Re: Yeah!
<blockquote><font class="small">Citat walium:</font><hr />
Vi behöver någon form av tidstypiskt teckensnitt för rubriker och liknande. [/quote]
Hmm... jag hittade ett lämpligt teckensnitt en gång i tiden, alldeles gratis, men det
finns inte längre. Jag har kvar det själv, förstås, men jag har av naturliga skäl bara macversionen. Dessutom vet jag inte om man får bifoga det i en PDF utan tillstånd.
Sedan skulle det passa bra med diverse skisser och bilder på mystiska manicker och upptäckter. [/quote]
Tja, jag har ett antal skisser, men för tillfället ingen scanner. Men det ordnar sig säkert så småningom, jag måste bara se till att hitta en scanner som jag kan snylta på. Sen vet jag ju inte hur många illustrationer som behövs, eller hur stora de ska vara, men om jag skickar dem till Arvid (om det är han som layoutar) kan han säkert fixa det. Men då måste jag ju ha inscannade bilder att skicka först (om jag inte skickar dem i ett kuvert, som jag gjorde förra gången).
Ska det ge ett påkostat intrycker eller vara mer som en gammal dagstidning med utsmetad trycksvärta? [/quote]
Tja, jag har bläddrat lite i gamla nummer av "Finsk Tidskrift för Kultur och jag minns inte resten av namnet" (jo, den
heter faktiskt så
), från början av 1890-talet, och de ger ett mycket enkelt intryck. Inga bilder, inget redaktionsmaterial, inga speciella rubrikteckensnitt, bara artiklar om de mest skilda ämnen (en artikel om hur debatten om Finlands autonomi påverkas av att ryskan använder samma ord för 'stat' och 'rike' kan till exempel finnas bredvid en artikel om Viktor Rydbergs dikt "Vapensmeden", utan någon som helst förklaring).
Så behöver vi ju inte att göra, fösrstås, men jag tycker helt klart att en enkel layout är att föredra. Det hindrar ju inte små finesser, förstås – jag vet inte om utsmetad trycksvärta är en så bra idé (läsbarhet, Walle, läsbarhet!), men jag har till exempel funderat på små anteckningar i marginalen, understreckningar och annat som gör att det ser ut som om någon läst tidskriften. Kanske rent av en utriven sida någonstans...
<blockquote><font class="small">Citat Arvidos:</font><hr />
Vad ska vara med i tidningen? Först får det väl ha något bärande på förstasidan, typ "Metropoliska sällskapets tidskrift 50 år!", en jubileumsartikel med gamla artiklar och en liten betraktande text om vad Metropoliska sällskapets tidskrift betyder för staden, eller kanske "Ny expedition till de norra kvarteren!" vilket är ett tema att lägga artiklar om egenheter i staden kring, eller kanske "Framstegsmässan, en samlingspunkt för vetenskapsmän såväl som upptäckare" på förstasidan.. [/quote]
Vi behöver en ledare ifrån sällskapets ordförande, en tillbakablick av sällskapets äldsta medlem, en sammanfattning om vad sällskapet har gjort för Staden, kanske en lista med krav för att bli medlem. [/quote]
Jag hävdar att vi inte behöver något av det här. Jag tror att ett helt vanligt nummer av tidskriften fungerar bättre. Det finns ju ingenting som säger att det måste
vara ett nummer av Metropolitiska Sällskapets Tidskrift, det behöver bara se ut som det. Eller rentav bara påminna om det. Det betyder att det inte behöver finnas någon in-game-förklaring till att artiklarna bara så där av en händelse råkar beskriva precis så mycket av Staden som man behöver för att börja spela. Den riktiga förklaringen – det här är egentligen ett rollspel – räcker bra.
Den stora frågan är ju hur pass centrerat kring sällskapet som tidningen ska vara. [/quote]
"Inte särskilt", låter som ett bra svar. Jag vill till exempel ha med mycket från den första Stadstråden, och det skrevs ju till stora delar innan Metropolitiska Sälskapet fanns... Dessutom kan man ju råka ge intrycket att man "ska" eller rent av "måste" spela som metropolitisk sällskapare, och det är ju onödigt. Sällskapet finns liksom där som övergripande struktur, men jag tycker inte att det behöver bli mer än så.
JPS