ÄNNU mer intetsägande - men nu upprepar jag mig. Skulle du föredra typ Fjärran Horisonter? :)
Absolut. Nu är det ju ditt spel, och du döper det såklart till vad du vill, men ja, jag skulle helt klart föredra "Fjärran horisonter" (tips: på svenska kapitaliserar vi bara det första ordet i titlar). Eller "Främmande solar". Eller liknande.

Tre solar

Hero
Främmande solar är ett toppennamn. Eller Fjärran Sol, vilket kan betyda både långt bort från stjärnan Sol eller att man är vid en sol långt borta.

Spel kan (och bör!) heta lite vadsomhelst. Men det kan vara värt att fundera över namngrannen Coriolis:
Coriolis är lite samma typ av namn som Stable Orbit i det att det andas vetenskap och fysik och såna hårda saker. Men uppenbarligen var det lite för "tekniskt", för redan från början var spelet associerat med den mer poetiska/fantastiska undertitelen Tredje horisonten.
... och nu till nylanseringen har namnet blivit ännu mer fantasifierat i och med tillägget Mörkret mellan stjärnorna.

poängen är:
om Stable orbit är tänkt att bli ett stort tradspel kan det vara smart att följa receptet "Kort titel: poetisk undertitel" eftersom det skapar en känsla av att spelet kan och kommer innehålla mycket mer. (Stable orbit: Monstergalax, Stable Orbit: Pulsar: Stable orbit: Startreaders and psionics osv). Men om det ska vara ett mindre spel kan det vara lika bra att gå direkt på undertiteln eftersom den säger mer.

Lite som: "jag lagar mycket potatis - Ikväll lagar jag Potatis: gratäng!" jämfört med "jag lagar potatisgratäng."

Max Raven

T12-kultist
Genesis;n108299 said:
Jag håller definitivt inte med. För mig känns en engelsk titel ganska högstadiecoolt, och "Stabil omloppsbana" betydligt mer moget. Det känns som titeln på en scifi-roman. Den här uppfattningen att svenska är töntigt och engelska är coolt är en av de värsta aspekterna av den svenska amerikafanboyismen, tycker jag. Men jag är inte hela din målgrupp, och svenska nördar är ännu mer besatta av USA än medelsvensson, så det kan vara ett bra PR-trick att köra med engelsk titel. :)

Absolut. Nu är det ju ditt spel, och du döper det såklart till vad du vill, men ja, jag skulle helt klart föredra "Fjärran horisonter" (tips: på svenska kapitaliserar vi bara det första ordet i titlar). Eller "Främmande solar". Eller liknande.
Det har inte riktigt med svenska eller engelska i sig att göra. Det är dels att mängden stavelser inte rullar av tungan lika bra och att svenska fysiktermer andas lite 1700-tal. Och bara "Omloppsbana" i sig är lite för avhugget. :)

Aldrig att jag använder Fjärran Solar. Det är lika intetsägande och dessutom felaktigt(!) Då vore Fjärran Stjärnor bättre, men där stöter jag på patrull med en harlekinroman(?) om en amerikanskas äventyr i kina. Dessutom föredrar jag Fjärran horisonter. Because raisons.

Re: Tre Solar: Det sagt, jag är inte helt o-lockad av en övertitel: undertitel. Men en helsvensk titel skulle nog snarare vara typ L2: Främmande horisont. Eller något i den stilen. :)

RasmusL

Champion
Max Raven;n108289 said:
Don't quite follow. :)

Och mitt första scenario (om jag lägger in flera) är inte skräck. Inspiration delvis från Galaxy of Terror till trots (inga våldtäktsmaskar).

(Om det är en Altered Carbon-referens så funderade jag på att referera till RPs augs som typ förändrad kol - sketna kolonister och flats kan springa runt med normala cybernetiska doodads men RP har alltid bra grejer i botten. Eventuella mekaniska prylar är mestadels krom. ;) )

Mr Corbitt är en sådan lurig Call of Cthulhu-filur som figurerar i flera riktigt klassiska äventyr (The Haunting är kanske det mest klassiska?).

Det var en lite långsökt referens kanske :)

Max Raven

T12-kultist
RasmusL;n108858 said:
Mr Corbitt är en sådan lurig Call of Cthulhu-filur som figurerar i flera riktigt klassiska äventyr (The Haunting är kanske det mest klassiska?).

Det var en lite långsökt referens kanske :)
Nej, det är min bristande koll på CoC som lyser igenom, bara. :)

Max Raven

T12-kultist
*funderar på om stålsköte är för larvigt/edgelordigt namn för kryopoddar eller om det ger den där rätta känslan av ett livsdämpande ägg fylld av vätska som man ligger hopkrypt i som skyddar en under interstellär färd*

Max Raven

T12-kultist
Fick förslaget "Den Yttersta Randen" som titelförsla från en av spelledarna idag. Inte helt fel.