Det är århundraden efter människan först nådde Månen. Mänskligheten har erövrat solsystemet och börjat sprida sig i galaxen. Enorma arker för kryobevarade pionjärer till nya gränser i nära-ljus-hastighet. Men rymden är enorm, och resorna eviga. Det enda som binder samman mänskligheten är den Solära Ligans överljusskepp, de enda som kan utforska nya världar, föra meddelanden mellan kolonier och den Solära Ligans teknologiska ljus till mänsklighetens modigaste. Ni är dessa. Ni är Budbärare.
Stable Orbit är arbetsnamnet för tidigare Ett Steg Framåt, tidigare Great Leap. Pitchen är att rollpersonerna är civilisationens ljus (heh) och gör turer i rymden där man har vissa grova riktlinjer för vad som ska göras på gäller varje destination från sina chefer (vare sig cheferna representerar är nationsledare eller företag). Man far runt i relativt små skepp, som tar få passagerare, men samtidigt har man tillgång till topputrustning och teknologi bättre än kolonier utanför ligan. Tänk Star Trek, gör skeppen mindre (men ungefär lika kraftfulla), krymp besättningarna till ungefär 8 men gör alla högst kompetenta, gör de flesta kolonier till skitiga cyberpunk-hål, som om man skulle haft western-miljö för 22a århundradet. Så är man ganska nära rätt.
Nyheterna:
Jag testade med att skapa en tumblr-blogg för Stable Orbit. Spelets tänkta design kommer innebära minimalt fluff, men till viss del betyder det att jag måste utveckla tankar kring settingen för att sedan skala tillbaka för att ge en uppfattning om hur världen ser ut och samtidigt lämna nog med kreativt vakuum för att fylla ut det. Samtidigt gillar jag hur tumblr sköter bilder/poster, av någon outgrundlig anledning.
Bloggen ledde till att jag experimenterade i Inkscape kring en första version av loggan. I slutändan vill jag ha något avskalat som fungerar i svartvitt/kraftigt ikonifierat, men för ett första försök och lite slagsmål med inkscape (det gillade inte blur) blev det inte allt för illa. Jag har några exempel på min fotohink om man vill kolla.
Icke-nyheterna:
System: Allt är skit. Jag kan knappast köra ett slumpsystem som förutsätter att saker går fel mestadels av tiden. Dessutom känns det som ett förenklat Dungeon World som sedan gjorts onödigt komplicerat. Och hur ska jag ens sköta krafter/uppgraderingar systemmässigt? Jag är nära att sno stora delar av kranks Rotsystem och bara ändra smått, för jag har upptäckt att jag avskyr att skriva en massa krafter och sådana pilliga mekaniker. #shouldspendlesstimewhiningmoretimedesigning