Nekromanti stad

G

Guest

Guest
ett tips om du ska göra ett äventyr i en stad, ta en karta över te. lund eller malmö och kör me den!

,en glöm inte att ändra afärer o sånt!
det blir inte så bra om tex. <I> ni kommer fram till nisses bilar<I>

/jenz

Orchson

Veteran
Ogillar.

Jag gillar inte den idéen. Moderna städer bygger på höjden. Skyskrapor, eller i alla fall bostadshus med ett flertal våningar är mycket vanliga. Och människor bor väl vanligtvis inte på höjden i Eon? Så ytan på staden blir ohyggligt mycket större. Mycket högre trähus än tre våningar brukar inte vettiga stadsplanerare tillåta eftersom de ökar brandrisken. Och stenhus är svindyra att bygga, om det inte ligger stenbrott i närheten vill säga.

"Folk som tar mig på allvar borde spärras in."

Sodivra

Champion
Re: Ogillar.

Men.. kartorna är ju inte i 3D.

/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif

Roblin

Warrior
Men...

Det jag tror Orchson menar är att själva stadsplaneringen skiljer sig... Moderna samhällen byggs helt enkelt på andra sätt.. med större kvarter, bredare gator m.m. m.m... Men å andra sidan kan det ju vara så att Eons stadsarkitektur i grunden är en annan, eller att den jobbar sig "bakåt" med våra mått mätt.
Hur som helst är jag nog inne på Orchsons spår där, skall promt använda stadskartor, se då till att använda riktigt en riktigt gammal karta, Motorvägsleder och flygplaster passar sig helt enkelt inte =)

-roblin-

Krille

Super Moderator
Antika uppfinningar, lektion 2

"Moderna städer bygger på höjden."

Dito antika städer.

"Skyskrapor, eller i alla fall bostadshus med ett flertal våningar är mycket vanliga."

Romarna byggde åttavåningshus redan på antiken, och ruinerna står fortfarande kvar. I ett brev berättas om en oxe som föll ut på gatan från femte våningen och dödade två personer på gatan.

Och romarna var ändå inte värst. Det byggdes ett hundratal skyskrapor i en stad i Italien på 1200-talet. Åtta av dem står fortfarande kvar.

"Mycket högre trähus än tre våningar brukar inte vettiga stadsplanerare tillåta eftersom de ökar brandrisken."

Tja, hade det funnits stadsplanerare, så...

Mellan antikens slut och renässansens början så var stadsplanering tämligen ovanligt. Städer växte mer eller mindre organiskt, och det är därför som riktigt gamla europeiska städer ser ut som de gör. Inte ens modern postindustrialistisk stadsplanering har kunnat rota bort alla spår.

Dessutom, brandrisk eller inte, folk har en tendens att strunta i långsiktiga faror för kortsiktiga vinster. Bygga högt innebär fler folk på mindre yta, vilket är praktiskt om man har mycket folk i en stad. Redan de gamla romarna kände till det.

"Och stenhus är svindyra att bygga, om det inte ligger stenbrott i närheten vill säga."

Vilket är orsaken till att tegel och korsvirke är så mycket mer praktiskt och mer ofta förekommande än sten.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

G

Guest

Guest
Re: Ogillar.

då menade ja gator och hus. byt ut alla ica afärer och höghus till lite mer passande!

/jenz

Targon

Hero
Så här gör jag:

Antika städer skiljer sig inte särskilt mycket från moderna om man bara ser på gatnätet. Ta till exempel Ostia Antica utanför Rom, som jag själv haft som modell för en stad i Soldarn, vars raka gator och kvadratiska kvarter påminner om vilken modern stad som helst. Däremot förändras läget radikalt om man tar i beaktande medeltida städer i Nordeuropa, exempelvis Lund, som med sina kringelkrokiga vägar idag är en mardröm för vilken bilförare som helst. Jag har löst det på detta vis: Städer i Mundana som är förhållandevis unga är belagda med ett typiskt medeltida och krokigt vägnät (ta i beaktande att jag föreställer mig att Mundana utspelar sig i en kultur som starkt påminner om europeiskt 1300-tal). Städer med en anrik historia som sträcker sig tusentals år tillbaka i tiden har ett något mer fyrkantigt vägsystem, dvs som motsvarar antik romersk stadsplaanering.

- Targon, skrivare

Orchson

Veteran
Re: Men...

Nu hade ju krille helt rätt i och för sig.
Så det skulle väl gå att använda sådana.

Det jag funderar på är om inte städerna kanske borde ha stadsplanering i alla fall. Eons värld har byggt, utan tekniska hjälpmedel så som i vår tid, under en så mycket längre tid än vi.

Kanske jag har fel, men de äldre städerna i Eon måste väl vid någon tidpunkt ha insett det praktiska i att ha en ordentlig stadsplanering.

"Folk som tar mig på allvar borde spärras in."

Roblin

Warrior

Nu hade ju krille helt rätt i och för sig.
Så det skulle väl gå att använda sådana.

Jag var lite för snabb med att slänga ut mig mina åsikter, lektion 2 kom efter =)

Mmm... stadsplanering tror jag nästan är givet, iaf i äldre städer med ordning och reda på schemat. Att sedan Lund är stadsplanerat i ett flugsvampsrus, får ju stå för Lund. Men jag tror att städer som byggs över verkligt lång tid hinner ofta omvandlas genom åren; de kan ju börja som kåkstäder och sluta som storstäder med stenlagda boulevarder och pampiga paradgator och stenhus...

Städer som byggs till stor del av trä har en fin tradition av att brinna ner med jämna mellanrum, detta ger utrymmer för förbättringar i sättet att bygga och framkommlighet, någon sorts "spontan stadsplanering".

en tanke bara.

-roblin-

Olofsgard

Veteran

För er som inte gillar tanken på att använda moderna kartor så finns det ofta äldre stadskartor (jag har själv några som är replikor från 1700-talet) som har en mindre stadskärna i stil med vad som torde vara brukligt i Mundana och andra fantasy världar... :gremsmile: Bara en alternativ tanke alltså, inget annat. Kolla med ert lokala stadsingejörs kontor.

Half Man, Half Machine, Entierly Lobotomized
<A HREF="http://hem.passagen.se/mayhem" target="_new">http://hem.passagen.se/mayhem</A>