Nekromanti Staden - organisera mera

walium

Ganska töntig, faktiskt
Om vi ska kunna producera något konkret nummer av Metropolitiska sällskapets tidsskrift så får vi ta tag i själva planeringen av det hela också. Vem gör vad och hur ska layouten se ut?

Sodivra

Champion
Yeah!

Precis vad jag satt och längtade efter. Jag har funderat över det, bestämt mig för att göra klart det här, och nu saknas bara ett sätt att samordna mig med er andra..

Okej, layout. Det är roligt. Det gör gärna jag, men vi kan ju dela på det osv. Jag skulle gärna vilja se lite grafiska saker till tidningen, som en bakgrund vi ligger på pappret för att få det att se gammalt och tidningsaktigt ut, osv.

Vad ska vara med i tidningen? Först får det väl ha något bärande på förstasidan, typ "Metropoliska sällskapets tidskrift 50 år!", en jubileumsartikel med gamla artiklar och en liten betraktande text om vad Metropoliska sällskapets tidskrift betyder för staden, eller kanske "Ny expedition till de norra kvarteren!" vilket är ett tema att lägga artiklar om egenheter i staden kring, eller kanske "Framstegsmässan, en samlingspunkt för vetenskapsmän såväl som upptäckare" på förstasidan..

Något som ger en anledning att slänga ut sig lite allmänna artiklar, samtidigt som det ger en känsla för Staden. Sedan kan vi ha lite blandade artiklar i tidningen från wikin, och kanske småmurrigt godis som små annonser och notiser och annat insprängt.

I eventuella framtida nummer, när tidningen och Staden är mer etablerade så kan vi frångå det här och bara ploppa ut artiklar överhuvudtaget.

Men en numerologiartikel känns som ett måste så att man ska få ett regelsystem med sig. Vi kan ju ta Quan'talis senaste.. eller.. öh.. bästa.. ni andra stadiga grabbar får välja något. :gremsmile: Jag skickar in ett alternativ när jag klurat klart på det (Jag skissar på ett system där egenskapen ger en en tärning som talangen modifierar -fick jag namnet rätt nu?- eller något där allt räknas som bara "förmågor".. och så ska man kunna välja andra tärningar än den som egenskapen ger en, med olika resultat. Typ, "större" tärning = vildare)

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Yeah!

"Okej, layout. Det är roligt. Det gör gärna jag, men vi kan ju dela på det osv. Jag skulle gärna vilja se lite grafiska saker till tidningen, som en bakgrund vi ligger på pappret för att få det att se gammalt och tidningsaktigt ut, osv."

Vi behöver någon form av tidstypiskt teckensnitt för rubriker och liknande. Sedan skulle det passa bra med diverse skisser och bilder på mystiska manicker och upptäckter. Ska det ge ett påkostat intrycker eller vara mer som en gammal dagstidning med utsmetad trycksvärta?

"Vad ska vara med i tidningen? Först får det väl ha något bärande på förstasidan, typ "Metropoliska sällskapets tidskrift 50 år!", en jubileumsartikel med gamla artiklar och en liten betraktande text om vad Metropoliska sällskapets tidskrift betyder för staden, eller kanske "Ny expedition till de norra kvarteren!" vilket är ett tema att lägga artiklar om egenheter i staden kring, eller kanske "Framstegsmässan, en samlingspunkt för vetenskapsmän såväl som upptäckare" på förstasidan.."

Vi behöver en ledare ifrån sällskapets ordförande, en tillbakablick av sällskapets äldsta medlem, en sammanfattning om vad sällskapet har gjort för Staden, kanske en lista med krav för att bli medlem. Sedan så tycker jag att tidningen ska krylla av märkliga annonser och reklaminslag. Den stora frågan är ju hur pass centrerat kring sällskapet som tidningen ska vara.

Quan'talis

Swashbuckler

<blockquote><font class="small">Citat walium:</font><hr />
Vi behöver någon form av tidstypiskt teckensnitt för rubriker och liknande. [/quote]

Hmm... jag hittade ett lämpligt teckensnitt en gång i tiden, alldeles gratis, men det finns inte längre. Jag har kvar det själv, förstås, men jag har av naturliga skäl bara macversionen. Dessutom vet jag inte om man får bifoga det i en PDF utan tillstånd.

Sedan skulle det passa bra med diverse skisser och bilder på mystiska manicker och upptäckter. [/quote]

Tja, jag har ett antal skisser, men för tillfället ingen scanner. Men det ordnar sig säkert så småningom, jag måste bara se till att hitta en scanner som jag kan snylta på. Sen vet jag ju inte hur många illustrationer som behövs, eller hur stora de ska vara, men om jag skickar dem till Arvid (om det är han som layoutar) kan han säkert fixa det. Men då måste jag ju ha inscannade bilder att skicka först (om jag inte skickar dem i ett kuvert, som jag gjorde förra gången).

Ska det ge ett påkostat intrycker eller vara mer som en gammal dagstidning med utsmetad trycksvärta? [/quote]

Tja, jag har bläddrat lite i gamla nummer av "Finsk Tidskrift för Kultur och jag minns inte resten av namnet" (jo, den heter faktiskt så :gremcrazy: ), från början av 1890-talet, och de ger ett mycket enkelt intryck. Inga bilder, inget redaktionsmaterial, inga speciella rubrikteckensnitt, bara artiklar om de mest skilda ämnen (en artikel om hur debatten om Finlands autonomi påverkas av att ryskan använder samma ord för 'stat' och 'rike' kan till exempel finnas bredvid en artikel om Viktor Rydbergs dikt "Vapensmeden", utan någon som helst förklaring).

Så behöver vi ju inte att göra, fösrstås, men jag tycker helt klart att en enkel layout är att föredra. Det hindrar ju inte små finesser, förstås – jag vet inte om utsmetad trycksvärta är en så bra idé (läsbarhet, Walle, läsbarhet!), men jag har till exempel funderat på små anteckningar i marginalen, understreckningar och annat som gör att det ser ut som om någon läst tidskriften. Kanske rent av en utriven sida någonstans...

<blockquote><font class="small">Citat Arvidos:</font><hr />
Vad ska vara med i tidningen? Först får det väl ha något bärande på förstasidan, typ "Metropoliska sällskapets tidskrift 50 år!", en jubileumsartikel med gamla artiklar och en liten betraktande text om vad Metropoliska sällskapets tidskrift betyder för staden, eller kanske "Ny expedition till de norra kvarteren!" vilket är ett tema att lägga artiklar om egenheter i staden kring, eller kanske "Framstegsmässan, en samlingspunkt för vetenskapsmän såväl som upptäckare" på förstasidan.. [/quote]

Vi behöver en ledare ifrån sällskapets ordförande, en tillbakablick av sällskapets äldsta medlem, en sammanfattning om vad sällskapet har gjort för Staden, kanske en lista med krav för att bli medlem. [/quote]

Jag hävdar att vi inte behöver något av det här. Jag tror att ett helt vanligt nummer av tidskriften fungerar bättre. Det finns ju ingenting som säger att det måste vara ett nummer av Metropolitiska Sällskapets Tidskrift, det behöver bara se ut som det. Eller rentav bara påminna om det. Det betyder att det inte behöver finnas någon in-game-förklaring till att artiklarna bara så där av en händelse råkar beskriva precis så mycket av Staden som man behöver för att börja spela. Den riktiga förklaringen – det här är egentligen ett rollspel – räcker bra.

Den stora frågan är ju hur pass centrerat kring sällskapet som tidningen ska vara. [/quote]

"Inte särskilt", låter som ett bra svar. Jag vill till exempel ha med mycket från den första Stadstråden, och det skrevs ju till stora delar innan Metropolitiska Sälskapet fanns... Dessutom kan man ju råka ge intrycket att man "ska" eller rent av "måste" spela som metropolitisk sällskapare, och det är ju onödigt. Sällskapet finns liksom där som övergripande struktur, men jag tycker inte att det behöver bli mer än så.

JPS

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Jag vill till exempel ha med mycket från den första Stadstråden, och det skrevs ju till stora delar innan Metropolitiska Sälskapet fanns... "

Inte mig emot, men frågan är då om tidningen verkligen ska heta Metropolitiska sällskapets tidsskrift om den inte handlar särskilt mycket om metropolitiska sällskapet.

Artikelförslag: Sociotetsskvaller och kriminalartiklar.
Jag har redan ett par ideér kring båda förslagen.

Zaphod_UBBT

Swordsman

"Vi behöver någon form av tidstypiskt teckensnitt för rubriker och liknande."

Öh, det behövs väl någon form av tidstypiskt teckensnitt för brödtext också?
Från slutet av 1800-talet finns det stora högar med osmakliga typsnitt (och ett fåtal snygga/funktionella också). Problemet är att det kan bli svårt att få tag på gratis typsnitt som känns vettiga.

Vad det gäller typografiskt arbete är jag också gärna med på ett hörn, om jag får.

Jag skulle säga att det vore juste om Metropoliska Sällskapet gav ett typografiskt och layoutmässigt ganska sobert intryck. Traditionellt och välarbetat. Beroende lite på hur traditionell typografin ska vara får vi olika stort svängrum vad det gäller typsnitt och upplägg. Om typografin ska vara modern ska det väl vara en del osmaklig fet antikva alternativt hyfsat smakfull tidig sansserif.

Nå, jag ska inte blarra för mycket än. Ska Sällskapet vara sobra, traditionella och smakfulla eller moderna och kanske lite mindre smakfulla i sin layoutframtoning?

Rasmus

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Öh, det behövs väl någon form av tidstypiskt teckensnitt för brödtext också?"

Jo, men eftersom brödtexten kommer att vara mindre så ställs det högre krav på läsbarheten.

"Vad det gäller typografiskt arbete är jag också gärna med på ett hörn, om jag får."

Så klart du får. :gremsmile:

"Nå, jag ska inte blarra för mycket än. Ska Sällskapet vara sobra, traditionella och smakfulla eller moderna och kanske lite mindre smakfulla i sin layoutframtoning?"

Jag tycker att de ska försöka framstå som djärva och nyskapande. Men detta kan man ju avspegla mer i illustrationer än i teckensnittet.

Zaphod_UBBT

Swordsman

Tja, om de ska verka djärva och nyskapande kan man göra en liten grej av det genom att använda ojämn högerkant i texten. Detta kom egentligen inte förrän på 1900-talet, men det kan kvitta.

Vad det gäller läsliga typsnitt så finns det ju gott om sådana, men allt för få är gratis. Man kan göra en fuling och pirata någon Garamond eller något, men det kanske inte riktigt ligger i vår linje?

Ska vi i första hand vara läsliga eller vågade i brödtexten? Det finns många fina diagonalantikvor som fungerar bra i små storlekar, men mycket få av de användbara är varken nyskapande eller gratis.

-

Jag personligen skulle gilla en stil som var ganska nyskapande och lite djärv i rubriktypsnitt, bilder och liknande, men vad det gäller brödtext sätts funktionalitet i första rummet. Sällskapet är trots allt ganska intelligenta, och förstår att man inte vill lägga någon konstig layout på brödtexten, för annars blir tidskriften inte läst.
Rent off-sällskapet kan man ju säga att det vore fruktansvärt dumt att göra någon allt för djärv brödtexttypografi, då man som rollspelare inte vill ha ett trögläst rollspel.

Jag propsar på att göra lite lagom djärv rubriktypografi med en mycket läslig brödtext. Även om det nu skulle vara coolt med någon flippad brödtext så är det helt idiotiskt att göra det, då tidskriften i första hand är till för att läsas av glada rollspelare. Glada rollspelare blir arga rollspelare av irriterande brödtext. Imagen kan vi visa upp med hjälp av de typografiska element som inte är brödtext.

Rasmus

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Vad det gäller läsliga typsnitt så finns det ju gott om sådana, men allt för få är gratis. Man kan göra en fuling och pirata någon Garamond eller något, men det kanske inte riktigt ligger i vår linje?"

Antagligen inte.

"Jag propsar på att göra lite lagom djärv rubriktypografi med en mycket läslig brödtext. Även om det nu skulle vara coolt med någon flippad brödtext så är det helt idiotiskt att göra det, då tidskriften i första hand är till för att läsas av glada rollspelare. Glada rollspelare blir arga rollspelare av irriterande brödtext. Imagen kan vi visa upp med hjälp av de typografiska element som inte är brödtext."

Jag tycker detta låter som en mycket förnuftig idé. När det gäller layout och dylikt så nöjer jag mig dock med att vara smakråd. Jag litar på ditt omdöme. Du kan väl snacka ihop dig med Arvidos, han var också intresserad av layoutdelen.

Dimfrost

Special Circumstances
Yeah yeah

Först och främst: bra att någon tar tag i något. Typ. :gremsmirk:

Layout avstår jag nog från att kommentera mer än högst eventuellet som smakråd, precis som walium.

Jag hävdar att vi inte behöver något av det här. Jag tror att ett helt vanligt nummer av tidskriften fungerar bättre. Det finns ju ingenting som säger att det måste vara ett nummer av Metropolitiska Sällskapets Tidskrift, det behöver bara se ut som det. Eller rentav bara påminna om det. Det betyder att det inte behöver finnas någon in-game-förklaring till att artiklarna bara så där av en händelse råkar beskriva precis så mycket av Staden som man behöver för att börja spela. Den riktiga förklaringen – det här är egentligen ett rollspel – räcker bra.
Jag håller helt och hållet med Quan'talis i den här frågan. Vi ska inte känna några krav på oss att det ena och det andra måste vara med, då finns risken att det bara blir dåligt. Mer anarkistiska tendenser åt folket!

/Dimfrost, som för övrigt diggar Jerome Savorius stenhårt

Sodivra

Champion

Men då måste jag ju ha inscannade bilder att skicka först (om jag inte skickar dem i ett kuvert, som jag gjorde förra gången).
JPS-orginal är iofs inte fy skam. Jag kanske ska starta en kollektion..

Så behöver vi ju inte att göra, fösrstås, men jag tycker helt klart att en enkel layout är att föredra. Det hindrar ju inte små finesser, förstås – jag vet inte om utsmetad trycksvärta är en så bra idé (läsbarhet, Walle, läsbarhet!), men jag har till exempel funderat på små anteckningar i marginalen, understreckningar och annat som gör att det ser ut som om någon läst tidskriften. Kanske rent av en utriven sida någonstans...
Aye aye, enkel layout tack. Understrykningar och anteckningar låter bra, men hur ska man emulera en utriven sida i en tryckt produkt? Bara hoppa över den?

Vad jag skulle vilja ha är en "tidningspappersmall", alltså en svartvit A4-stor bild som föreställer.. gammalt tidningspapper. Det vill säga, en lite grå färg, ränder i vikningen, och lite fläckar. Detta kan man lägga som bakgrund på varje sida

Okej, det kanske förstör illusionen lite ifall varje sida har en fläck nere i högra hörnet -och med fläck så tänkte jag ungefär sådana subtila samlingar av fläckar som uppstår av vattendroppar, sådant är oerhört stämningsfullt tycker jag.

Fördelen med en sådan här bild är också att vi skulle kunna lägga den som bakgrund (antar jag?) i en omarbetad hemsida för Staden, och omedelbart få en snygg sida istället för en enkel.. Speciellt om vi bytte typsnitt samtidigt.

Krille kör ju på en ny sorts wiki till Skymningshem, kanske man kan fixa sådana finesser med en annan sorts wiki?

Jag hävdar att vi inte behöver något av det här. Jag tror att ett helt vanligt nummer av tidskriften fungerar bättre. Det finns ju ingenting som säger att det måste vara ett nummer av Metropolitiska Sällskapets Tidskrift, det behöver bara se ut som det. Eller rentav bara påminna om det.
Ah, mer rollspelsprodukt och mindre en tidning? Iofs, det funkar också. Jag tyckte bara att det hade varit läckert om det på första sidan stog "Metropolitiska Sällskapets Tidskrift 50 år!" med en snygg bild. Jag vet inte, det känns som en bra inledning. Progressivt, engagerande..
En ledare tycker jag låter som en bra idé, för där kan en reflekterande redaktör ta upp det som annars skulle ses som självklart i Staden.. "Ja.. När vi nu sitter i vår oändliga stad med den framåtstigande teknikens alla under.." osv.

"Inte särskilt", låter som ett bra svar.
Agreed, ju friare desto bättre. Nu föreslog jag nu något som går emot detta, men nåja.. De samsas väl.. :gremwink:
Vilka saker från första Stadentråden tänker du på? Noveller överhuvudtaget? Det är ju klart att vi ska ha med.

Sodivra

Champion

Jag tycker detta låter som en mycket förnuftig idé. När det gäller layout och dylikt så nöjer jag mig dock med att vara smakråd. Jag litar på ditt omdöme. Du kan väl snacka ihop dig med Arvidos, han var också intresserad av layoutdelen.

Jovisst, jag och Zaphod kommer bra överrens. Sedan är han en teckensnittvirtous också, så det ämnet kan han täcka.

Feliath

Swashbuckler
Yes, let's

Kudos för att du tar tag i det, Walle! Egentligen var det väl mitt ansvar att göra det, men jag har nätbesvär just nu :gremtongue:

Jag föreslår vanlig Garamond till brödtexten, den är snygg och lättläst.

Och så föreslår jag att vi upprättar en innehållsförteckning på Wikin där vi kan lägga till, ta bort och diskutera lämpligt innehåll...y'know what? Jag gör det direkt, så kan vi använda den om ni tycker det blir bra. Ett ögonblick.

Sådär.

Jag har för övrigt grejer på gång, jag lovar. :gremcrazy:

/Feliath - ComHem hatar mig