Nekromanti Stads erfarenheter sökes

neowyn

Swordsman
Jag håller på att snickra på ett äventyr som skall utspela sig i en stad, spelet är ett fantasy spel utan magi.
Jag hade tänkt mig att spelarna skall söka efter en mördare som är har ett smycke som de vill åt, hur de kommer åt smycket är upp till dem.
Men nu kommer mitt bekymmer, jag vet inte hur jag skall strukturera upp ledtrådarna. Jag har skappat massor av SLP som RP kan fråga och de har då olika information att ge, dessutom kommer de att ge olika svar beroende på vem som frågar dem, vilket sätt de blir tillfrågade på osv. Men jag börjar nu fundera på om det blir för svårt för mina spelara. Någon som har haft ett liknande upplägg? funkar det? Är det något jag bör tänka på extra mycket?

Mouja

Hero
Jag har lett några sådana här äventyr till Eon.. det du bör tänka på är att inte ge alltför uppenbara svar.
Det första du ska göra (IMHO) är att rita upp en karta över staden, en till dig med allt utmarkerat på och en till spelarna med bara de största/mest uppenbara husen/byggnaderna utmärkta.

Jag antar att det du tänkte köra är typ "Arketyp-Medeltids-Fantasy" - så då borde uppdraget fungera ganska bra.
Men tänk ut på vart boven kommer att befinna sig vid olika tidpunkter och vad han skulle göra om RPna dyker upp just där, just då.

Olle Linge

Snigel
Jag tror du ska tänka på att inte göra för mycket, för det finns stor risk att ingen någonsin ser det. En smidig lösning kan vara om en av dina SLP är en värdshusvärd och han sitter på information som de måste få tag på för att komma vidare. Då kan du själv reglera när de ska få tag på informationen genom att helt enkelt inte bestämma i förväg vilket värdshus han är på. Misstänker du att det kommer gå för fort väntar du med att låta honom dyka upp och om det går för långsamt låter du dem snubbla på honom nästan av misstag. På så sätt garanterar du att du får användning av SLPs och miljöbeskrivningar (som värdshuset till exempel) du har gjort.

Det stående tipset är att aldrig räkna med att spelarna tänker som du, för de gör de inte. Försök därför gör ett system av ledtrådar som du kan anpassa till situationen och stoppa in när du tycker att det passar. Det skadar inte heller då att ha ett lager med beskrivningar i förväg, men du behöver inte bestämma var exakt de finns förens de behövs. Det gör ju också att du kan spara dem till en annan stad eller ett annat äventyr.

neowyn

Swordsman
Kartorna har jag redan fixat så där tänkte vi lika, måste dock arbeta igenom dem lite till.
Det där med boven var bra! Skall plita ner var han befinner sig vid lite olika tidpunkter och hur han reagerar.

Vad menar du med allt för uppenbara svar?
Jag kommer inte ha någon dialog nerskriven på personerna utan jag har bara skrivit ner vad de vet som kan vara intressant för spelarna sedan får jag improvosera beroende på vilka fråger de ställer. Sedan har jag skrivit kort om de berättar mer/mindre om de blir hotade, erbjudna pengar, erbjudna mat eller dricka. essutom är det vissa som jag skrivit att de reagerar bättre om det är en snygg person som frågar, någon som ser ut på ett speciellt sätt (trubadur, soldat osv) dessutom har jag tänkt att vissa skall avslöja mer för en kvinna/man

Mouja

Hero
"Jag kommer inte ha någon dialog nerskriven på personerna utan jag har bara skrivit ner vad de vet som kan vara intressant för spelarna sedan får jag improvosera beroende på vilka fråger de ställer."

Det är bra, men låt bara ingen svara "Han sa att han skulle gå dit och dit", det brukar sluta med kaos. De går dit, han är självklart inte där. De frågar runt där vart han gick, de får svar. De går till nästa ställe och sedan upprepas det hela tills de hittar honom - det är inge kul.

"Sedan har jag skrivit kort om de berättar mer/mindre om de blir hotade, erbjudna pengar, erbjudna mat eller dricka. [...]ser ut på ett speciellt sätt (trubadur, soldat osv) [...] vissa skall avslöja mer för en kvinna/man "

Det är bra tänkt, håll hårt i den tanken.

neowyn

Swordsman
Jag vill att äventyret skall vara lite mer komplext en så, ingen av SLPerna skall ha alla svar. Jag vill att spelarna skall vara tvungna att pussla ihopp information från flera olika källor. Men att göra personerna ganska generella är nog ett bra tipps. Sedan blir det ju en hel del improvisation ändå när man väl börjar spela...
Det är svårt det här tycker jag!

neowyn

Swordsman
Med andra ord menar du att man bör undvika att valal runt spelarna allt för mycket?
Har du något bra tipps på hur spelarna kan hitta information utan att fråga folk?
När man är ute i vildmarken kan de ju råka se spår, de kan medvetet söka igenom en plats efter tecken på att någon varit där osv. Hur gör man i en stad??

Olle Linge

Snigel
Jag vill att äventyret skall vara lite mer komplext en så, ingen av SLPerna skall ha alla svar.
Det menade jag inte heller att någon skulle ha, det var bara ett exempel och tydligen ett dåligt sådant. Det var principen jag var ute efter. Lås inte upp det så att de -måste- komma till ett speciellt ställe vid en speciellt tidpunkt, utan se till att du kan reglera handlingsförloppet.

Jag vill att spelarna skall vara tvungna att pussla ihopp information från flera olika källor. Men att göra personerna ganska generella är nog ett bra tipps.
Tja, det jag sade hindrar ju inte det på något sätt. Om du så skulle ha hundra separata ledtrådar så är det fortfarande bra att ha dem flexibla så du kan styra. Detta är nödvändigt just därför att du inte vet vad som kommer att hända och som du säger, måste improvisera.

Mouja

Hero
RP: "Har ni sett en man i mörka kläder, typiskt för en mördare med en stulen juvel?"
SLP1: "Njaa.. nu när du säger det så.. det sprang en sådan man förbi här för några minuter sedan."
RP: "Såg du vart denne mördare med en stulen juvel sprang?"
SLP1: "Njaa.. jag tror, men är inte säker, att han sprang norrut tre gator, svängde vänster mellan bagaren och smeden, väntade i ungefär 27,3 sekunder på att bagaren skulle langa ut någonting genom fönstret och sedan skyndade han uppför norrmalmstorg och nedför centrum."
((Spelade monopol igår, därefter namnen på gatorna :gremtongue:))
RP: "Aha! Det kanske finns ledtrådar utanför bagaren!"

De modiga RP beger sig bort mot bagaren, på marken där ser de brödsmulor.
RP: "Aha! Typiskt för en mördare som stulit en juvel att tappa brödsmulor just här! Titta ett papper också. Å, nej! Hur ska vi kunna läsa det här - det är skrivet med 'mördare med stulen juvel'-chiffer. Aha, vi läser det baklänges!"

Ursäkta.. jag fick inte mycket sömn i natt. Men jag hoppas du fattar :gremwink:

neowyn

Swordsman
Sorry jag missförstod dig.
Jag bygger alldrig äventyren så att man måste vara på ett ställe vid en speciellt tidpunkt, förstod inte att andra kunde tänka sig att göra det.

Olle Linge

Snigel
:gremgrin:

Lugnt, det finns nog folk som gör det ja.. men det här med att flytta omkring byggnader och personer (och annat?) beroende på var man behöver dem är riktigt användbart.

neowyn

Swordsman
Hoppas att det där inte var ett bra exempel på hur jag skulle göra mitt äventyr för då har jag verkligen skrivet ett uselt äventyr! :gremwink:

Mouja

Hero
Nja.. det var ett exempel, men inget bra exempel :gremwink:

Jo, just ja. Använd mycket, mycket "triggers" också.
T.ex. RP har vart och frågat ut bagaren som är i maskopi med mördaren och juveltjuven. Då kommer bagaren (kanske) att söka upp tjuven, så räkna ut vilken väg han skulle ta och ungefär hur lång tid det tar. Så kanske RP ser bagaren samtala med en snubbe som springer runt med en stor stulen juvel.

Olle Linge

Snigel
Hmm.. jag tror att det blir bättre och lättare om du helt enkelt skippar det där med att hålla reda på hur snabbt bagarens häst är och vilka tider tjuven besöker krogen och istället lägger upp det så att de ser bagaren prata med honom eller att de ser tjuven smita ut bakvägen från krogen -när det passar-. Det blir framförallt mycket lättare för dig och jag tror också att det blir bättre. Spelarna kommer aldrig veta hur du hade planerat det, så för dem spelar det ingen roll. Om du gör på det andra sättet är det inte speciellt troligt att de "råkar" träffa på bagaren och tjuven samtidigt.

Troberg

Sinister eater
Men nu kommer mitt bekymmer, jag vet inte hur jag skall strukturera upp ledtrådarna.
Mitt tips är att översvämma dem med ledtrådar. Vissa är sanna, vissa är vilseledande, vissa är fällor och de flesta är bara oviktiga.

Det gör det svårare för spelarna (de har fler pusselbitar), men också roligare (mindre risk att de får slut på ideer). Det gör det också lättare för dig, eftersom du kan balansera svårigheten genom att skicka in mer eller mindre vilseledande ledtrådar.

Olle Linge

Snigel
En annan fördel om du gör på det sättet är att det kan finnas gott om sidospår till kampanjen och paralella handlingar. Jag vet inte om det är vad du vill åt, men jag brukar tycka att det är bra.

Mouja

Hero
"jag tror att det blir bättre och lättare om du helt enkelt skippar det där med att hålla reda på hur snabbt bagarens häst är och vilka tider tjuven besöker krogen"

Det beror på, planerar man inget kan man glömma mycket..

"Det blir framförallt mycket lättare för dig och jag tror också att det blir bättre."

Det är olika från spelledare till spelledare, men jag kan hålla med om att det kan bli lättare (i vissa fall) med att improvisera fram allt.

" Spelarna kommer aldrig veta hur du hade planerat det, så för dem spelar det ingen roll. "

Vem bryr sig om spelarna :gremwink:

"Om du gör på det andra sättet är det inte speciellt troligt att de "råkar" träffa på bagaren och tjuven samtidigt. "

Det ska det inte vara heller... hur troligt är det att du träffar på en dömd brottsling och hans kumpan?